- Aktuellt
- Kungörelser och anmälningar
- Allmän anmälan om flyttning av fordon som lämnats på landsväg
- Planering av statens trafikleder - kungörelser
- De kungörelser, offentliga delgivningar och beslut inom ansvarsområdet för miljö och naturresurser som är riksomfattande eller omfattar flera regioner
- Jobba hos oss
- RSS-feed
- Evenemang och utbildningar
- Anbudsförfrågningar och projektutlysningar
- Pressmeddelanden
- Tiedotteet 2021
- Pressmeddelanden 2020
- Pressmeddelanden 2019
- Pressmeddelanden 2018
- Pressmeddelanden 2017
- Pressmeddelanden 2016
- Pressmeddelanden 2015
- Pressmeddelanden 2014
- Pressmeddelanden 2013
- Pressmeddelanden arkiv
- Beställ meddelanden
- Aktuellt
- Nyheter 2024
- Nyheter 2023
- Nyheter 2022
- Nyheter 2021
- Nyheter 2020
- Nyheter 2019
- Nyheter 2018
- Nyheter 2017
- Nyheter 2016
- Nyheter 2015
- Nyheter 2014
- Nyheter 2013
- Nyhetsbrev
- Kommunikation
Päällystystyöt alkavat Lapissa toukokuun loppupuolella (Lappi)
Päällystystyöt käynnistyvät Lapissa toukokuun lopulla ja ne valmistuvat heinäkuun loppuun mennessä. Tänä kesänä päällystystyöt keskittyvät pääosin Lounais- ja Länsi-Lappiin. Huonokuntoisia päällysteitä uusitaan noin 60 kilometrin matkalta.
Liikennehaittoja aiheutuu tänä kesänä eniten pisimmillä päällystettävillä tiejaksoilla:
- Valtatie 4 Viantie - Simo, noin 4 km
- Valtatie 4 Kemi - Karsikon tienhaara, noin 13 km
- Valtatie 21 Kiviranta - Ala-Vojakkala, noin 7 km
- Valtatie 21 Niemenpää - Ylitornio, täsmäkorjauksia noin 8 km
- Valtatie 21 Aavasaksa - Pello, täsmäkorjauksia noin 10 km
- Kantatie 80 Sodankylä, noin 3 km
- Maantie 926 Heikkilänranta - Rovaniemi, täsmäkorjauksia noin 6 km
Tiestöllä paikataan myös uria ja reikiä sekä tehdään tiemerkintöjä. Määrärahaa päällystämiseen, urapaikkauksiin ja tiemerkintöihin käytetään tänä vuonna yhteensä noin 7 M€. Vuosittain ylläpidetään valta- ja kantateiden ajoratamerkintöjä noin 2000 kilometrin matkalla.
Lisäksi hankekohtaisella erillisrahoituksella toteutettavassa maantie 969 Nellimintien parantaminen -hankkeessa päällystetään maantietä 24 kilometrin matkalla.
Päällystystyöt aiheuttavat normaalisti hetkellisiä pysähtymisiä ja nopeusrajoitusten alentamista. Työt pyritään tekemään niin, että haitta tienkäyttäjille olisi mahdollisimman pieni. Tiemerkintätöistä aiheutuva haitta liikenteelle on yleensä lyhytkestoista.
Päällystys- ja tiemerkintäkohteissa noudatettava erityistä varovaisuutta
Päällystys- ja tiemerkintätyöt tehdään yleensä liikenteen seassa, joten autoilijoiden toivotaan noudattavan työmailla erityistä varovaisuutta ja huomioimaan kohteen nopeusrajoitukset. Päällystystyömaiden liikenneturvallisuutta parannetaan käyttämällä saattoautoa pisimmillä päällystyskohteilla. Tietyömaiden liikennevalojen ollessa punaisena, saattoauto ajaa autoletkan eteen ja valon vaihduttua vihreäksi saattoauto ajaa sallittua nopeutta tietyömaan ohi autoletka perässään. Työkohteen ohittamisen jälkeen saattoauto ajaa tien sivuun ja päästää autoletkassa olevat jatkamaan matkaansa.
Tiemerkintäkone on ohitettava riittävän etäältä ja erityistä varovaisuutta noudattaen. Tiellä olevat itsestään haihtuvat vaahtohattarat tai tielle asetetut muovikeilat varoittavat autoilijaa tuoreesta tiemerkinnästä. Vastamaalatulle viivalle ei saa ajaa, sillä tuore maali tarttuu helposti auton kylkiin ja on vaikeasti poistettavissa. Autoilijan tulee muistaa noudattaa myös tiemerkintäajoneuvojen valo-opasteita.
Tietoa päällystys- ja muista tietöistä saa Liikennetilannepalvelusta https://liikennetilanne.tmfg.fi/ sekä Tienkäyttäjän linjalta numerosta 0200 2100.
Tiemerkintöjen turvallisuusvideot (PANK ry):
Teitä varten https://www.youtube.com/watch?v=maAURyc3alg
Turvallisuutta Teille https://www.youtube.com/watch?v=36WjR-_F034
Asfaltin turvallisuusvideo (INFRA ry)
https://www.youtube.com/watch?v=FuDRKdGbiqA
LIITE:
Päällystyskohteet, kartta (pdf, 648 kt)
LISÄTIETOJA: projektipäällikkö Jesse Kananen, puh. 0295 037 020 ja ylläpitovastaava Ari Kärkkäinen, puh. 0295 037 237
- Publiceringsdatum
- 2019-05-16