- Aktuellt
- Kungörelser och anmälningar
- Allmän anmälan om flyttning av fordon som lämnats på landsväg
- Planering av statens trafikleder - kungörelser
- De kungörelser, offentliga delgivningar och beslut inom ansvarsområdet för miljö och naturresurser som är riksomfattande eller omfattar flera regioner
- Jobba hos oss
- RSS-feed
- Evenemang och utbildningar
- Anbudsförfrågningar och projektutlysningar
- Pressmeddelanden
- Tiedotteet 2021
- Pressmeddelanden 2020
- Pressmeddelanden 2019
- Pressmeddelanden 2018
- Pressmeddelanden 2017
- Pressmeddelanden 2016
- Pressmeddelanden 2015
- Pressmeddelanden 2014
- Pressmeddelanden 2013
- Pressmeddelanden arkiv
- Beställ meddelanden
- Aktuellt
- Nyheter 2024
- Nyheter 2023
- Nyheter 2022
- Nyheter 2021
- Nyheter 2020
- Nyheter 2019
- Nyheter 2018
- Nyheter 2017
- Nyheter 2016
- Nyheter 2015
- Nyheter 2014
- Nyheter 2013
- Nyhetsbrev
- Kommunikation
Talvihoitoluokan nostosta hyötyvät etenkin kuljetukset ja työmatkaliikenne (Pirkanmaa)
Maanteiden talvihoitoluokkia korotetaan Pirkanmaalla ensi vuoden alusta kaikkiaan lähes tuhannella tiekilometrillä. Aiempaa tehokkaamman talvihoidon mahdollistaa valtion lisätalousarviossa maanteiden talvikunnossapitoon vuodelle 2019 osoitettu 15 miljoonan euron lisäpanostus.
Tämänhetkisen arvion mukaan Pirkanmaa hyötyy maan kokonaispotista noin 800 000 euroa. Hoitoluokkien nostokriteereinä on käytetty tien kokonaisliikennemäärän rinnalla raskaan liikenteen ja raskaan yhdistelmäajoneuvoliikenteen määriä.
Korkeimpaan Ise-hoitoluokkaan Pirkanmaalla nousee kaksi tieosuutta:
- Valtatie 9 Tarastenjärvi–Orivesi
-
Valtatie 3 Metsäkylä–Hämeenkyrö
Toiseksi korkeimpaan Is-hoitoluokkaan nousee neljä pidempää tieosuutta:
- Valtatie 11 Uotsola–Kiikoinen
- Valtatie 12 Pikkola–Huutijärvi
- Kantatie 65 Ylöjärvi–Virrat
- Seututie 249 Kiikka–Hämeenkyrö
Näiden pääosin melko pitkien maantiekohteiden lisäksi Pirkanmaalla on lukuisia paikallisia tieosuuksia, joiden talvihoitoluokkaa nostetaan.
Parempi laatu tarkoittaa lisääntynyttä suolan käyttöä
Talvihoitoluokan nosto merkitsee laatuvaatimusten nousua ja toimenpideaikojen lyhenemistä. Vilkkailla tieosuuksilla hoitoluokan nosto merkitsee selvää parannusta elinkeinoelämän kuljetuksille ja työmatkaliikenteen sujumiselle. Parempi laatu tarkoittaa kuitenkin samalla vääjäämättä lisääntynyttä suolan ja hiekoitushiekan käyttöä. Pohjavesialueilla suolapitoisuuden kasvua voidaan hillitä käyttämällä tavallisen suolan sijasta natrium- tai kaliumformiaattia. Tällaisia kohteita hoitoluokaltaan nostettavilla Pirkanmaan teillä on kahdesta kolmeen.
Laadukkainkaan talvihoito ei tarkoita sitä, että talvella olisi kesäkeli. Autoilijoiden tulee ottaa talvikeli ja sen muutokset huomioon keliin sopivalla rengastuksella sekä oikealla ajotavalla.
Liitteet:
- Teiden talvihoito (Liikennevirasto)
- Liikennetilanne (Liikennevirasto)
Lisätietoja:
- Tienpidon asiantuntija Tomi Alho, Pirkanmaan ELY-keskus, [email protected], p. 0295 036 218
- Yksikön päällikkö Heikki Ikonen, Pirkanmaan ELY-keskus, [email protected], p. 0295 036 236
- Publiceringsdatum
- 2018-11-06