- Aktuellt
- Kungörelser och anmälningar
- Allmän anmälan om flyttning av fordon som lämnats på landsväg
- Planering av statens trafikleder - kungörelser
- De kungörelser, offentliga delgivningar och beslut inom ansvarsområdet för miljö och naturresurser som är riksomfattande eller omfattar flera regioner
- Jobba hos oss
- RSS-feed
- Evenemang och utbildningar
- Anbudsförfrågningar och projektutlysningar
- Pressmeddelanden
- Tiedotteet 2021
- Pressmeddelanden 2020
- Pressmeddelanden 2019
- Pressmeddelanden 2018
- Pressmeddelanden 2017
- Pressmeddelanden 2016
- Pressmeddelanden 2015
- Pressmeddelanden 2014
- Pressmeddelanden 2013
- Pressmeddelanden arkiv
- Beställ meddelanden
- Aktuellt
- Nyheter 2024
- Nyheter 2023
- Nyheter 2022
- Nyheter 2021
- Nyheter 2020
- Nyheter 2019
- Nyheter 2018
- Nyheter 2017
- Nyheter 2016
- Nyheter 2015
- Nyheter 2014
- Nyheter 2013
- Nyhetsbrev
- Kommunikation
Nyheter 2017
Branschrapport: Inom hälsovårds- och socialtjänsterna förväntas både omvälvningar och möjligheter
Aktörerna inom sektorn för hälsovårds- och socialtjänster förväntar sig att social- och hälsovårdsreformen för med sig nya möjligheter, men också hårdare konkurrens. Inom branschen förväntas ske en stor omvälvning och stämningen är avvaktande. För de små och medelstora företagen inom branschen har konjunkturutsikterna för hösten 2017 och konjunkturutsikterna på personalsidan försämrats något jämfört med läget i våras.
- Till följd av omvälvningarna kommer branschens omvärld att förändras väsentligt redan inom den närmaste framtiden. Omvälvningarna kan dock medföra många nya möjligheter för företagen inom branschen, konstaterar branschchef Terhi Tevameri, NTM-centralen i Egentliga Finland, som sammanställt rapporten.
Av branschrapporten framgår det att utöver social- och hälsovårdsreformen omskakas branschen också av andra förändringar, särskilt av digitaliseringen och de teknologiska innovationerna. I och med den teknologiska brytningen kommer också delnings- och plattformsekonomin att utnyttjas i allt större utsträckning. En strävan efter ömsesidig fördelning av kompetens eller resurser mellan aktörerna utgör trenden.
De nya teknologiska lösningarna ger bättre möjligheter för exempelvis produktion av tjänster på distans och därigenom bättre tillgänglighet och mångsidiga servicekanaler. Dessutom bidrar tekniken till att hantera arbetet, att ge felfri service och att producera förebyggande information.
Uppgifterna framgår av den branschrapport för social- och hälsovårdsbranschen som arbets- och näringsministeriets branschtjänst publicerat den 16 november 2017 och av branschens SMF-barometer, vilka handlar om nuläget och framtidsutsikterna för branschen.
Läs mera:
- Publiceringsdatum
- 2017-11-16