- Aktuellt
- Kungörelser och anmälningar
- Allmän anmälan om flyttning av fordon som lämnats på landsväg
- Planering av statens trafikleder - kungörelser
- De kungörelser, offentliga delgivningar och beslut inom ansvarsområdet för miljö och naturresurser som är riksomfattande eller omfattar flera regioner
- Jobba hos oss
- RSS-feed
- Evenemang och utbildningar
- Anbudsförfrågningar och projektutlysningar
- Pressmeddelanden
- Tiedotteet 2021
- Pressmeddelanden 2020
- Pressmeddelanden 2019
- Pressmeddelanden 2018
- Pressmeddelanden 2017
- Pressmeddelanden 2016
- Pressmeddelanden 2015
- Pressmeddelanden 2014
- Pressmeddelanden 2013
- Pressmeddelanden arkiv
- Beställ meddelanden
- Aktuellt
- Nyheter 2024
- Nyheter 2023
- Nyheter 2022
- Nyheter 2021
- Nyheter 2020
- Nyheter 2019
- Nyheter 2018
- Nyheter 2017
- Nyheter 2016
- Nyheter 2015
- Nyheter 2014
- Nyheter 2013
- Nyhetsbrev
- Kommunikation
Liikennevalojen noudattamatta jättäminen näkyy liikennevalotiedoissa ja onnettomuustilastoissa (Pirkanmaa)
Tampereella on syksyn 2017 aikana tutkittu liikennevaloliittymissä valojen noudattamista. Lisäksi on käyty läpi poliisin onnettomuustilastoja. Molemmista nousee esille punaista päin ajamisen yleisyys ja siihen liittyvät riskit.
Pahimmissa liittymissä yli sata autoa päin punaista
Liikennevalokojeista on nykyään mahdollista kerätä reaaliaikaista ajoneuvotietoa. Tietoja yhdistelemällä voidaan arvioida punaisia päin ajaneiden määrää. Alustavien tulosten mukaan Tampereella on liittymiä, joissa pahimmillaan yli 100 ajoneuvoa yhden vuorokauden aikana ei noudata liikennevaloja. Ilmiö on yleisintä liittymissä, joissa työmatkaliikennettä on paljon. Ajankohtana nousevat esiin iltapäivän ruuhkatunnit. Tyypillistä valojen noudattamatta jättäminen vaikuttaisi olevan myös vilkasliikenteisissä laajoissa ja monikaistaisissa liittymissä. Muina tyypillisinä piirteinä ilmiötä arvioitaessa nousivat esiin sivusuunnalta saapuvat ja pääsuunnalta pois kääntyvät ajoneuvot. Liikennevalojen noudattaminen liittymän eri haaroilla voi vaihdella merkittävästi ja punaista päin ajaminen voi keskittyä vain yhteen suuntaan.
Kolmannes onnettomuuksista johtuu punaista päin kulkemisesta
Liikennevalojen tarkoituksena on parantaa turvallisuutta selkeyttämällä eri osapuolten toimintaa. Kolmannes (33 %) Tampereella valo-ohjatuissa liittymissä tapahtuneista loukkaantumiseen johtaneista onnettomuuksista johtui kuitenkin siitä, että osallinen ajoi tai käveli päin punaista. Reilu kolmannes loukkaantuneista oli jalankulkija tai pyöräilijä. Tiedot käyvät ilmi Tampereella vuosina 2012 - 2016 tapahtuneista poliisin tietoon tulleista onnettomuuksista.
Jalankulku- ja pyöräilyonnettomuuksissa nousi esille kääntyvien ajoneuvojen sekä jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden yhtäaikainen vihreä valo. Nämä onnettomuudet johtavat yleensä jalankulkijan tai pyöräilijän loukkaantumiseen. Liikennevalojen noudattamatta jättäminen näkyy myös ajoneuvojen välisissä onnettomuuksissa. Lempääläntien ja Lahdenperänkadun liittymässä viimeisen viiden vuoden aikana 88 % kaikista poliisin tietoon tulleista onnettomuuksista oli seurausta punaisia päin ajamisesta. Onnettomuusriski kasvaa, kun liikennesääntöihin ja toisen huomioimiseen suhtaudutaan välinpitämättömästi. Riskinotto, kiire ja piittaamattomuus ovat merkittäviä ongelmia liikenteessä.
Hankkeen toteuttajat
Tampereen kaupunki on käynnistänyt hankkeen yhdessä Sisä-Suomen poliisin, Liikenneturvan ja Pirkanmaan ELY-keskuksen kanssa. Hankkeessa selvitetään liikennekäyttäytymistä liikennevalo-ohjatuissa liittymissä onnettomuus- ja ajoneuvotietojen perusteella.
Lisätietoja
Kaupunkiympäristön palvelualueen liikennejärjestelmäsuunnittelusta,
liikenneinsinööri Heljä Aarnikko, puh. 040 806 4917
- Publiceringsdatum
- 2018-02-22