Navigeringsmeny
Tiedotteet 2014

Pressmeddelanden 2014

Pressmeddelanden 2014

Hastighetsbegränsningarna under vintern och den mörka tiden tas i bruk denna vecka på NTM-centralen i Södra Österbottens landsvägar (NTM-centralen i Södra Österbotten)

Hastighetsbegränsningarna under vintern och den mörka tiden för vinterperioden 2014 - 2015 tas denna vecka stegvis i bruk i hela landet med början från norr. På landsvägarna i Mellersta Österbotten, Österbotten och Södra Österbotten sänks hastigheten senast torsdagen 30.10. Byte av skyltarna inleds onsdagen 29.10.

Mörkret fördubblar risken för olyckor, och halka mångdubblar den. Lägre körhastigheter minskar olycksrisken, trafikbullret och beläggningsslitaget såsom även avgasutsläppen. De sänkta hastighetsbegränsningarna är i kraft till nästa vår då de förbättrade körförhållandena ger möjlighet att åter höja hastighetsbegränsningarna.

På riksväg 8 längs Smedsby omfartsväg lämnas 100 km/h hastighetsbegränsningen i kraft under vintern  

På NTM-centralen i Södra Österbottens landsvägar med en körbana sänks alla 100 km/h hastighetsbegränsningar till 80 kilometer i timmen. Dessa vägavsnitts sammanlagda längd är ca 1300 km. På vägarna där hastigheten sänks till 80 kilometer i timmen har inga ändringar skett jämfört med i fjol. På den nya Smedsby omfartsvägen lämnas 100 km/h hastighetsbegränsningen i kraft på en cirka 7 km lång vägsträcka. Hastighetsbegränsningen 120 km/h på Vasa motorväg sänks till 100 kilometer i timmen på en ca 9 km:s sträcka. På samma sätt som i fjol sänks hastighetsbegränsningen på en kort sträcka från 80 km till 60 km i timmen på riksväg 8 vid x-korsningen i Hopsala i Kronoby.

Hastighetsbegränsningarna under vintern och den mörka tiden bidrar uppenbart till att det bl.a. inträffar färre olyckor

Enligt undersökningar minskar olyckorna med personskador, trafikbullret och beläggningsslitaget såsom även avgasutsläppen på landsvägar med vinterbegränsning. Vinterbegräsningarna har också stor betydelse i fråga om att minska antalet älgolyckor, eftersom den sänkta körhastigheten minskar risken för att råka ut för en älgolycka. Hastighetssänkningen bidrar också till att lindra älgolyckornas följder.

Enligt uppföljningsundersökningen av hastighetsbegränsningarna under vintern har den sänkta begränsningen minskat olyckor med personskador med i genomsnitt 28 % jämfört med vägar där begräsningen 100 km/h har varit i bruk även vintertid. I fråga om olyckor med dödlig utgång har effekten varit 36 % (kommunikationsministeriets publikation 9/97). I landsvägstrafiken i Finland har vinterbegränsningarna varje år beräknats rädda uppskattningsvis 15 människoliv och hindra 50 olyckor där personer skadas i trafiken. Trafikantenkäterna visar att fyra av fem förare anser att hastighetsbegränsningarna vintertid och under den mörka tiden är lämpliga.

Vid dåligt väglag lönar det sig att köra ännu saktare än vinterbegränsningen

Vid dåligt väglag är det skäl att sänka körhastigheten t.o.m. betydligt lägre än det som hastighetsbegränsningarna tillåter. Redan i trafikreglerna förpliktas föraren att beakta många olika faktorer som påverkar både den egna och de andra trafikanternas säkerhet. En lägre hastighet ger mera tid att reagera rätt i överraskande situationer och förkortar bromssträckan t.ex. då en älg springer ut på vägen.

Trafikantinformation i realtid, såsom väglagsprognoser och information om vägvädret, finns på ingångssidan till Trafikverkets webbtjänst www.liikennevirasto.fi.

Mer information:

 


Regional information