- Aktuellt
- Kungörelser och anmälningar
- Allmän anmälan om flyttning av fordon som lämnats på landsväg
- Planering av statens trafikleder - kungörelser
- De kungörelser, offentliga delgivningar och beslut inom ansvarsområdet för miljö och naturresurser som är riksomfattande eller omfattar flera regioner
- Jobba hos oss
- RSS-feed
- Evenemang och utbildningar
- Anbudsförfrågningar och projektutlysningar
- Pressmeddelanden
- Tiedotteet 2021
- Pressmeddelanden 2020
- Pressmeddelanden 2019
- Pressmeddelanden 2018
- Pressmeddelanden 2017
- Pressmeddelanden 2016
- Pressmeddelanden 2015
- Pressmeddelanden 2014
- Pressmeddelanden 2013
- Pressmeddelanden arkiv
- Beställ meddelanden
- Aktuellt
- Nyheter 2024
- Nyheter 2023
- Nyheter 2022
- Nyheter 2021
- Nyheter 2020
- Nyheter 2019
- Nyheter 2018
- Nyheter 2017
- Nyheter 2016
- Nyheter 2015
- Nyheter 2014
- Nyheter 2013
- Nyhetsbrev
- Kommunikation
Pressmeddelanden 2016
NTM-centralens utlåtande över Vasa centrumdelgeneralplan (NTM-centralen i Södra Österbotten)
Med delgeneralplanen vill staden stärka centrumområdets livskraft genom att förtäta och utvidga. I första hand planerar man att utvidga byggandet mot Klemetsö och travbanans område. Kompletteringsbyggandet riktas till centrum och brandgatorna samt genom att höja och utvidga befintliga byggnader. Som underlag för planeringen har man gjort goda utredningar om bl.a. byggande vid brandgatorna och högt byggande, men utredningarnas slutsatser har inte förts vidare till själva delgeneralplanen.
Byggnadernas våningsantal och kvarterseffektivitet inverkar mest på stadsbilden och mänskornas trivsel. Byggandets höjd och täthet är anvisade på plankartan bara med hjälp av rekommendationer och allmängiltiga bestämmelser, som i en kinkig situation kan tolkas mycket brett. Speciellt längs brandgatorna skulle det vara viktigt att beakta de kulturhistoriska värdena. De värdefulla byggnaderna som bör skyddas i centrum finns utmärkta på kartan, men på basis av bestämmelserna blir det inte klart huruvida de skyddas i planen eller anges enbart informativt.
Många stora konstgjorda öar har planerats till Sandvikens låga vattenområde. Byggandet av öarna med muddringsmassor bidrar till försurning och läckage av tungmetaller samt påverkar vattenkvaliteten under lång tid. Södra Stadsfjärden är ett viktigt område för fiskreproduktion. De konstgjorda öarna har förbundits via vägar, som är tänkta att fortsätta över stadsfjärden som ett alternativ för hamnvägen. Att anvisa en väg över Södra stadsfjärden strider mot den rättsverkande landskapsplanen.
En tunnel för hamntrafiken genom centrum har ritats in i planen. För närvarande uppgörs en miljökonsekvensbeskrivning över hamnvägen, som blir färdig till hösten. Ur konsekvensbeskrivningen kommer att framgå också investerings- och underhållskostnader, som borde tas i beaktande i delgeneralplanen.
Wärtsilä fabriksområde är klassificerat som en anläggning enligt Sevesodirektivet p.g.a. att man där lagrar kondenserad naturgas, som används vid testning av gasmotorer. I samband med delgeneralplaneringen av centrum borde man beakta eventuella olycksfallsrisker och vid behov utforma bestämmelser för att lindra skadliga konsekvenser.
Mer information:
- Arkitekt Eva Sund-Knuuttila, tfn 0295 027 943
- Publiceringsdatum
- 2016-05-17