- Aktuellt
- Kungörelser och anmälningar
- Allmän anmälan om flyttning av fordon som lämnats på landsväg
- Planering av statens trafikleder - kungörelser
- De kungörelser, offentliga delgivningar och beslut inom ansvarsområdet för miljö och naturresurser som är riksomfattande eller omfattar flera regioner
- Jobba hos oss
- RSS-feed
- Evenemang och utbildningar
- Anbudsförfrågningar och projektutlysningar
- Pressmeddelanden
- Tiedotteet 2021
- Pressmeddelanden 2020
- Pressmeddelanden 2019
- Pressmeddelanden 2018
- Pressmeddelanden 2017
- Pressmeddelanden 2016
- Pressmeddelanden 2015
- Pressmeddelanden 2014
- Pressmeddelanden 2013
- Pressmeddelanden arkiv
- Beställ meddelanden
- Aktuellt
- Nyheter 2024
- Nyheter 2023
- Nyheter 2022
- Nyheter 2021
- Nyheter 2020
- Nyheter 2019
- Nyheter 2018
- Nyheter 2017
- Nyheter 2016
- Nyheter 2015
- Nyheter 2014
- Nyheter 2013
- Nyhetsbrev
- Kommunikation
Nyheter 2015
Pirkanmaan ELY-keskus myönsi viime vuonna lähes 11 000 erikoiskuljetuslupaa (Pirkanmaan ELY-keskus)
Pirkanmaan ELY-keskus myöntää kaikki Manner-Suomen erikoiskuljetusluvat, joita viime vuonna tehtiin 10 598 kappaletta.
Erikoiskuljetuksella tarkoitetaan kuljetusta, jonka korkeus, leveys, pituus, paino tai yhtäaikaisesti useampi mitta ylittää Suomen maantiekuljetuksille asetetut normit. Yli 80 prosentissa erikoiskuljetuksen korkeus ja leveys jäävät alle viiden metrin. Eniten erikoislupia tarvitsevat kuljetusyhtiöt sekä teollisuus- ja vientituotteita valmistavat laitokset, mutta hakijoiden joukossa on myös yksityishenkilöitä.
Vuoden 2014 korkein kuljetus oli 13 metriä korkea siilo, joka kuljetettiin Helsingissä. Vuoden levein kuljetus oli 11 metrin levyinen lentokone, joka vietiin perille Rovaniemellä. Pisimmissä kuljetuksissa ajoneuvoyhdistelmän mitta oli 75 metriä. Lastina näissä maan länsirannikolla tehdyissä kuljetuksissa oli tuulimyllyn siipi.
Raskas kantaverkon suurmuuntaja vietiin tammikuussa Kangasalle
Kokonaismassaltaan yli 450 tonnin painoinen kuljetusyhdistelmä vietiin tammikuussa vuoden vaihteen jälkeen Valkeakoskelta Kangasalle, kun sähköyhtiö Fingridin teholtaan 400 kV ja 400 MVA suurmuuntaja kuljetettiin Lavianvuoren sähköasemalle. Kuljetusyhdistelmän pituus oli 70 metriä, leveys 4,7 metriä, korkeus 6,4 metriä. Valkeakoskelle suurmuuntaja saapui rautateitse Vuosaaren satamasta.
Vaativaa, mutta kuljetuspituudeltaan vain viidentoista kilometrin matkaa valmisteltiin ELY-keskuksessa etukäteen huolellisesti. Muuntaja lavetteineen punnittiin Vuosaaressa ennen rautatiekuljetusta, minkä jälkeen se Valkeakoskelle saavuttua siirtokuormattiin maantiekuljetusta varten lavettiautoon täsmälleen samaan kohtaan kuin punnittaessakin. Näin varmistettiin, ettei erityisen painavasta kuljetuksesta aiheutunut kuljetusreitin silloille väärän painojakauman vuoksi ylimääräistä rasitusta.
Yli 280 tonnin painoisen sähkömuuntajan kuljetukseen tarvittiin vetoauto, lavetti sekä kaksi lisäveto- ja työntöautoa. Reitin alussa käytettiin vielä kolmatta työntöautoa Valkeakoskella jyrkässä ylämäessä.
- Publiceringsdatum
- 2015-02-18