- Aktuellt
- Kungörelser och anmälningar
- Allmän anmälan om flyttning av fordon som lämnats på landsväg
- Planering av statens trafikleder - kungörelser
- De kungörelser, offentliga delgivningar och beslut inom ansvarsområdet för miljö och naturresurser som är riksomfattande eller omfattar flera regioner
- Jobba hos oss
- RSS-feed
- Evenemang och utbildningar
- Anbudsförfrågningar och projektutlysningar
- Pressmeddelanden
- Tiedotteet 2021
- Pressmeddelanden 2020
- Pressmeddelanden 2019
- Pressmeddelanden 2018
- Pressmeddelanden 2017
- Pressmeddelanden 2016
- Pressmeddelanden 2015
- Pressmeddelanden 2014
- Pressmeddelanden 2013
- Pressmeddelanden arkiv
- Beställ meddelanden
- Aktuellt
- Nyheter 2024
- Nyheter 2023
- Nyheter 2022
- Nyheter 2021
- Nyheter 2020
- Nyheter 2019
- Nyheter 2018
- Nyheter 2017
- Nyheter 2016
- Nyheter 2015
- Nyheter 2014
- Nyheter 2013
- Nyhetsbrev
- Kommunikation
Pressmeddelanden 2020
I arkivet för pressmeddelanden hittar du pressmeddelandena som är publicerade före 23.9.2020. Nyare pressmeddelanden hittar du i nyhetsrummet (sttinfo.fi).
Regional information
Pressmeddelanden till 23.9.2020
Ajonopeudella voi vaikuttaa pehmentyneen soratien kuntoon (Varsinais-Suomi, Satakunta)
Runsaat sateet ovat kurittaneet sorateitä Etelä-Suomessa ja monin paikoin esiintyy pintakelirikkoa. Pahimpiin kohteisiin on levitetty ensiapuna mursketta. Sorateillä ajavien ajonopeudut kasvavat yleensä heti kun tien kuntoa on parannettu. Suuri ajonopeus kuitenkin edesauttaa märän soratien kunnon heikkenemistä uudelleen, sillä kelirikkomurske siirtyy tällöin nopeasti ajoradan reunoille. Useimmiten sorateillä on yleisnopeusrajoitus, joka sallii maksimissaan ajonopeuden 80 km/h. Yleisnopeusrajoitusalueella on kuitenkin ensisijaista sovittaa ajonopeus vallitsevien olosuhteiden mukaiseksi. Jokainen autoilija voi vaikuttaa myös itse soratien kunnon säilymiseen ajamalla hiljempaa.
Liedossa Suopohjantien nopeusrajoitusta jouduttu laskemaan
Liedossa Suopohjantiellä (mt 12277) on alennettu nopeusrajoitusta 50 km:iin/h ja tielle on asetettu kuopista ja kelirikosta varoittavat merkit. Vilkasliikenteisen soratien hoitaminen jatkuvilla sadekeleillä on ollut haastavaa. Tietä on syksyn aikana tasattu useampaan otteeseen kelien salliessa ja pahimpiin kohtiin on levitetty mursketta moneen otteeseen. Kun soratien pinta on pehmentynyt ja liikennettä on paljon, hienoaines eriytyy karkeammasta aineksesta aiheuttaen kuoppia ja ns. nimismiehenkiharia. Lisäksi suuremmilla ajonopeuksilla tien pintaan ajettu kelirikkomurske kulkeutuu tien reunoihin, eikä siitä saada tavoiteltua hyötyä. Karkealla kelirikkomurskeella pyritään kuivattamaan ja parantamaan tien pintaa. Kun tien pinta on tasattu ja ajo-olosuhteet ovat parantuneet, ajonopeudet tyypillisesti kasvavat, jolloin tien pinnan vauriot uusiutuvat herkemmin ja tie on uudelleen tasauksen tarpeessa.
Suopohjantie on Varsinais-Suomen ELYn alueen vilkkain soratie, sen liikennemäärä on n. 800 ajoneuvoa vuorokaudessa. Tien liikennemäärät ja merkitys ovat vuosien saatossa kasvaneet. Yleensä sorateiden liikennemäärät ovat alle 300 ajoneuvoa vuorokaudessa. Suuri liikennemäärä rasittaa soratien pintaa enemmän ja yhdistettynä poikkeuksellisiin keliolosuhteisiin soratietä ei pystytä pitämään koko ajan liikennettä tyydyttävässä kunnossa. Haastavissa keliolosuhteissa tienkäyttäjät voivat itse vaikuttaa soratien kuntoon ajamalla hiljempaa, vaikka tie olisikin hoidon jälkeen paremmassa kunnossa.
- Publiceringsdatum
- 2020-01-23