- Aktuellt
- Kungörelser och anmälningar
- Allmän anmälan om flyttning av fordon som lämnats på landsväg
- Planering av statens trafikleder - kungörelser
- De kungörelser, offentliga delgivningar och beslut inom ansvarsområdet för miljö och naturresurser som är riksomfattande eller omfattar flera regioner
- Jobba hos oss
- RSS-feed
- Evenemang och utbildningar
- Anbudsförfrågningar och projektutlysningar
- Pressmeddelanden
- Tiedotteet 2021
- Pressmeddelanden 2020
- Pressmeddelanden 2019
- Pressmeddelanden 2018
- Pressmeddelanden 2017
- Pressmeddelanden 2016
- Pressmeddelanden 2015
- Pressmeddelanden 2014
- Pressmeddelanden 2013
- Pressmeddelanden arkiv
- Beställ meddelanden
- Aktuellt
- Nyheter 2024
- Nyheter 2023
- Nyheter 2022
- Nyheter 2021
- Nyheter 2020
- Nyheter 2019
- Nyheter 2018
- Nyheter 2017
- Nyheter 2016
- Nyheter 2015
- Nyheter 2014
- Nyheter 2013
- Nyhetsbrev
- Kommunikation
Pressmeddelanden 2016
ELY-keskus lausui Ylivieskan Urakkanevan tuulivoimapuiston arviointiohjelmasta (Pohjois-Pohjanmaa)
Arviointiohjelma sisältää pääpiirteittäin ne asiat, jotka ympäristövaikutusten arviointimenettelystä annetun asetuksen (713/2006) 9 §:n mukaan kuuluukin esittää. Tekniset tiedot on esitetty pääpiirteittäin, mutta tietoja on tarkennettava selostusvaiheessa. Kartat ja kuvat ovat erityisen selkeitä. Arviointiselostuksessa tulee voimalat, tiet, maakaapelit, sähköasema ja maa-ainesten ottopaikat esittää selkeästi kartoilla.
Ympäristövaikutusten tulee olla arvioituna siten, että sen vaihtoehdon (ml. tiet ja sähkönsiirto), jolle on tarkoitus laatia tuulivoimayleiskaava, ympäristövaikutukset on arvioitu YVA-menettelyssä riittävällä tavalla.
Selostuksessa tulisi arvioida vaikeuttaako hanke maakuntakaavan toteuttamista viereisillä tuulivoimatuotantoon soveltuvilla alueilla (tv-1 350). Selostusvaiheessa on aiheellista tarkistaa eri tuulivoimahankkeiden nykytilanne.
Osallisten kannalta on tärkeää arvioida hankkeesta aiheutuvia maankäytön rajoituksia sekä mahdollisia ristiriitoja nykyisen ja suunnitellun maankäytön kesken. YVA-selostuksessa on arvioitava myös sitä vaikeuttaako hanke kaavoissa osoitettujen tavoitteiden toteuttamista.
3. vaihemaakuntakaavoitus ja siihen liittyvät selvitykset on otettava huomioon mahdollisuuksien mukaan ympäristövaikutusten arvioinnissa. Kahden kilometrin säteellä yksittäisistä voimaloista sijaitsevien asuin- ja lomarakennusten lupatilanne on syytä tarkistaa arviointiselostusvaiheessa.
Tärkeää on, että hankkeesta tiedotetaan ja suhtautumista hankkeeseen selvitetään tasapuolisesti. Metsästäjiä ja muita alueen toimijoita ja virkistyskäyttäjiä (mukaan lukien koiraharrastus, hevos-harrastus ja -kasvatus) on hyvä kuulla ja harkinnan mukaan haastatella tai järjestää tapaamisia. Otannan on oltava riittävä ja se on syytä kohdentaa tehokkaasti hankkeen vaikutusalueelle erityisesti lähimpiin asukkaisiin ja loma-asukkaisiin. Parasta olisi lähettää kysely hankkeen lähietäisyydellä kaikille asukkaille.
Tuulivoimaloiden terveysvaikutuksista ja infraäänistä on perusteltua kertoa arviointiselostuksessa se tieto, joka on saatavilla selostuksen laatimishetkellä.
Hankkeen melumallinnus ja myös mallinnustietojen raportointi tulee tehdä tuulivoimaloiden melun mallinnuksesta annetun ympäristöministeriön ohjeen (2/2014) mukaisesti, mallinnustietojen raportoinnin tulee sisältää myös ohjeen sivujen 23–26 mukaiset raportointitaulukot. Melumallinnuksen tulee perustua ympäristöministeriön ohjeen mukaisesti tuulivoimaloiden melupäästön yläraja-tarkasteluun. Melumalliin tulee sisällyttää myös Hirvinevan tuulivoimalat siinä laajuudessa, että melun yhteisvaikutukset saadaan luotettavasti selvitettyä. Mallinnuksen perusteella määritetyt Urakkanevan ja Hirvinevan tuulivoimaloiden melualueet tulee esittää yhteisellä karttapohjalla, johon on merkitty myös melulle altistuvat kohteet. Lisäksi tulee esittää melulle altistuvien kohteiden määrät. Pienitaajuisen melun laskennassa tulee ottaa huomioon lähimpien tuulivoimapuistojen yhteisvaikutus. Meluselvitysraportit tulee sisällyttää arviointiselostukseen.
