- Aktuellt
- Kungörelser och anmälningar
- Allmän anmälan om flyttning av fordon som lämnats på landsväg
- Planering av statens trafikleder - kungörelser
- De kungörelser, offentliga delgivningar och beslut inom ansvarsområdet för miljö och naturresurser som är riksomfattande eller omfattar flera regioner
- Jobba hos oss
- RSS-feed
- Evenemang och utbildningar
- Anbudsförfrågningar och projektutlysningar
- Pressmeddelanden
- Tiedotteet 2021
- Pressmeddelanden 2020
- Pressmeddelanden 2019
- Pressmeddelanden 2018
- Pressmeddelanden 2017
- Pressmeddelanden 2016
- Pressmeddelanden 2015
- Pressmeddelanden 2014
- Pressmeddelanden 2013
- Pressmeddelanden arkiv
- Beställ meddelanden
- Aktuellt
- Nyheter 2024
- Nyheter 2023
- Nyheter 2022
- Nyheter 2021
- Nyheter 2020
- Nyheter 2019
- Nyheter 2018
- Nyheter 2017
- Nyheter 2016
- Nyheter 2015
- Nyheter 2014
- Nyheter 2013
- Nyhetsbrev
- Kommunikation
Nelostien turvallisuutta parannetaan automaattisella nopeusvalvonnalla Vaajakosken ja Lusin välillä (Keski-Suomi, Häme)
Valtatie 4 on yksi Suomen tärkeimmistä pääväylistä Etelä- ja Pohjois-Suomen välillä. Vaajakosken ja Lusin välisellä tieosuudella sattui vuosina 2012-2016 yhteensä 241 onnettomuutta. Määrässä ei ole huomioitu eläinonnettomuuksia. Tievälin liikenneturvallisuustilanne on heikko. Mainituista syistä johtuen tieosuudelle tullaan asentamaan tämän syksyn aikana 23 automaattivalvontapistettä, joista 10 sijoitetaan Keski-Suomen puolelle.
Liikenneviranomaiset ja poliisi ovat yhteistyössä laatineet suunnitelman automaattivalvontajärjestelmän rakentamiseksi. Järjestelmä koostuu valvontapisteistä laitteineen sekä tienkäyttäjän tiedottamiseen liittyvistä automaattivalvonnan tiedotustauluista ja toistomerkeistä.
– Liikenneturvallisuustilanne tuolla välillä on niin huono, että järjestelmä on erittäin perusteltua rakentaa. Tässä ei ole kyse mistään valtion pohjattoman kassan kartuttamisesta, liikenneturvallisuusinsinööri Anne-Maria Pesonen Keski-Suomen ELY-keskuksesta vakuuttaa.
– Suunnittelussa eri viranomaiset ovat kiinnittäneet huomiota juuri liikenneturvallisuuslähtöisen valvonnan rakentamiseen, ylikonstaapeli Jarkko Lahtinen Sisä-Suomen poliisilaitokselta jatkaa.
Valvontapisteiden sijoittamisperiaatteet
Kameratolppia sijoitetaan onnettomuushistorian perusteella merkittävimpiin riskipaikkoihin ja valvontaa on ainoastaan sellaisissa tien osissa, joissa ylinopeudet ovat yleisiä. Valvontajaksolla kiinnitetään erityistä huomiota nopeusrajoitusmerkkien havaittavuuteen samoin kuin niiden sijaintiin siten, että nopeusrajoituksesta valvontapisteiden kohdilla ei olisi epäselvyyttä.
Valvonnasta tiedottava taulu asennetaan valvontajakson alkuun ja toistomerkkejä valta- ja kantateiden liittymien jälkeen.
– Automaattisen nopeudenvalvontajärjestelmän valmistuminen ei vähennä poliisin muuta liikenteenvalvontaa alueella – esimerkiksi rattijuopumusvalvontaa – vaan paremminkin tehostaa sitä. Poliisi seuraa yhdessä muiden viranomaisten kanssa liikenneturvallisuustilanteen kehitystä ja valvonnan vaikutusta kyseisellä tieosuudella, ylikonstaapeli Lahtinen korostaa.
Lisätietoja:
Liikenneturvallisuusinsinööri (liikenneturvallisuuden osalta Keski-Suomi)
Anne-Maria Pesonen
p. 0295 024 709
ELY-keskus
Tieinsinööri (liikenneturvallisuuden osalta Häme)
Marko Kelkka
p. 0295 021 291
ELY-keskus
Projektipäällikkö (rakentamisen osalta)
Mikko Vihermäki
p. 0295 036 015
ELY-keskus
Ylikomisario
Jouni Takala
p. 0295 437 606
Hämeen poliisilaitos
Ylikonstaapeli
Jarkko Lahtinen
p. 0295 414 803 (vaihde)
Sisä-Suomen poliisilaitos
- Publiceringsdatum
- 2018-09-03