- Aktuellt
- Kungörelser och anmälningar
- Allmän anmälan om flyttning av fordon som lämnats på landsväg
- Planering av statens trafikleder - kungörelser
- De kungörelser, offentliga delgivningar och beslut inom ansvarsområdet för miljö och naturresurser som är riksomfattande eller omfattar flera regioner
- Jobba hos oss
- RSS-feed
- Evenemang och utbildningar
- Anbudsförfrågningar och projektutlysningar
- Pressmeddelanden
- Tiedotteet 2021
- Pressmeddelanden 2020
- Pressmeddelanden 2019
- Pressmeddelanden 2018
- Pressmeddelanden 2017
- Pressmeddelanden 2016
- Pressmeddelanden 2015
- Pressmeddelanden 2014
- Pressmeddelanden 2013
- Pressmeddelanden arkiv
- Beställ meddelanden
- Aktuellt
- Nyheter 2024
- Nyheter 2023
- Nyheter 2022
- Nyheter 2021
- Nyheter 2020
- Nyheter 2019
- Nyheter 2018
- Nyheter 2017
- Nyheter 2016
- Nyheter 2015
- Nyheter 2014
- Nyheter 2013
- Nyhetsbrev
- Kommunikation
Korjatuilla Nokian ja Sastamalan pintakelirikkoteillä kelpaa nyt ajaa (Pirkanmaa)
Vaikeasta pintakelirikosta kärsineet Nokian ja Sastamalan soratiet ovat nyt hyvässä kunnossa vuosi sitten tehdyn kunnostuksen jäljiltä.
Nokialla ja Sastamalassa korjattiin vuosi sitten kulutuskerrosnäytteiden avulla valituilla, kolmella erilaisella menetelmällä yhteensä 57 kilometriä soratietä. Kaikkein raskaimmalla korjausmenetelmällä tieltä poistettiin vanhaa kulutuskerrosta 400 tonnia kilometriltä ja uutta ajettiin 700 tonnia. Kahdessa kevyemmin tehdyssä kohteessa uusittu sorastusmäärä jäi 500 tonniin kilometriltä.
Kevyimmässä toimenpiteessä vanhan kulutuskerroksen poistosta luovuttiin kokonaan, ja toiseksi kevyimmässä sitä poistettiin vähemmän, kuin kaikkein perusteellisimmassa kunnostuksessa. Osalla kunnostuskohteita tien muotoa parannettiin, ja heikosti kantaviin kohtiin tehtiin kelirikkokorjaus ennen kulutuskerroksen ajamista karkeammalla murskeella. Lisäksi teiden oikea kallistussuunta varmistettiin ja tiet myös ojitettiin.
Kunnostusta edelsi poikkeuksellisen vaikea pintakelirikko
Ennen korjausta tiet kärsivät poikkeuksellisen pahasta pintakelirikosta. Pahimmillaan soratien pinnassa oli jopa 20 senttimetriä pehmeää liejua, sillä hienontunut murske imi vettä pesusienen tavoin sisältämiensä pehmeiden mineraalien vuoksi. Testitulosten ansiosta kulutuskerrosmurskeen laatuvaatimuksia onkin nyt korotettu ja murskeen veden pidättävyydelle on asetettu raja-arvot.
Paras ja samalla kallein tulos saavutetaan raskaalla muokkauksella
Kunnostetut soratiet ovat nyt hyvässä kunnossa muutamaa korjattavaa kohtaa lukuun ottamatta. Kunnostettujen sorateiden kulutuskerrokseen valittu karkeampi murske on hieman tavanomaista alttiimpi kuoppien syntymiselle, mutta pintakelirikkoa niillä ei enää ole kuin muutamassa kohdassa.
Paras korjaustulos pintakelirikon torjunnassa saadaan raskaalla muokkauksella, mutta siihen eivät tienpitäjän käytettävissä olevat rahat kaikissa kohteissa riitä. Silti monin paikoin kevyempikin kunnostus riittää ja rahaa säästyy sellaiseen kohteeseen, jossa järeimmät keinot ovat tarpeen.
ELY-keskus kunnosti vuosi sitten vaikeasta pintakelirikosta kärsineitä Nokian ja Sastamalan sorateitä korjausvelan taittamiseen osoitetulla liikenneväylien erillisrahalla. Teiden kuntoa tarkkaillaan vastakin, jotta valittujen korjausmenetelmien toimivuudesta saadaan pidempiaikaista tietoa.
- Publiceringsdatum
- 2019-11-29