- Aktuellt
- Kungörelser och anmälningar
- Allmän anmälan om flyttning av fordon som lämnats på landsväg
- Planering av statens trafikleder - kungörelser
- De kungörelser, offentliga delgivningar och beslut inom ansvarsområdet för miljö och naturresurser som är riksomfattande eller omfattar flera regioner
- Jobba hos oss
- RSS-feed
- Evenemang och utbildningar
- Anbudsförfrågningar och projektutlysningar
- Pressmeddelanden
- Tiedotteet 2021
- Pressmeddelanden 2020
- Pressmeddelanden 2019
- Pressmeddelanden 2018
- Pressmeddelanden 2017
- Pressmeddelanden 2016
- Pressmeddelanden 2015
- Pressmeddelanden 2014
- Pressmeddelanden 2013
- Pressmeddelanden arkiv
- Beställ meddelanden
- Aktuellt
- Nyheter 2024
- Nyheter 2023
- Nyheter 2022
- Nyheter 2021
- Nyheter 2020
- Nyheter 2019
- Nyheter 2018
- Nyheter 2017
- Nyheter 2016
- Nyheter 2015
- Nyheter 2014
- Nyheter 2013
- Nyhetsbrev
- Kommunikation
Pressmeddelanden 2015
ELY-keskusten ylijohtajat: Aluehallintoa uudistettava asiakas- ja tehtävälähtöisesti (ELY-keskus)
Aluehallintoa on uudistettava sen tehtävien, asiakaslähtöisyyden ja vaikuttavuuden pohjalta. Muutokset palvelujen tuottamis- ja tarjontatavoissa edellyttävät kokonaisvaltaisia muutoksia. Näihin muutoksiin ELY-keskuksissa on tarvetta ja suurta halukkuutta. ELY-keskusten ylijohtajat ovat tänään julkaisseet yhteisen kannanottonsa aluehallinnon uudistamisesta.
Keskus- ja aluehallinnon virastoselvityshankkeen (VIRSU-hanke) aluehallintoa koskevat tavoitteet ovat kannatettavia. Tavoite- ja tehtävälähtöisyydestä huolimatta selvitys ja siihen liittyvä keskustelu ovat painottuneet liiaksi organisaatiorakenteisiin sekä tehtävä- ja toimivaltasiirtoihin. Pelkästään valtion aluehallinnon organisaatioiden yhdistämisillä ja siirtelemällä tehtäviä valtion organisaatioiden välillä tai maakuntien liittoihin ei päästä aluehallinnon uudistamiselle asetettuihin tavoitteisiin.
Valtion aluehallinnon ja samalla koko julkisen hallinnon asiakkaiden palvelutarpeet kohdistuvat yleensä useammalle kuin yhdelle sektorille. Kokonaispalvelujen tuottamiseksi yrityksille, muille yhteisöille ja kansalaisille tarvitaan monialainen ja poikkihallinnollisesti toimiva aluehallinto, joka on mahdollisimman lähellä asiakasta.
Kehittämistoiminnan vaikuttavuuden aikaansaamiseksi valtion aluehallinnolla tulee olla toimeenpanotehtävien rinnalla kehittämistehtäviä ja monipuoliset työkalut näiden tehtävien hoitamiseen.
Valtion aluehallinnon tehtävät tulee organisoida valtakunnallisesti, suuralueille tai alueellisesti tehtävän tarkoituksenmukaisen hoitamisen, asiakaspalvelun saatavuuden ja toiminnan vaikuttavuuden näkökulmasta. ELY-keskusten ja niiden toimialueella toimivien TE-toimistojen yhdistäminen tulee saattaa loppuun.
Monien valtion aluehallinnon tehtävien hoitaminen edellyttää riittävää määrää toimivaltaisia toimipaikkoja kattavasti eri puolella Suomea.
Tehtävistä riippuen valtionhallinnon tehtäviä voidaan prosessimaisesti johtaa valtakunnallisesti, suuralueilla tai maakuntatason alueilla. Samaan tavoitteeseen pyrkivien ja samaa asiakasta palvelevien prosessien valitsemisesta, kokoamisesta ja koordinoinnista alueilla on myös huolehdittava. Tämä valtionhallinnon vaikuttavuuden kannalta välttämätön johtamis- ja koordinointitehtävä on viimeaikaisissa muutoksissa jäänyt huolestuttavan vähälle huomiolle.
Monialaisessa valtion aluehallinnossa tarvitaan johtamista myös alueilla. Samassa toimipaikassa tai toimialueella toimivan henkilöstön, kumppanuuksien, yhteistyön ja asiakkuuksien johtaminen on järjestettävä siten, että valtionhallinnolla on yhtenäinen linja ja kasvot myös uudistuneessa aluehallinnossa.
- ELY-keskusten ylijohtajien yhteinen kannanotto (21.1.2015) (pdf)
Lisätietoja
Ylijohtaja Ari Niiranen, ELY-keskusten ylijohtajien puheenjohtaja, puh. 0295 026 166, ari.niiranen(at)ely-keskus.fi
- Publiceringsdatum
- 2015-01-21