- Aktuellt
- Kungörelser och anmälningar
- Allmän anmälan om flyttning av fordon som lämnats på landsväg
- Planering av statens trafikleder - kungörelser
- De kungörelser, offentliga delgivningar och beslut inom ansvarsområdet för miljö och naturresurser som är riksomfattande eller omfattar flera regioner
- Jobba hos oss
- RSS-feed
- Evenemang och utbildningar
- Anbudsförfrågningar och projektutlysningar
- Pressmeddelanden
- Tiedotteet 2021
- Pressmeddelanden 2020
- Pressmeddelanden 2019
- Pressmeddelanden 2018
- Pressmeddelanden 2017
- Pressmeddelanden 2016
- Pressmeddelanden 2015
- Pressmeddelanden 2014
- Pressmeddelanden 2013
- Pressmeddelanden arkiv
- Beställ meddelanden
- Aktuellt
- Nyheter 2024
- Nyheter 2023
- Nyheter 2022
- Nyheter 2021
- Nyheter 2020
- Nyheter 2019
- Nyheter 2018
- Nyheter 2017
- Nyheter 2016
- Nyheter 2015
- Nyheter 2014
- Nyheter 2013
- Nyhetsbrev
- Kommunikation
Pressmeddelanden 2014
Grundundersökningarna för Vasa hamnväg inleds (NTM-centralen i Södra Österbotten)
Grundundersökningarna och terrängmätningarna för utredningsplanen för Vasa hamnväg inleds vid årsskiftet för bestämning av byggbarhet och anläggningskostnader. Undersökningarna görs för utredning av de alternativa väglinjer som ingår i miljökonsekvensbedömningen för att noggrannare bestämma vägen läge och korsningsregleringar. De vägsträckningar, som utredningen omfattar är Stadsfjärden, Fladan och Vikby. Dessutom utreds anläggning av tunnel under Vasa centrum, och som jämförelsealternativ förbättring av befintlig förbindelse.
Grundundersökningarna utförs av Vasa stads undersökningsgrupp. Det första skedet av undersökningarna utförs under inkommande vinter, varefter beslut om kompletterande undersökningar görs. Undersökningar på fastigheter utförs med stöd av landsvägslagens 16§.
Målet för Vasa hamnvägs projektet är att hitta en förbindelse, som fungerar bättre än den nuvarande och på så sätt utveckla det logistiska systemet i Vasa regionen. Syftet är att skapa en vägförbindelse, som effektivt sammanbinder Vasklot hamn och logistikcentret, och kopplar till det nationella huvudvägnäte, riksvägarna 3 och 8. I Vasa hamnvägsprojektet ingår även en koppling av logistikcentret till Lillkyrovägen (lv 717) som en del av riksvägs 8 del Helsingby-Vassor. Projektet reducerar de trafik-, buller- och emissionsolägenheter som genomfartstrafiken medför i Vasa centrum. Planeringen av den nya vägen sker i växelverkan med olika intressegrupper för att erhålla en fungerande och trafiksäker lösning med möjligast liten påverkan på omgivningen.
Boende och markägare i området och övriga intresserade har möjlighet att delta i arbetet. Under arbetet arrangeras öppna tillfällen för allmänheten och workshops för intressegrupper. Information om projektet ges via tidningar och projektets internet-sidor.
Utvecklandet av Vasa hamnväg ingår i det internationella The Midway Alignment of the Bothnian Corridor- projektet, vars mål är att förbättra transportleden över Kvarken så, att den uppfyller de miljö- och ekomonikrav som ställs på ett hållbart transportsystem. Midway Alignment-projektet finansieras av kommunala, regionala och nationella finansiärer i Finland och Sverige, enskilda företag och EU:s TEN-T-fond.
Tilläggsinformation:
- Ari Perttu, NTM-centralen i Södra Österbotten. tel 0295 027 745
- Klas Hytönen, Ramboll Finland Oy, tel 050 339 7572
Projektets internet-sidor: http://www.ely-keskus.fi/web/ely/epo-tiehankkeet-vaasan-satamatie
Bilaga: Alternativ som ingår i MKB-förfarandet (pdf, 5 Mb)
- Publiceringsdatum
- 2014-12-18