Navigeringsmeny
Pressmeddelanden 2015

Pressmeddelanden 2015

Pressmeddelanden 2015

NTM-centralernas intressentgruppsundersökning 2015 visar att helhetsnöjdheten är så gott som oförändrad (NTM-central)

NTM-centralernas gemensamma intressentgruppsundersökning, som görs vartannat år, sammanställdes nu för tredje gången. Undersökningen omfattade alla femton NTM-centraler och bestod av två separata enkäter, varav den ena riktade sig till intressentgrupper och den andra till ministerier och ämbetsverk. Enkäten besvarades av allt som allt 2 429 personer och svarsprocenten var 40 %. Efter mitten av september publiceras intressentgruppsundersökningens rapport i NTM-centralernas elektroniska publikationsserie på Doria.

Helhetsnöjdheten oförändrad, men delad syn på verksamhetens inriktning

Med intressentgruppsundersökningen kartlades hur nöjda NTM-centralernas myndighetspartner, andra samarbetspartner och serviceproducenter är och vilka åsikter de har om NTM-centralernas verksamhet. Svararna representerade ett stort antal olika intressentgrupper för NTM-centralerna och enkäten omfattade alla uppgiftsområden på ett mångsidigt sätt.

De vitsord som intressentgrupperna gav NTM-centralerna när det gäller helhetsnöjdheten ligger i praktiken på samma nivå som i de undersökningar som gjordes år 2011 och 2013.

Andelen svarare som upplevde att NTM-centralernas verksamhet har utvecklats i sämre riktning har däremot ökat. Över en femtedel (22 %) av svararna ansåg att utvecklingen varit negativ, medan den andelen ännu var 13 % i undersökningen år 2011.

Intressentgrupperna är intresserade av att påverka utvecklingsarbetet

Intressentgrupperna sätter stort värde på samarbetet med NTM-centralerna och vill satsa på det. Närmare nio av tio som besvarade enkäten ansåg att samarbetet med den NTM-central vars verksamhet de bedömde var viktigt.

De ekonomiskt dåliga tiderna syns i intressentgruppernas svar. NTM-centralernas näringspolitiska mål fick större uppmärksamhet än tidigare och NTM-centralerna förväntas hålla en närmare kontakt till lokala aktörer och företag. I flera svar märktes en oro för att lokalkännedomen och det regionala inflytandet ska försvinna.

En mer serviceinriktad inställning förväntades i samarbetet och kundverksamheten. Man önskade också ett mer utvecklingsorienterat förhållningssätt: utvecklingen borde gå från begränsningar och regleringar till att gemensamt utveckla, söka lösningar och styra. Det borde också satsas på enhetliga förfaringssätt: olika experter, olika ansvarsområden och olika NTM-centraler verkar följa olika praxis. Enligt svararna borde det göras satsningar på det interna samarbetet för att NTM-centralen ska ge en enhetligare bild utåt.

De styrande instanserna ser utvecklingsobjekt i NTM-centralernas verksamhet och styrning

De styrande instansernas genomsnittliga vitsord på helhetsnöjdheten har sjunkit något jämfört med den undersökning som gjordes år 2013. Däremot har de styrande instansernas nöjdhet med olika delområden av verksamheten i huvudsak förbättrats. Nöjdare än tidigare är man speciellt med NTM-centralernas växelverkan, positiva inställning till utvecklingsarbete och tillgodoseende av åtgärdsbegäranden. De styrande instansernas nöjdhet med NTM-centralernas lednings verksamhet har också förbättrats.

De styrande instanserna ser emellertid ännu många utmaningar och utvecklingsobjekt i NTM-centralernas verksamhet. De utpekade utvecklingsobjekten har till många delar att göra med förenhetligande och organisering av verksamhetssätten och utveckling av ett mer omfattande samarbete. Det borde också satsas på att göra styrningen av NTM-centralerna lättare och enklare. Vidare ansåg svararna att styrningen av NTM-centralerna i större utsträckning borde skötas som en helhet.

Trots de många utvecklingsobjekten såg intressentgrupperna mycket gott i NTM-centralernas verksamhet och tyckte att utvecklingen har gått i rätt riktning trots att resurserna minskar. Sakkunskapen och experternas verksamhet fick också mycket beröm av intressentgrupperna.    

Ytterligare upplysningar:

  • NTM-centralernas samt TE-byråernas utvecklings- och förvaltningscenter (UF-centret), utvecklingsexpert Teija Junttila, tfn 0295 020 277

Regional information