- Aktuellt
- Kungörelser och anmälningar
- Allmän anmälan om flyttning av fordon som lämnats på landsväg
- Planering av statens trafikleder - kungörelser
- De kungörelser, offentliga delgivningar och beslut inom ansvarsområdet för miljö och naturresurser som är riksomfattande eller omfattar flera regioner
- Jobba hos oss
- RSS-feed
- Evenemang och utbildningar
- Anbudsförfrågningar och projektutlysningar
- Pressmeddelanden
- Tiedotteet 2021
- Pressmeddelanden 2020
- Pressmeddelanden 2019
- Pressmeddelanden 2018
- Pressmeddelanden 2017
- Pressmeddelanden 2016
- Pressmeddelanden 2015
- Pressmeddelanden 2014
- Pressmeddelanden 2013
- Pressmeddelanden arkiv
- Beställ meddelanden
- Aktuellt
- Nyheter 2024
- Nyheter 2023
- Nyheter 2022
- Nyheter 2021
- Nyheter 2020
- Nyheter 2019
- Nyheter 2018
- Nyheter 2017
- Nyheter 2016
- Nyheter 2015
- Nyheter 2014
- Nyheter 2013
- Nyhetsbrev
- Kommunikation
Pohjois-Savon ELY-keskus esittää täydennyksiä runkoverkkoasetusluonnokseen (Itä-Suomi)
Pohjois-Savon ELY-keskus esittää täydennyksiä liikenne- ja viestintäministeriön luonnokseen asetukseksi maanteiden ja rautateiden runkoverkosta ja niiden palvelutasosta. ELY-keskus pitää tärkeänä, että Savon ja Karjalan radat profiloidaan sekä tavara- että henkilöliikenteen radoiksi. Verkon laajuutta koskevat muutosesitykset koskevat lähinnä alueen suurten teollisuuslaitosten ratayhteyksiä sekä Niiralan rajaliikenteen rata- ja tieyhteyksiä.
ELY-keskus toteaa, että Suomen ilmasto- ja päästövähennystavoitteiden saavuttamiseksi tarvitaan monipuolista, vaikuttavaa keinovalikoimaa sekä pitkäjänteisiä päätöksiä. Runkoverkkoasetus voisi parhaimmillaan tukea tavoitteiden saavuttamista. Savon ja Karjalan radat tulisi profiloida sekä tavara- että henkilöliikenteen radoiksi. - Tämä tukisi paremmin raideliikenteen matkustajamäärien lisäämistä, tavaraliikenteen ekotehokkuutta ja siten myös Suomen ilmastotavoitteiden saavuttamista, toteaa johtaja Tommi Huttunen Pohjois-Savon ELY-keskuksesta.
Raideliikenteen lisäksi jatkossakin tarvitaan laadukkaita ja sujuvia maantieyhteyksiä. Nopeustavoite on yksi merkittävä palvelutasotekijä. - Esitämmekin, että asetusluonnokseen kirjatun 80km/h -nopeusrajoituksen sijaan I luokan runkoteillä tulisi olla tavoitteena pääsääntöisesti 100 km/h -nopeusrajoitus, lisää Tommi Huttunen.
Esitetty runkoverkko on Pohjois-Savon ELY-keskuksen mukaan laajuudeltaan ja kattavuudeltaan pääosin perusteltu. Täydennystarpeina ELY-keskus esittää seuraavien kohteiden lisäämistä runkoverkkoon:
- Stora Enson (Varkaus), Uimaharjun (Eno) ja Yaran (Siilinjärvi) ratayhteydet
- Niiralan rata ja valtatie 9 Niiralan rajalle asti
Kokonaisuudessaan esitys runkoverkkoasetukseksi voisi esitettyjen tarkennusten jälkeen mahdollistaa nykyistä paremman ja tasapuolisen liikenteen infrastruktuurin kehittämisen – edellyttäen kuitenkin, että akuuttiin ja kriittiseen väylien rahoitusvajeeseen tartutaan määrätietoisesti ja päättäväisesti.
- Pohjois-Savon ELY-keskuksen lausunto LVM:n runkoverkkoasetusluonnokseen (pdf)
- LVM:n runkoverkkoasetusluonnos
Lisätietoja
Johtaja Tommi Huttunen, p. 0295 026 655, tommi.huttunen(at)ely-keskus.fi
- Publiceringsdatum
- 2018-10-01