Navigeringsmeny
Uutiset 2015

Nyheter 2015

Nyheter

Pirkanmaan ELY-keskus myönsi viime vuonna lähes 11 000 erikoiskuljetuslupaa (Pirkanmaan ELY-keskus)

Pirkanmaan ELY-keskus myöntää kaikki Manner-Suomen erikoiskuljetusluvat, joita viime vuonna tehtiin 10 598 kappaletta.

Erikoiskuljetuksella tarkoitetaan kuljetusta, jonka korkeus, leveys, pituus, paino tai yhtäaikaisesti useampi mitta ylittää Suomen maantiekuljetuksille asetetut normit. Yli 80 prosentissa erikoiskuljetuksen korkeus ja leveys jäävät alle viiden metrin. Eniten erikoislupia tarvitsevat kuljetusyhtiöt sekä teollisuus- ja vientituotteita valmistavat laitokset, mutta hakijoiden joukossa on myös yksityishenkilöitä.

Vuoden 2014 korkein kuljetus oli 13 metriä korkea siilo, joka kuljetettiin Helsingissä. Vuoden levein kuljetus oli 11 metrin levyinen lentokone, joka vietiin perille Rovaniemellä. Pisimmissä kuljetuksissa ajoneuvoyhdistelmän mitta oli 75 metriä. Lastina näissä maan länsirannikolla tehdyissä kuljetuksissa oli tuulimyllyn siipi.

Raskas kantaverkon suurmuuntaja vietiin tammikuussa Kangasalle

Kokonaismassaltaan yli 450 tonnin painoinen kuljetusyhdistelmä vietiin tammikuussa vuoden vaihteen jälkeen Valkeakoskelta Kangasalle, kun sähköyhtiö Fingridin teholtaan 400 kV ja 400 MVA suurmuuntaja kuljetettiin Lavianvuoren sähköasemalle. Kuljetusyhdistelmän pituus oli 70 metriä, leveys 4,7 metriä, korkeus 6,4 metriä. Valkeakoskelle suurmuuntaja saapui rautateitse Vuosaaren satamasta.


Vaativaa, mutta kuljetuspituudeltaan vain viidentoista kilometrin matkaa valmisteltiin ELY-keskuksessa etukäteen huolellisesti. Muuntaja lavetteineen punnittiin Vuosaaressa ennen rautatiekuljetusta, minkä jälkeen se Valkeakoskelle saavuttua siirtokuormattiin maantiekuljetusta varten lavettiautoon täsmälleen samaan kohtaan kuin punnittaessakin. Näin varmistettiin, ettei erityisen painavasta kuljetuksesta aiheutunut kuljetusreitin silloille väärän painojakauman vuoksi ylimääräistä rasitusta. 

Yli 280 tonnin painoisen sähkömuuntajan kuljetukseen tarvittiin vetoauto, lavetti sekä kaksi lisäveto- ja työntöautoa. Reitin alussa käytettiin vielä kolmatta työntöautoa Valkeakoskella jyrkässä ylämäessä.


Regional information