- Aktuellt
- Kungörelser och anmälningar
- Allmän anmälan om flyttning av fordon som lämnats på landsväg
- Planering av statens trafikleder - kungörelser
- De kungörelser, offentliga delgivningar och beslut inom ansvarsområdet för miljö och naturresurser som är riksomfattande eller omfattar flera regioner
- Jobba hos oss
- RSS-feed
- Evenemang och utbildningar
- Anbudsförfrågningar och projektutlysningar
- Pressmeddelanden
- Tiedotteet 2021
- Pressmeddelanden 2020
- Pressmeddelanden 2019
- Pressmeddelanden 2018
- Pressmeddelanden 2017
- Pressmeddelanden 2016
- Pressmeddelanden 2015
- Pressmeddelanden 2014
- Pressmeddelanden 2013
- Pressmeddelanden arkiv
- Beställ meddelanden
- Aktuellt
- Nyheter 2024
- Nyheter 2023
- Nyheter 2022
- Nyheter 2021
- Nyheter 2020
- Nyheter 2019
- Nyheter 2018
- Nyheter 2017
- Nyheter 2016
- Nyheter 2015
- Nyheter 2014
- Nyheter 2013
- Nyhetsbrev
- Kommunikation
Pressmeddelanden 2016
ELY-keskus kartoittaa vesiliikennerajoitusmerkkien kuntoa (Keski-Suomi)
Keski-Suomen ELY-keskus on päättänyt tehdä maastotarkastuksen kaikille rajoitusalueiden merkeille. Osa merkeistä tarkastettiin jo viime kesänä, ja loput maastokäynnit on tarkoitus tehdä tämän vuoden aikana. Vastaavaa tarkastelua ei ole aiemmin tehty.
Virallisten vesiväylien ulkopuoliset merkit ovat monin paikoin huonokuntoisia, kallistuneita tai kaatuneita. Joidenkin merkkien näkyvyys on erittäin huono kasvillisuuden vuoksi. Osa merkeistä on joutunut ilkivallan kohteeksi. Joiltakin rajoitusalueilta myös puuttuu merkkejä.
Merkki on kaatunut, Venejoki, Hankasalmi
Vesiliikennerajoitukset ovat useimmiten nopeusrajoituksia. Rajoituksilla on kielletty myös aallokon aiheuttamista tai moottoriveneellä ajamista.
Vesiliikennelain 19 §:n mukaan kiellon tai rajoituksen merkitsemisestä yleisellä kulkuväylällä vastaa väylänpitäjä ja muualla se kunta, jonka aluetta kielto tai rajoitus koskee. Virallisten vesiväylien merkeistä vastaa Liikenneviraston Väylänpito-toimiala. Myös kunnossapitovastuu on em. tahoilla. Kartoituksessa havaitut puutteet ilmoitetaan kunnossapitovastuussa olevalle tahoille, ja puutteet kehotetaan korjaamaan määräajassa.
Merkki on jäänyt metsän saartamaksi, Saalahti, Jyväskylä
Kartoituksen tavoitteena on lisätä rajoitusmerkkien havaittavuutta, jolloin niiden noudattaminenkin lisääntyy. Näin edistetään vesilläliikkujien turvallisuutta.
Keski-Suomen ELY-keskus ja sen edeltäjävirastot ovat antaneet vuosikymmenien kuluessa Keski-Suomen alueelle noin 70 vesiliikenteen rajoituspäätöstä. Ensimmäiset rajoitukset annettiin jo 1960-luvulla. Tuorein päätös on vuodelta 2007.
Vesiliikennerajoitusalueet Keski-Suomessa (www.ymparisto.fi)
Lisätietoja:
Suunnitteluinsinööri Lauri Kaisto, p. 0295 024 752, lauri.kaisto[at]ely-keskus.fi
- Publiceringsdatum
- 2016-06-20