- Aktuellt
- Kungörelser och anmälningar
- Allmän anmälan om flyttning av fordon som lämnats på landsväg
- Planering av statens trafikleder - kungörelser
- De kungörelser, offentliga delgivningar och beslut inom ansvarsområdet för miljö och naturresurser som är riksomfattande eller omfattar flera regioner
- Jobba hos oss
- RSS-feed
- Evenemang och utbildningar
- Anbudsförfrågningar och projektutlysningar
- Pressmeddelanden
- Tiedotteet 2021
- Pressmeddelanden 2020
- Pressmeddelanden 2019
- Pressmeddelanden 2018
- Pressmeddelanden 2017
- Pressmeddelanden 2016
- Pressmeddelanden 2015
- Pressmeddelanden 2014
- Pressmeddelanden 2013
- Pressmeddelanden arkiv
- Beställ meddelanden
- Aktuellt
- Nyheter 2024
- Nyheter 2023
- Nyheter 2022
- Nyheter 2021
- Nyheter 2020
- Nyheter 2019
- Nyheter 2018
- Nyheter 2017
- Nyheter 2016
- Nyheter 2015
- Nyheter 2014
- Nyheter 2013
- Nyhetsbrev
- Kommunikation
Pressmeddelanden 2020
I arkivet för pressmeddelanden hittar du pressmeddelandena som är publicerade före 23.9.2020. Nyare pressmeddelanden hittar du i nyhetsrummet (sttinfo.fi).
Regional information
Pressmeddelanden till 23.9.2020
Reipas tuuli ja auringonpaiste nyt parasta talvesta toipuville Pirkanmaan sorateille (Pirkanmaa)
Sorateiden suuri määrä, maaperä ja maasto-olosuhteet altistavat Pirkanmaan maantiet kelirikolle. Päällystetyt tiet taas ovat maakunnassa vaurioituneet poikkeuksellisen leudon ja kostean talven jäljiltä monin paikoin pahasti.
Kelirikon vakavuus riippuu suurelta osin kevään säästä. Kuiva ja aurinkoinen sää sekä yöpakkaset, jolloin tiet kuivuvat sulamisen tahtiin, pitävät kurissa uhkaavan kelirikon. Jo reilun viikon Pirkanmaalla vallinnut poutajakso ja reipas tuuli ovat tehneet hyvää talven runsaista vesisateista toipuville sorateille ja parantaneet osaltaan maanteillä vallitsevaa tilannetta.
Vaikka kelirikosta valtakunnallisesti ennustetaan keskimääräistä helpompaa, kevään tilanteessa on maan eri osissa suuria alueellisia eroja. Poikkeuksellisen leudon talven vuoksi roudan syvyys on koko maassa tavanomaista pienempi. Talven vesisademäärät ovat Pirkanmaallakin olleet monin paikoin suuria. Lisääntynyt kosteus voi kevään edetessä näkyä liikennettä haittaavana pintakelirikkona, jos tienpinnat eivät pääse kuivumaan.
Maasto-olosuhteet, maaperä ja sorateiden suuri määrä altistavat Pirkanmaan kelirikolle. Jo nyt ennen varsinaiselle runkokelirikolle otollista aikaa osalla sorateistämme liikennettä on jouduttu rajoittamaan pintakelirikon vuoksi. Hämeenkyrössä rajoitus on asetettu vajaalle kymmenelle, Akaassa lähes viidelle ja Parkanossa noin 25 kilometrille. Yhteensä Pirkanmaalla painorajoitettuja teitä on nyt 38 kilometriä. Yleensä painorajoitukset ovat maakunnassa jääneet alle 40 kilometriin vuodessa lukuun ottamatta poikkeuksellisen vaikeaa vuotta 2018, jolloin rajoitusmäärä nousi yli 280 kilometriin.
Lauha talvi vaurioitti päällysteitä
Päällystetyt tiet ovat kärsineet poikkeuksellisen paljon lämpimästä ja sateisesta talvesta. Pirkanmaalla tiet ovat käytännössä lähes koko talven olleet lumettomia. Poikkeuksellisen suuren säätilavaihtelun ja liikenteen aiheuttaman kulumisen vuoksi päällysteissä on talven jäljiltä paljon reikiä, halkeamia ja muita vaurioita. Pirkanmaan pahimmin vaurioituneilla maantieosuuksilla kesänopeuksia ei pystytä palauttamaan ennen kuin päällyste on kunnostettu. Tilapäisiä alennettuja nopeusrajoituksia joudutaan käyttämään aiempaa useammissa kohteissa.
Lisätietoja:
- Tienpidon asiantuntija Tomi Alho, Pirkanmaan ELY-keskus, p. 0295 036 218
- Liikenteen asiakaspalvelukeskus, p. 0295 020 600
- Publiceringsdatum
- 2020-03-27