- Aktuellt
- Kungörelser och anmälningar
- Allmän anmälan om flyttning av fordon som lämnats på landsväg
- Planering av statens trafikleder - kungörelser
- De kungörelser, offentliga delgivningar och beslut inom ansvarsområdet för miljö och naturresurser som är riksomfattande eller omfattar flera regioner
- Jobba hos oss
- RSS-feed
- Evenemang och utbildningar
- Anbudsförfrågningar och projektutlysningar
- Pressmeddelanden
- Tiedotteet 2021
- Pressmeddelanden 2020
- Pressmeddelanden 2019
- Pressmeddelanden 2018
- Pressmeddelanden 2017
- Pressmeddelanden 2016
- Pressmeddelanden 2015
- Pressmeddelanden 2014
- Pressmeddelanden 2013
- Pressmeddelanden arkiv
- Beställ meddelanden
- Aktuellt
- Nyheter 2024
- Nyheter 2023
- Nyheter 2022
- Nyheter 2021
- Nyheter 2020
- Nyheter 2019
- Nyheter 2018
- Nyheter 2017
- Nyheter 2016
- Nyheter 2015
- Nyheter 2014
- Nyheter 2013
- Nyhetsbrev
- Kommunikation
Liikennevalojen säädöllä helpotusta Rantatunnelin ja Vaitinaron ruuhkiin (Pirkanmaa)
Helmikuun alussa käyttöön otettu Vaitinaron liittymän uusi liikennevalo-ohjaus on vähentänyt merkittävästi Rantatunneliin pääsyn sääntelytarvetta.
Iltapäiväruuhkat Rantatunnelin ja Vaitinaron liikennevaloliittymän välillä ovat viime syksystä saakka tulleet Tampereen seudulla autoileville tutuiksi. Helmikuun alusta käyttöön otettu uusi Vaitinaron liittymän liikennevalojen ruuhkanpurkutoiminto on vähentänyt toistaiseksi tunneliin pääsyn sääntelytarvetta.
Kun liikenne ruuhkautuu Santalahdessa, Rantatunneliin pääsevää liikennettä joudutaan Naistenlahdessa säännöstelemään muun muassa paloturvallisuussyistä. Näin estetään tunneliin muodostumasta paikallaan seisomaan jäävä autojono. Santalahden ruuhka aiheutuu Vaitinaron liikennevaloliittymän rajallisesta kapasiteetista, keskustasta liittyvästä liikenteestä ja tieosuuden nykyiseen liikennemäärään nähden riittämättömästä välityskyvystä. Rantatunneli ei siis suinkaan ole ruuhkien aiheuttaja, vaan se vetäisi sujuvasti liikennettä paljon nykyistä enemmän.
Tunneliliikenne pysäytetty kymmeniä kertoja kuukaudessa
ELY-keskus muutti Vaitinaron liikennevalo-ohjelmaa jo viime vuoden aikana, mutta vaikutukset jäivät vähäisiksi. Helmikuun alusta otettiin käyttöön kehittyneempi liikennevalo-ohjelma, joka tarkkailee aiempaa paremmin muun muassa Nokian moottoritien jononpituuksia ja pyrkii antamaan lisävihreää tunnelin suunnasta tulevalle liikenteelle. Muutos paransi liikenteen sujuvuutta merkittävästi. Tilastojen mukaan länteen kulkeva liikenne jouduttiin ennen tunnelia pysäyttämään loka-tammikuussa 30–60 kertaa kuukaudessa, mutta helmikuussa liikennevalosäädön jälkeen vain 5 kertaa.
Video: Vaitinaron liikennetilanne 6.3.2019 (Youtube)
Liukas keli aiheuttaa kapasiteetin laskua
Onnettomuudet ja poikkeukselliset keli- ja liikenneolosuhteet aiheuttavat jatkossakin ruuhkia. Käytännössä jo liukas keli liikennevaloliittymän alueella laskee kapasiteettia ja aiheuttaa liikenteen ruuhkautumista. Parantaakseen liikenteen sujuvuutta ELY-keskus jatkaa kolmannen lisäkaistan suunnittelua Vaitinaron liikennevaloliittymän kohdalle Uittotunnelin ja Enqvistinkadun välille.
- Publiceringsdatum
- 2019-03-20