- Aktuellt
- Kungörelser och anmälningar
- Allmän anmälan om flyttning av fordon som lämnats på landsväg
- Planering av statens trafikleder - kungörelser
- De kungörelser, offentliga delgivningar och beslut inom ansvarsområdet för miljö och naturresurser som är riksomfattande eller omfattar flera regioner
- Jobba hos oss
- RSS-feed
- Evenemang och utbildningar
- Anbudsförfrågningar och projektutlysningar
- Pressmeddelanden
- Tiedotteet 2021
- Pressmeddelanden 2020
- Pressmeddelanden 2019
- Pressmeddelanden 2018
- Pressmeddelanden 2017
- Pressmeddelanden 2016
- Pressmeddelanden 2015
- Pressmeddelanden 2014
- Pressmeddelanden 2013
- Pressmeddelanden arkiv
- Beställ meddelanden
- Aktuellt
- Nyheter 2024
- Nyheter 2023
- Nyheter 2022
- Nyheter 2021
- Nyheter 2020
- Nyheter 2019
- Nyheter 2018
- Nyheter 2017
- Nyheter 2016
- Nyheter 2015
- Nyheter 2014
- Nyheter 2013
- Nyhetsbrev
- Kommunikation
Pressmeddelanden 2015
I de österbottniska landskapen förutspås värre vårmenföre än genomsnittet (NTM-centralen i Södra Österbotten)
I Södra Österbotten, Österbotten och Mellersta Österbotten börjar menföret på vägarna vanligen i mars och varar i medeltal över två månader beroende på väderleksförhållandena. På våren är i medeltal 150 kilometer väg viktbegränsade. Viktbegränsningarna utfärdas enligt behov beroende på vårvädret och problemen som smältningen av vägstommen medför.
I Södra Österbotten, Österbotten och Mellersta Österbotten förutspås att det blir värre menföre än genomsnittet. Prognosen grundar sig på förvinterns väderleksförhållanden då grundvattenytan låg högt och vattnet frös till is i vägkonstruktionerna i och med den snabba tillfrysningen. Den milda vintern har redan nu orsakat ytmenföre på grusvägarna, då den mjuka vägytan stör trafiken.
Hur svårt menföret blir beror mycket på vårens väderleksförhållanden. En långsamt framskridande, kylig vår med soliga dagar och eventuell nattfrost betyder att menföret blir lindrigare. Kommer våren snabbt med regn och mulna dagar, blir menföret värre.
Belagda vägar har lidit av vinterns milda och regniga väder. Beläggningen har fått många skador och för de mest skadade avsnitten måste hastighetsbegränsningar eventuellt utfärdas.
Oberoende av viktbegränsningarna tillåts viktiga transporter med avsikt på samhällsfunktionerna såsom regelbundna bussturer, livsmedels-, mjölk-, slaktdjurs- och färskfodertransporter, transporter av uppvärmningsolja till trädgårdarna och växthusen samt transporter som förutsätts i avfallshanteringslagen. Även väg-, tele- och elverkens underhållsfordon får använda vägarna för uppgifter av larmkaraktär. För planering och genomföring av oundvikliga transporter rekommenderas samarbete med vägmyndigheterna.
Den lokala regionsansvariga har rätt att utfärda undantagslov för viktbegränsade vägar. Den som ansöker om undantagslov bör i ansökan motivera varför sökanden anser att transporten är oundviklig. Det skriftliga undantagslovet som den regionansvariga utfärdar bör alltid vara med under transporten.
Information om ärenden som gäller menföre ges av de lokala regionansvariga på Närings-, trafik- och miljöcentralen i Södra Österbotten. Uppgifter om gällande viktbegränsningar finns också på adress
Mer information
-
Veijo Rajamäki
Regionansvarig
NTM-centralen i Södra Österbotten
Tfn 0295 027 750
- Publiceringsdatum
- 2015-03-12