- Aktuellt
- Kungörelser och anmälningar
- Allmän anmälan om flyttning av fordon som lämnats på landsväg
- Planering av statens trafikleder - kungörelser
- De kungörelser, offentliga delgivningar och beslut inom ansvarsområdet för miljö och naturresurser som är riksomfattande eller omfattar flera regioner
- Jobba hos oss
- RSS-feed
- Evenemang och utbildningar
- Anbudsförfrågningar och projektutlysningar
- Pressmeddelanden
- Tiedotteet 2021
- Pressmeddelanden 2020
- Pressmeddelanden 2019
- Pressmeddelanden 2018
- Pressmeddelanden 2017
- Pressmeddelanden 2016
- Pressmeddelanden 2015
- Pressmeddelanden 2014
- Pressmeddelanden 2013
- Pressmeddelanden arkiv
- Beställ meddelanden
- Aktuellt
- Nyheter 2024
- Nyheter 2023
- Nyheter 2022
- Nyheter 2021
- Nyheter 2020
- Nyheter 2019
- Nyheter 2018
- Nyheter 2017
- Nyheter 2016
- Nyheter 2015
- Nyheter 2014
- Nyheter 2013
- Nyhetsbrev
- Kommunikation
Pohjois-Savon ELY-keskus ei kannata esitystä kasvupalveluviraston perustamisesta (Pohjois-Savo)
Osana kasvupalvelu- ja maakuntauudistuksen lakivalmistelua lakiluonnoksessa Kasvupalveluvirastosta ehdotetaan, että elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskusten sekä työ- ja elinkeinotoimistojen kehittämis- ja hallintokeskus (KEHA) jatkaisi kasvupalveluja vastaavien tietohallintopalvelujensa tuottamista valtiolle ja maakunnille. Kehittämis- ja hallintokeskuksen nimi muutettaisiin Kasvupalveluvirastoksi. Pohjois-Savon ELY-keskus otti kantaa lakiluonnokseen lausunnossaan 17.10.2018.
Lausunnossaan Pohjois-Savon ELY-keskus pitää ensisijaisena vaihtoehtona, että työ- ja elinkeinoministeriön (TEM) hallinnonalan digipalvelut olisivat jatkossa osa maakuntien omistaman Vimana Oy:n tehtäviä. Toissijaisena vaihtoehtona se esittää valtion ja maakuntien yhteisesti omistamaa kasvupalveluyhtiötä.
Pohjois-Savon ELY-keskuksen ylijohtaja Kari Virranta toteaa, että lain tavoitteet yhtenäisen asiakastiedon sekä yhtenäisten tietojärjestelmien ja sähköisten palvelujen kehittämiseksi ja ylläpitämiseksi ovat sinänsä kannatettavia asiakkaiden tasavertaisen kohtelun ja palvelujen saatavuuden kannalta. -Tähän ei kuitenkaan tarvita erillistä valtion virastoa, Virranta sanoo.
Lakiehdotuksessa ei huomioida kasvupalveluiden kytkeytymistä maakunnan muihin palvelukokonaisuuksiin. Yhdenmukaisia ratkaisuja ja keskitettyjä menettelyjä yhden hallinnonalan näkökulmasta korostava kasvupalveluvirasto ei edistä palveluintegraatiota ja kustannustehokasta palvelujen järjestämistä erilaisissa maakunnissa.
Maksatustehtävät tulisi antaa maakunnille tehtäväksi ilman siirtymäaikaa 1.1.2021. ELY-keskus toteaa lausunnossaan, että se ei näe järkevänä, että virastolle suunnitellut maakuntien myöntämien eräiden tukien ja korvausten maksamiseen liittyvät tehtävät annettaisiin maakuntien tehtäväksi vasta siirtymäkauden jälkeen. Tämä asettaa muun muassa siirtyvän henkilöstön epätasa-arvoiseen asemaan ja heidän tosiasiallinen asema uudistuksessa heikkenee merkittävästi.
Nykyisten keskitetysti hoidettujen palvelujen määrärahat pitää siirtää tulevien maakuntien käyttöön
Kasvupalveluviraston keskeisenä tehtävänä olisi lakiluonnoksen mukaan valtion ja maakuntien yhdessä käyttämien työ- ja elinkeinohallinnon sähköisten ja digitaalisten palvelujen sekä tietojärjestelmien ja alustojen tuottaminen ja ylläpitäminen. Kasvupalveluvirastoon siirrettäisiin myös työ- ja elinkeinohallinnon valtakunnallisessa asiakaspalvelukeskuksessa hoidettavat sähköisten ja digitaalisten palvelujen käytön tukea koskevat tehtävät.
ELY-keskuksen mielestä nykyiset KEHA-keskukselle osoitetut määrärahat tulee siirtää lyhentämättömänä maakuntien yleiskatteelliseen rahoitukseen, koska ne ovat nytkin ELY-keskusten rahaa. Maakunnat tulevat rakentamaan omat asiakaspalvelunsa, jonka vuoksi nykymuotoisena työ- ja elinkeinopalvelujen asiakaspalvelukeskus muuttuu pääosin tarpeettomaksi, eikä päällekkäisiä järjestelmiä kannata luoda. Maakunnat tulevat organisoimaan asiakaspalvelunsa itsenäisesti tai palveluntuottajien kanssa. Asiakaspalvelukeskuksen puhelinpalvelun tehtävänä on yhtenäisen valtakunnallisen palveluprosessin neuvonta. ELY-keskus näkee, että tällaiselle yhtenäisen palveluprosessin neuvonnalle ei ole jatkossa tarvetta, koska maakunnat järjestävät palvelunsa ja palvelukokonaisuutensa omien asiakastarpeidensa mukaan.
Luonnoksessa hallituksen esitykseksi ei käy ilmi, miten mahdollisesti perustettavan kasvupalveluviraston rahoitus on tarkoitus järjestää. Lausunnossaan ELY-keskus toteaa, että rahoitusvastuu mahdollisesta valtion virastosta tulisi tässä tapauksessa olla valtiolla, koska tuotetut palvelut liittyvä valtion järjestelmiin (niiden ylläpitoon ja kehittämiseen) tai yleisiin valtion säätämiin lakeihin ja säännöksiin sekä siihen liittyvään mahdolliseen yleisneuvontaan. Tältä osin valtion tulisi järjestää uuden viraston rahoitus muilla keinoin, kuin käyttämällä siihen ELY-keskusten määrärahoja.
Liitteet:
- Pohjois-Savon ELY-keskuksen lausunto kasvupalveluvirastosta (17.10.2018, pdf)
- Luonnos hallituksen esitykseksi laeiksi Kasvupalveluvirastosta ja kasvupalvelujen asiakastietojen käsittelystä, TEM
Lisätietoja:
ylijohtaja Kari Virranta, Pohjois-Savon ELY-keskus, puh. 0295 026 699, kari.virranta(at)ely-keskus.fi
- Publiceringsdatum
- 2018-10-19