- Aktuellt
- Kungörelser och anmälningar
- Allmän anmälan om flyttning av fordon som lämnats på landsväg
- Planering av statens trafikleder - kungörelser
- De kungörelser, offentliga delgivningar och beslut inom ansvarsområdet för miljö och naturresurser som är riksomfattande eller omfattar flera regioner
- Jobba hos oss
- RSS-feed
- Evenemang och utbildningar
- Anbudsförfrågningar och projektutlysningar
- Pressmeddelanden
- Tiedotteet 2021
- Pressmeddelanden 2020
- Pressmeddelanden 2019
- Pressmeddelanden 2018
- Pressmeddelanden 2017
- Pressmeddelanden 2016
- Pressmeddelanden 2015
- Pressmeddelanden 2014
- Pressmeddelanden 2013
- Pressmeddelanden arkiv
- Beställ meddelanden
- Aktuellt
- Nyheter 2024
- Nyheter 2023
- Nyheter 2022
- Nyheter 2021
- Nyheter 2020
- Nyheter 2019
- Nyheter 2018
- Nyheter 2017
- Nyheter 2016
- Nyheter 2015
- Nyheter 2014
- Nyheter 2013
- Nyhetsbrev
- Kommunikation
Kiskonjoen öljyvahingon seuraukset näkyvät ympäristössä todennäköisesti pitkälle kevääseen (Varsinais-Suomi)
Varsinais-Suomen ELY-keskus kartoitti perjantaina 27.1.2017 yhdessä Salon kaupungin ja Varsinais-Suomen Pelastuslaitoksen kanssa Kiskonjoen torstaina 26.1. aamuyöllä tapahtuneen öljyvahingon ympäristövaikutuksia ja sopi jatkotoimista jälkitorjuntaan ja seurantaan liittyen.
Pelastuslaitos suoritti heti vahingon jälkeen öljyntorjuntatoimia. Öljyä onnistuttiin poistamaan jonkin verran jään päältä talteen imuautoon, mutta valtaosa jokiuomaan valuneesta öljystä pääsi veteen jäässä olevista sulakohdista. Pelastuslaitos asetti vahinkopaikan kohdalle ja kilometrin verran alavirran suuntaan öljypuomit öljyn leviämisen estämiseksi. Alemman öljypuomin kohdalle oli kertynyt tänään perjantaina jonkin verran öljyä ja öljyn haju oli myös selvästi havaittavissa.
ELY-keskus suoritti perjantaina myös Kiskonjoen alajuoksulla maastohavainnointia ja vesinäytteenottoa öljyn leviämisen arvioimiseksi. Tehtyihin Kiskonjoen virtausnopeusmittauksiin perustuen arvioitiin, että veden pintakerroksen keskimääräinen virtausnopeus heti jään alla on noin 5 cm sekunnissa, jonka mukaan öljyn pitäisi todennäköisesti olla vielä jokialueella. Latokartanonkosken alapuolisella jokiosuudella ei havaittu aistinvaraisesti merkkejä öljystä, mutta vesinäytteiden analyysitulokset vasta varmentavat asian. Todennäköisesti on mahdollista, että osa öljystä pääsee jokivirtaaman mukana mereen asti ja haihtuu ilmaan vasta jäiden sulamisen jälkeen keväällä. Myös Kiskonjoessa voi öljyä olla jäänyt joihinkin suvantopaikkoihin jään alle, josta sitä on vaikea havaita ennen jään lähtöä.
Latokartanonkoski sijaitsee reilu kilometri vahinkopaikan alapuolella ja sillä on erityistä luonnonsuojelullista ja kalataloudellista arvoa, koska se on lohensukuisten vaelluskalojen lisääntymispaikka. Öljyvahingon vaikutuksia kalastoon ja muuhun vesieliöstöön on vielä toistaiseksi vaikea arvioida. Öljypuomin asettamisella joen poikki Latokartanonkosken yläpuolelle pyritään ehkäisemään öljyn haittavaikutuksia vesiluonnolle.
Tänään perjantaina käynnistettiin myös suunnittelu öljyvahinkopaikan maaperän puhdistamiseksi. Routa on estänyt todennäköisesti merkittävästi öljyn imeytymistä maaperään, mutta ainakin maan pintakerros on todennäköisesti poistettava.
Lisätietoja:
Varsinais-Suomen ELY-keskus: Juha-Pekka Triipponen, puh. 0400 854 012
Salon kaupunki / Kiskonjoki: Pirkko Paranko 044 778 7800 ja Hillevi Lehto 044 778 7805
- Publiceringsdatum
- 2017-01-27