- Aktuellt
- Kungörelser och anmälningar
- Allmän anmälan om flyttning av fordon som lämnats på landsväg
- Planering av statens trafikleder - kungörelser
- De kungörelser, offentliga delgivningar och beslut inom ansvarsområdet för miljö och naturresurser som är riksomfattande eller omfattar flera regioner
- Jobba hos oss
- RSS-feed
- Evenemang och utbildningar
- Anbudsförfrågningar och projektutlysningar
- Pressmeddelanden
- Tiedotteet 2021
- Pressmeddelanden 2020
- Pressmeddelanden 2019
- Pressmeddelanden 2018
- Pressmeddelanden 2017
- Pressmeddelanden 2016
- Pressmeddelanden 2015
- Pressmeddelanden 2014
- Pressmeddelanden 2013
- Pressmeddelanden arkiv
- Beställ meddelanden
- Aktuellt
- Nyheter 2024
- Nyheter 2023
- Nyheter 2022
- Nyheter 2021
- Nyheter 2020
- Nyheter 2019
- Nyheter 2018
- Nyheter 2017
- Nyheter 2016
- Nyheter 2015
- Nyheter 2014
- Nyheter 2013
- Nyhetsbrev
- Kommunikation
Pressmeddelanden 2020
I arkivet för pressmeddelanden hittar du pressmeddelandena som är publicerade före 23.9.2020. Nyare pressmeddelanden hittar du i nyhetsrummet (sttinfo.fi).
Regional information
Pressmeddelanden till 23.9.2020
Bedömning av miljökonsekvenserna orsakade av den snabba tågförbindelsen mellan Helsingfors och Åbo (MKB): NTM-centralens utlåtande om programmet för miljökonsekvensbedömningen är klar (Nyland, Egentliga Finland)
Närings-, trafik- och miljöcentralen i Nyland (NTM-centralen) har gett ett utlåtande om programmet för miljökonsekvensbedömningen (MKB-program) för den snabba tågförbindelsen mellan Helsingfors och Åbo (s.k. entimmeståget). Projektet omfattar byggandet av den nya banan mellan Esbo och Salo samt byggandet av dubbelspåret mellan Salo och Åbo. Trafikledsverket ansvarar för projektet. Projektets mål är att förbättra bankapaciteten mellan Helsingfors och Åbo samt förkorta resetiden. Utlåtandet har förberetts i samarbete med NTM-centralen i Egentliga Finland.
I utlåtandet fäste NTM-centralen uppmärksamhet på bl.a. alternativen som granskas i MKB, projektets miljö- och vattenkonsekvenser samt klimat- och trafikkonsekvenser. Alternativen bör kompletteras och konsekvenserna av alla alternativ bör utvärderas jämlikt och enhetligt. I projektområdet finns flera värdefulla naturobjekt och arter, bedömningen av konsekvenserna som riktas på dessa är väsentligt i projektet. På samma sätt är det viktigt att bedöma konsekvenserna på vattenobjekten. Projektet påverkar hela trafiksystemet och i konsekvensbedömningen betonas indirekta konsekvenser på bl.a. olika trafikformer. NTM-centralen ansåg att bedömningen av klimatkonsekvenserna som Trafikledsverket planerat var exemplarisk. Som en del av bedömningen av klimatkonsekvenserna räknar man ut växthusgasutsläppen för byggandets och användningens tid, även med beaktande av kolsänkorna. Planering av förebyggande och förmildrande åtgärder på skadliga konsekvenser är en viktig del av miljökonsekvensbedömningen.
Projektet presenterades i MKB-programskedet i möten för allmänheten på fyra orter. Sammanlagt 100 personer deltog i dessa. 35 utlåtanden på MKB-programmet inkom av olika myndigheter. Medborgarna och andra aktörer lämnade in 47 åsikter vid NTM-centralen.
Trafikledsverket utarbetar en miljökonsekvensbeskrivning (MKB-beskrivning) utifrån detta utlåtande. I den beskrivs bl.a. hur NTM-centralens utlåtande har beaktats. I MKB-beskrivningsskedet arrangeras på åtta orter tillfällen där projektet presenteras. NTM-centralen utfärdar en motiverad slutsats på MKB-beskrivningen, den ska beaktas i projektets fortsatta planering och tillståndshantering.
Länk:
- Publiceringsdatum
- 2020-02-21