Varjonmuodostumisen mallinnukset olisi hyvä tehdä myös teoreettisen maksimitilanteen mukaan. Lentoestevalojen aiheuttamaa maisemakuvan muutosta tulee arvioida myös viihtyvyyteen vaikuttavana tekijänä. Valokuvasovitteita olisi hyvä tehdä myös yöaikaisesta pimeän ajan näkymästä. Lentoestevalojen osalta tulee noudattaa Trafin uusimpia ohjeita.
Arviointiohjelma on pääosin riittävä liikennevaikutusten arvioinnin osalta. Arviointia tulee täsmentää siten, että mikäli kuljetuksissa on havaittavissa selkeitä huippuja, tulee huippuaikojen liikennemäärät esittää erikseen. Lisäksi selostuksessa tulee tarkastella myös hankkeen edellyttämän liikenteen aiheuttamaa melua, päästöjä sekä tärinää, mikäli hanke aiheuttaa nykytilaan verrattuna merkittäviä muutoksia. Mikäli hanke edellyttää tiestölle parantamistoimenpiteitä, on hankevastaavan syytä huomioida, että perusväylänpidon rahoitus on niukkaa ja siten Pohjois-Pohjanmaan ELY-keskuksen mahdollisuudet toteuttaa parantamistoimenpiteitä ovat rajalliset.
Digita pitää tärkeänä tutkia mahdolliset antenni-tv:n näkyvyyskatvealueet sekä Digitan tiedonsiirron linkkijänteiden sijainti ja liittää kyseinen taustaselvitys materiaaleihin. Digita toteaa myös, että tuulivoimayhtiöt tulee jo kaavoitus- ja rakennuslupavaiheessa velvoittaa huolehtimaan siitä, että tuulivoimalat sijoitetaan alueelle siten, että häiriöitä kotitalouksien antenni-tv:n vastaanotolle ei aiheudu. Viranomaisten tulisi päätöksessään tuoda selvästi esiin myös se, että mikäli huolellisesta ennakkosuunnittelusta huolimatta tuulivoimalat kuitenkin aiheuttavat häiriöitä tv-vastaanotolle, tulee niiden myös huolehtia häiriöiden poistamisesta ja niistä aiheutuvista kustannuksista. Hankkeen jatkosuunnittelussa on huomioitava Digitan lausunto.
Hankealueen nykytilanne maiseman ja rakennetun kulttuuriympäristön osalta on tuotu hyvin esille. Arvioitaessa vaikutuksia maisemaan ja tehtäessä mallinnuskarttoja on syytä kiinnittää huomiota karttojen mittakaavaan ja mahdollisimman selvään esitystapaan. Arviointiselostuksessa on tarpeen analysoida millä tavalla maisemakuva muuttuu lähialueen kyläalueilla. Havainnekuvia on perusteltua esittää sellaisilta kyläkohteilta, joilta tuulivoimaloita katseltaisiin useimmin.
Museoviraston lausunnon mukaan arviointiohjelma on asianmukaisesti laadittu ja siinä on huomioitu arkeologinen kulttuuriperintö kiitettävästi. Museovirasto huomauttaa, että YVA-selvityksen yhteydessä on syytä selvittää myös muut hankerakentamisalueet kuten mahdolliset maa-aineksenottopaikat sekä liityntäkaapeleiden alueet varsinaisen hankealueen ulkopuolella. Mikäli hankesuunnitelmat jatkossa täsmentyvät ja siirtyvät uusille alueille, tulee arkeologisen inventoinnin tarve arvioida näillä alueilla uudelleen. Inventoinnin tulee olla arkeologian kenttätöiden laatuohjeiden mukaan suoritettu. Museovirasto huomauttaa lisäksi muutamista virheistä ja täsmennyksistä. Yhteysviranomainen kehottaa huomioimaan jatkosuunnittelussa Museoviraston lausunnossaan esittämät asiat.
Kasvillisuusinventoinnit on jo tehty maastokaudella 2015, mutta tarkempi ajankohta ei käy ilmi eikä tuloksia tai menetelmiä ole esitetty. Arviointiselostuksessa tulee tarkemmin kuvata mitä, missä ja milloin kasvillisuusinventoinnit on tehty. Mahdolliset inventointien yhteydessä esille tulevat huomionarvoisten tai uhanalaisten lajien esiintymät sekä arvokkaat luontokohteet tulee esittää arviointiselostuksessa ja kartoilla riittävällä tarkkuudella. Tavoitteena tulisi olla, että kasvillisuuden tai luontotyyppien kannalta arvokkaat alueet voidaan jättää voimaloiden, maakaapeleiden ja tiestön rakentamisen ulkopuolelle.
