- Aktuellt
- Kungörelser och anmälningar
- Allmän anmälan om flyttning av fordon som lämnats på landsväg
- Planering av statens trafikleder - kungörelser
- De kungörelser, offentliga delgivningar och beslut inom ansvarsområdet för miljö och naturresurser som är riksomfattande eller omfattar flera regioner
- Jobba hos oss
- RSS-feed
- Evenemang och utbildningar
- Anbudsförfrågningar och projektutlysningar
- Pressmeddelanden
- Tiedotteet 2021
- Pressmeddelanden 2020
- Pressmeddelanden 2019
- Pressmeddelanden 2018
- Pressmeddelanden 2017
- Pressmeddelanden 2016
- Pressmeddelanden 2015
- Pressmeddelanden 2014
- Pressmeddelanden 2013
- Pressmeddelanden arkiv
- Beställ meddelanden
- Aktuellt
- Nyheter 2024
- Nyheter 2023
- Nyheter 2022
- Nyheter 2021
- Nyheter 2020
- Nyheter 2019
- Nyheter 2018
- Nyheter 2017
- Nyheter 2016
- Nyheter 2015
- Nyheter 2014
- Nyheter 2013
- Nyhetsbrev
- Kommunikation
Nyheter 2015
Suojatieturvallisuuteen kokeillaan uusia materiaaleja ja työmenetelmiä (Pirkanmaan ELY-keskus)
Liikenneviraston, Trafin, liikenne- ja viestintäministeriön sekä Pirkanmaan ELY-keskuksen yhteisessä tutkimushankkeessa on tarkasteltu uudenlaisia pieniä toimenpiteitä, joilla parannetaan nykyisten suojateiden havaittavuutta ja turvallisuutta. Näitä toimenpiteitä kokeillaan nyt yhteensä viidellätoista suojatiellä Tampereentiellä eli maantiellä 130 Lempäälässä.
Hankkeessa testataan ja koekäytetään uudenlaisia liikenneturvallisuustuotteita, työmenetelmiä ja materiaaleja. Tällaisia ovat muun muassa suojatien saarekkeiden reunakiviin asennettavat heijastinnauhat ja suojatien eteen sijoitettavat led-valaisimet. Näiden ohella uusitaan suojatiemerkkejä heijastavammiksi, suoristetaan merkkejä ja lisätään heijastavia merkkivarsia. Kiillon tehtaiden kohdalla olevalle suojatielle asennetaan liiketunnistimen perusteella vilkkuva suojatiemerkki.
- Ehkäpä näkyvin muutos tulee Houkantien liittymään. Sinne rakennetaan kokonaan uusi saarekkeellinen suojatie. Tämän saarekkeen reunat tehdään liukuvaluna. Saarekkeen sisäosat puolestaan täytetään betonilla ja kuvioidaan niin sanotulla Stone Print -menetelmällä kiveyksen näköiseksi, kertoo ELY-keskuksen liikenneturvallisuusasiantuntija Suvi Vainio.
Toimenpiteiden vaikutuksia liikennekäyttäytymiseen ja autoilijoiden ajonopeuksiin tutkitaan ennen-jälkeen-tutkimusten avulla. Tutkimushankkeen rahoittavat yhdessä Liikennevirasto, Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi sekä liikenne- ja viestintäministeriö. ELY-keskus vastaa parantamistoimenpiteiden toteuttamisesta. Hanke valmistuu kokonaisuudessaan vuoden 2015 loppuun mennessä.
- Publiceringsdatum
- 2015-09-17