- Aktuellt
- Kungörelser och anmälningar
- Allmän anmälan om flyttning av fordon som lämnats på landsväg
- Planering av statens trafikleder - kungörelser
- De kungörelser, offentliga delgivningar och beslut inom ansvarsområdet för miljö och naturresurser som är riksomfattande eller omfattar flera regioner
- Jobba hos oss
- RSS-feed
- Evenemang och utbildningar
- Anbudsförfrågningar och projektutlysningar
- Pressmeddelanden
- Tiedotteet 2021
- Pressmeddelanden 2020
- Pressmeddelanden 2019
- Pressmeddelanden 2018
- Pressmeddelanden 2017
- Pressmeddelanden 2016
- Pressmeddelanden 2015
- Pressmeddelanden 2014
- Pressmeddelanden 2013
- Pressmeddelanden arkiv
- Beställ meddelanden
- Aktuellt
- Nyheter 2024
- Nyheter 2023
- Nyheter 2022
- Nyheter 2021
- Nyheter 2020
- Nyheter 2019
- Nyheter 2018
- Nyheter 2017
- Nyheter 2016
- Nyheter 2015
- Nyheter 2014
- Nyheter 2013
- Nyhetsbrev
- Kommunikation
Pressmeddelanden 2020
I arkivet för pressmeddelanden hittar du pressmeddelandena som är publicerade före 23.9.2020. Nyare pressmeddelanden hittar du i nyhetsrummet (sttinfo.fi).
Regional information
Pressmeddelanden till 23.9.2020
NTM-centralen i Södra Österbotten har gett kontaktmyndighetens motiverade slutsats om MKB-beskrivningen för riksväg 3 Helsingby–Laihela (Österbotten)
Närings-, trafik- och miljöcentralen i Södra Österbottens ansvarsområde för trafik och infrastruktur planerar en förbättring av riksväg 3 i området mellan Helsingby i Korsholm och Laihela centrum. Planeringsområdet är ca 14 km långt och börjar i Vikby i Korsholm från den planskilda anslutningen med riksväg 8 och sträcker sig till den planskilda anslutningen i Maunula i Laihela.
Projektets miljökonsekvenser har bedömts i ett förfarande vid miljökonsekvensbedömning (MKB-förfarande). Den projektansvarige har gjort en miljökonsekvensbedömning om projektet och projektalternativen, i vilken miljökonsekvenserna av fem olika vägsträckningsalternativ har bedömts. I två alternativ utvecklas riksvägen huvudsakligen på den nuvarande platsen till en 2+2-filig väg och i tre alternativ byggs den nya motorvägen (2+2 filer) i enlighet med landskapsplanen på den södra sidan av den nuvarande riksvägen. I beskrivningen har dessutom bedömts miljökonsekvenserna som uppstår ifall inga förbättringsåtgärder vidtas.
I samrådet om bedömningsbeskrivningen har sammanlagt 36 utlåtanden, expertkommentarer och åsikter lämnats in till NTM-centralen i Södra Österbottens ansvarsområde för miljö och naturresurser, som är kontaktmyndighet i MKB-förfarandet. På basis av bedömningen som framförs i bedömningsbeskrivningen, samrådet och egen granskning har MKB-kontaktmyndigheten konstaterat att projektets alla alternativ har betydande miljökonsekvenser. Projektets mest positiva konsekvenser riktas till trafiksäkerheten och trafikens smidighet, men arrangemangen med parallellvägar kan också göra lokaltrafikens resor längre. Utveckling av riksvägen i regel på den nuvarande platsen har uppskattats ha betydande skadliga konsekvenser med avsikt på översvämningar, medan i synnerhet sträckningarna enligt landskapsplanen har de mest betydande negativa miljökonsekvenserna för landskapet, splittringen av åkrarna och faunan. En del av sträckningarna går genom klassificerade grundvattenområden och eftersom planeringsområdet ligger i ett område där risken för att det ska finnas sura sulfatjordar är stor, kan projektet också medföra sur avrinning i vattendraget.
Enligt kontaktmyndighetens ståndpunkt är inget av de bedömda alternativens miljökonsekvenser klart mindre än i något annat alternativ, men alternativen, i vilka riksvägen utvecklas i regel på den nuvarande platsen, har färre negativa konsekvenser än alternativen, i vilka motorvägen byggs på den södra sidan av den nuvarande riksvägen.
Bedömningsbeskrivningen och NTM-centralens motiverade slutsats finns i sin helhet på adress
Mer information:
- Överinspektör Elina Venetjoki, puh. 0296 026 403
- Publiceringsdatum
- 2020-07-01