Linnustokartoituksissa tulee pyrkiä selvittämään kanalintujen lisäksi mahdollisimman tarkkaan hankealueen kookkaat ja törmäysriskialttiit petolintulajit sekä vanhan metsän lajit sekä hankkeen vaikutukset niihin. Selvityksissä on perusteltua panostaa erityisesti harvalukuisten, uhanalaisten ja muiden suojelun arvoisten lajien esiintymiin. Myös pöllöjen esiintymistä olisi hyvä selvittää. Muuttolinnuston osalta etenkin hankkeen vaikutukset syksyiseen kurkimuuttoon on selvitettävä. Linnustoselvityksiin käytetty aika, menetelmät ja selvitysten kohteet tulee raportoida selkeästi. Tarkemmat tiedot metson ja teeren soidinpaikoista tulee rajata ainoastaan viranomaiskäyttöön, mutta muuten tulokset olisi hyvä esittää kartoilla ja kuvilla. Tuloksissa on esitettävä keskeisten lajien törmäysriskiarviot ja arvioitava este- ja häiriövaikutuksia.
Yhteysviranomainen toteaa mainitut direktiivilajeja koskevat selvitykset tarpeellisiksi. Mikäli suunnittelualueilla esiintyy jokin direktiivilajeista, vaikutusten arvioinnissa on analysoitava, miten hanke voidaan toteuttaa niin, ettei ko. lajien lisääntymis- ja levähdyspaikkoja heikennetä. Mikäli alueelta löytyy mainittujen lajien lisääntymis- tai levähdysalueita, tietoja niistä saa luovuttaa vain viranomaiskäyttöön, mikäli julkistaminen voi vaarantaa esiintymän säilymisen.
Happamien sulfaattimaiden esiintymisen todennäköisyys hankealueella on vähäinen, mutta selostuksessa tulisi kohdistaa huomiota menetelmiin, joilla mahdollista maaperän ja pintavesien happamoitumista vältetään toiminnoissa, jotka liittyvät maankuivatukseen ja massojen käsittelyyn. Myös kartta happamien sulfaattimaiden esiintymisriskistä hankealueella ja sen tuntumassa on syytä sisällyttää arviointiselostukseen.
Mahdollisesta kiviainesten ottamisesta alueella ei ollut vielä esitetty tietoja. Mikäli tuulivoimahankkeeseen tarvittava maa-aines otetaan hankealueelta, on perusteltua arvioida maa-ainesten oton ympäristövaikutukset riittävällä tavalla samassa yhteydessä muun ympäristövaikutusten arvioinnin kanssa.
Hankealueen lähistöllä virtaa Raudasoja, joka laskee Kalajokeen. Arviointiselostukseen tulee sisällyttää kartta, josta näkyy sen sijoittuminen suhteessa tuulivoimaloihin sekä veden virtaussuunnat. Koska hankealue ja sen lähiympäristö on voimakkaasti ojitettu, on kiintoainesten kulkeutuminen rakentamispaikoilta ojaston kautta edelleen vesistöihin mahdollista. Hankealue sijoittuu kauas luokitelluista pohjavesialueista ja vaikutukset pohjavesiin on käyty riittävällä tavalla läpi.
Puntarinkankaan tuulivoimaosayleiskaavan laadinta Nivalan kaupungin alueelle on lopetettu. Urakkanevan tuulivoimapuiston yhteisvaikutuksia on tutkittava tiedossa olevien hankkeiden osalta. Koska Urakkanevan tuulivoimapuiston aluetta ei ole osoitettu 1. vaihemaakuntakaavassa, niin sen vaikutuksia myös maakuntakaavan toteuttamiseen nähden on arvioitava samoilla kriteereillä kuin 1. vaihemaakuntakaavan laadinnan yhteydessä käytettiin.
Urakkanevan tuulivoimapuiston perustiedot
Infinergies Finland Oy suunnittelee tuulivoimapuistoa Ylivieskan kaupungin Urakkanevan alueelle. Hankealueelle suunnitellaan yhteensä 9 tuulivoimalan rakentamista. Suunniteltujen tuulivoimaloiden yksikköteho on 3-6 MW. Voimaloiden napakorkeus on enintään 180 metriä ja kokonaiskorkeus enintään 250 metriä.
Hankkeen käyttöön rakennetaan sähköasema. Tuulivoimapuiston sähkönsiirto toteutetaan maakaapeleilla, ilmajohtoja ei rakenneta. Tuulivoimapuistossa tuotettu sähkö liitetään valtakunnanverkkoon Uusnivalan sähköasemalla.
Lisätietoja:
Yhteysviranomaisena hankkeessa toimii Pohjois-Pohjanmaan ELY-keskus, Heli Kinnunen,
puh. 0295 038 524 ja Tuukka Pahtamaa, puh. 0295 038 394, [email protected]
Hankkeesta ja ympäristövaikutusten arvioinnista vastaa Infinergies Finland Oy, Sisko Kotzschmar, puh. 044 7595 050 ja
Erwin Birr, puh. 050 595 0301, [email protected]
YVA-konsulttina toimii FCG Suunnittelu ja tekniikka Oy, Leila Väyrynen, puh. 040 541 2306 ja
Minna Tuomala, puh. 040 555 8674, [email protected]
- Publiceringsdatum
- 2016-12-05