Navigeringsmeny
Tiedotteet 2016

Pressmeddelanden 2016

Pressmeddelanden 2016

Miljökonsekvensernas bedömningsbeskrivning om Vasa hamnväg har färdigställts (Österbotten)

Närings-, trafik- och miljöcentralen i Södra Österbottens (NTM-centralen) ansvarsområde för trafik och infrastruktur har till NTM-centralen i Södra Österbottens ansvarsområde för miljö och naturresurser skickat en bedömningsbeskrivning enligt lagen (468/1994, ändring 267/1999) om förfarandet vid miljökonsekvens-bedömning (MKB-förfarandet) för projektet Vasa hamnväg som är förlagt till Vasa stad och Korsholms kommun.

Vasa hamnväg (längd 13,5–23,1 km beroende på alternativ) ligger vid Södra Stadsfjärden och dess omgivning i Vasa stad och Korsholms kommun. Målsättningen med Vasa hamnväg är att hitta en förbindelse till Vasa hamn som fungerar bättre än den nuvarande och i och med detta utveckla Vasaregionens logistiksystem. Avsikten är att skapa en vägförbindelse som effektivt förenar Vasklot hamn med logistikcentret intill flygfältet samt till riksvägarna 3 och 8 som är en del av det riksomfattande huvud-vägnätet. Projektet Vasa hamnväg omfattar även en sammankoppling av logistikcentret och Lillkyrovägen (landsväg 717) som en del av den framtida förbindelsen Helsingby–Vassor som en del av riksväg 8. Bakgrunden till planeringen av vägen är de störningsfaktorer som förekommit i Vasa centrum på grund av den genomgående tunga trafiken samt de problem som uppkommer för dessa stora transporter till följd av det trånga gatunätverket.

I projektets miljökonsekvensbedömningsförfarande granskas fem alternativ:

• Alternativ 0+, dvs. utveckling av det nuvarande vägnätet, som betyder trafiksäkerhetsmässiga förbättringsåtgärder i gatunätet, vilka har fastställts av Vasa stad.

• Centrumtunneln, dvs. byggande av en bergstunnel under Vasa centrum. Tunneln sprängs i berget på avsnittet Handelsesplanaden–Vasaesplanaden. Från tunneln följer alternativet motorvägen till Vikby trafikplats, därifrån det fortsätter söder om logistikcentret till Lillkyrovägen i Martois.

• Stadsfjärden-alternativet ligger i Södra Stadsfjärden mellan Myrgrund och Matmorsviken där en rondell anläggs som ny ändpunkt för motorvägen. Rutten fortsätter därifrån längs motorvägen till Vikby planskilda anslutning och därifrån söder om logistikcentret till Lillkyrovägen i Martois. Stadsfjärden korsas i huvudsak med en bro, endast vid båda sidorna av bron vid stränderna görs en ca 800 m lång vallväg.

• Fladan-alternativet går i enlighet med Vasa stads generalplan från Myrgrund längs Bolåkersvägen och mellan Munsmo och Solf söder om Stadsfjärden och ansluter till motorvägen vid Fladans planskilda anslutning och därifrån söder om logistikcentret till Lillkyrovägen i Martois.

• Vikby-alternativet åtskiljs från Fladan-alternativet vid Tölby, varifrån det svänger söderut och går genom Vikby till riksväg 8. Vidare härifrån går sträckningen via den nya platsen för Vikby planskilda anslutning och därifrån söder om logistikcentret till Lillkyrovägen i Martois.

Alternativen skiljer sig från varandra såväl till sträckningen som till lösningarna för verkställande. Alla alternativ är ur ett miljökonsekvensperspektiv genomförbara. Alternativet som verkställs, väljs först under den fortsatta planeringen efter att kontaktmyndigheten har gett sitt utlåtande. 

Efter MKB-programfasen har Stadsfjärden-alternativets västra del flyttats norrut till vägbanken vid Myrgrundets bro så att det ligger på större avstånd från invånarnas omtyckta strandområde. Vid broarna som skulle gå över Stadsfjärden har man vid Matmorsvikens bro beaktat de konstgjorda öarna i Stadsfjärden som markerats i stadens generalplan. De konstgjorda öarna förkortar längden för Stadsfjärdens ostliga bro eftersom man vid öarna kan förverkliga vägförbindelsen som vägbank. Efter MKB-programfasen har Fladans planskilda anslutning flyttats till en ny plats ca 350 meter i riktning mot Vasa. Avsikten med detta har varit att bevara odlingsmark genom att flytta hamnvägen till skogområde. Till följd av förändringen ändrar den nuvarande Fladans planskilda anslutning vid Strandvägen (landsväg 673) till en över-/underfartsbro. Vid Fladans nya planskilda anslutning byggs ramper både i riktning mot Vasa och Laihela. För motorvägsavsnittet mellan Fladan och Vikby planskilda anslutningarna byggs tilläggskörfält för påfarts- och divergeringsarrangemangen. Efter programfasen har Vikby-alternativet planerats att gå via den nuvarande Vikby planskilda anslutning och från Helsingby till Martois enligt samma sträckning som de övriga alternativen. Man har avstått från den tidigare planerade genvägen.

Hamnvägens planering och bedömningen har fått delfinansiering från EU genom TEN-T –programmet.

Kungörelsen och bedömningsbeskrivningen är framlagda till påseende 6.10–28.11.2016 under tjänstetid på de officiella anslagstavlorna i Vasa i Medborgarinfon (Biblioteksgatan 13, Vasa), samserviceenheten i Lillkyro (Lillkyrovägen 11, Lillkyro) samt i Korsholm (Centrumvägen 4, Korsholm). Kungörelsen och bedömnings-beskrivningen läggs också fram för allmänheten under kungörelsetiden i Korsholms huvudbibliotek (Skolvägen 1, Korsholm) samt publiceras på NTM-centralen i Södra Österbottens webbplats på sidan www.miljo.fi/vasahamnvagMKB.

Kontaktmyndigheten utlåtande läggs fram till påseende på samma platser som bedömningsbeskrivningen.

Skriftliga åsikter och utlåtanden kan framföras om bedömningsbeskrivningen senast 28.11.2016 kl. 15.00 per e-post till adressen: [email protected] eller till adressen: NTM-centralen i Södra Österbotten, PB 77, 67101 KARLEBY. Utlåtanden och åsikter ombeds också skickas som word-fil. I dokumenten hänvisas till diarienummer EPOELY/36/07.04/2013.

Informationstillfällen:
För allmänheten ordnas öppna informationstillfällen om bedömningsbeskrivningen tisdag 1.11.2016 kl. 17.00 på Tölby ungdomsföreningshus, Nissustået 6, 65460 Tölby och onsdag 2.11.2016 kl. 17.00 i Vasa stads styrelsegårds fullmäktigesal, Vasaesplanaden 10, 65100 Vasa.

Tilläggsinformation:

  • Projektansvarig: Närings-, trafik- och miljöcentralen i Södra Österbotten, ansvarsområde för trafik och infrastruktur, Ari Perttu, [email protected], tfn 029 502 7745.
  • MKB-konsult: Ramboll Finland Oy, Riina Känkänen, [email protected], tfn 040 768 8084
  • Vägplanering: Ramboll Finland Oy, Mikko Uljas, [email protected], tfn 040 066 5719

Regional information