- Aktuellt
- Kungörelser och anmälningar
- Allmän anmälan om flyttning av fordon som lämnats på landsväg
- Planering av statens trafikleder - kungörelser
- De kungörelser, offentliga delgivningar och beslut inom ansvarsområdet för miljö och naturresurser som är riksomfattande eller omfattar flera regioner
- Jobba hos oss
- RSS-feed
- Evenemang och utbildningar
- Anbudsförfrågningar och projektutlysningar
- Pressmeddelanden
- Tiedotteet 2021
- Pressmeddelanden 2020
- Pressmeddelanden 2019
- Pressmeddelanden 2018
- Pressmeddelanden 2017
- Pressmeddelanden 2016
- Pressmeddelanden 2015
- Pressmeddelanden 2014
- Pressmeddelanden 2013
- Pressmeddelanden arkiv
- Beställ meddelanden
- Aktuellt
- Nyheter 2024
- Nyheter 2023
- Nyheter 2022
- Nyheter 2021
- Nyheter 2020
- Nyheter 2019
- Nyheter 2018
- Nyheter 2017
- Nyheter 2016
- Nyheter 2015
- Nyheter 2014
- Nyheter 2013
- Nyhetsbrev
- Kommunikation
Hur vägarnas beläggning lyckas övervakas i flera skeden (Nyland)
Ny asfalt under däcken och bilen darrar. Så här skulle det ju inte bli.
"Förra året hade ett fel uppstått i en beläggningsmaskin i beläggningsarbetena på Lahtis motorväg vilket ledde till att ytan blev ojämn. När man kör med bil känner man skakningar vilket vi fick rikligt med respons på. Ytan belades snabbt på nytt", berättar Niklas Nevalainen, projektchef vid NTM-centralen..
Sådana här fall är lyckligtvis mycket ovanliga eftersom man följer med beläggningens kvalitet mycket noggrant.
Beläggningsarbetena genomförs av entreprenörer som anlitats av NTM-centralen, de är också förpliktade att kontrollera kvaliteten under hela arbetet. Arbetsobjekten besöks också av utomstående tillsynskonsulter som fäster uppmärksamhet särskilt på två faktorer: säkerhet och kvalitet. De berättar just inte i förväg om deras besök.
Konsulternas tillsyn är huvudsakligen observationer på ögonmått. Övervakaren bedömer till exempel om arbetsmetoden är lämplig för situationen, om materielen är i skick, om trafikarrangemangen är som överenskommet och om arbetet framskrider som överenskommet. På grund av variationer i massans konsistens samt arbetstekniken kan bitumenet som används som asfaltens bindemedel stiga upp till ytan, då kan ytan bli hal, särskilt i regnväder. En liten tröskel som kan skaka till bilen kan bli kvar på vägytan när beläggningsarbetarna byter skift.
> Se video på förbättring av vägens struktur på Heinäsvägen i Esbo (Youtube)
Foto: Projektchef Niklas Nevalainen diskuterar med entreprenörens representant om att förbättra vägens struktur på Heinäsvägen i Esbo i juli 2019.
Stickprov
I vägarnas beläggningsarbeten följer man också noggrant med asfaltmassans mängd och konsistens.
"Entreprenören är förpliktad att meddela om materialet har använts enligt avtal. Vanligtvis breds 100 kilo massa ut per kvadrat vilket motsvarar ett fyra centimeter tjockt asfaltskikt", berättar Nevalainen.
NTM-centralen beställer prov på massan från olika arbetsobjekt under sommaren. Dessa stickprov meddelas också till entreprenören först en aning före provet. Proven tas till ett laboratorium där man undersöker konsistensen: hur mycket är stenmaterial och hur mycket är bindemedel, alltså bitumen. På riksvägarna och de livligaste vägarna ska stenmaterialet vara särskilt hårt och tåla slitaget från dubbdäck. Ställvis finns det dåligt med hård sten varför man gör stickprov för att försäkra att alla krav nås.
"Entreprenörerna är vanligtvis mycket intresserade av stickprovens resultat. De är tvungna att använda sina egna materialprov under arbetet och resultaten jämförs med NTM-centralens resultat", konstaterar Nevalainen.
Foto: Att breda ut beläggningen är ett svettigt arbete under sommarhettan.
Kvalitetsuppföljningen koncentrerar sig på det färdiga arbetet
När beläggningsarbetet är klart väntar man vanligtvis 1–6 veckor före man påbörjar de slutliga kvalitetsmätningarna. Mätningarna utförs utan att söndra ytan. Med mätningarna utreder man om den nya beläggningen är av jämn kvalitet och jämn till ytan. Om vägen genast fårar sig vet man att den gamla strukturen inte har jämnats ut helt till botten.
Alltid emellanåt ser man små gropar på vägar i det lägre vägnätet strax efter deras beläggning. Detta sker då bilar måste vänta i trafikljus för att köra förbi arbetsplatsen och däcken trycker gropar i den färska asfalten. Vanligtvis rätar dessa sättningar ut sig i några veckor. Beläggningsarbetet är också att balansera mellan ytans nödvändiga avkylning och trafikens smidighet.
Ibland får NTM-centralen respons på att det tar tid att korrigera felen. Detta beror vanligtvis på att entreprenören redan har flyttat sin materiel annanstans. Entreprenören har dock en tre års garantitid under vilken fel som beror på arbetet eller materialet måste korrigeras.
"Om felet äventyrar trafiksäkerheten görs korrigeringarna omgående", lovar Nevalainen.
Foto: En färdig asfaltyta på Heinäsvägen i Esbo
Text: Reetta Harmaja
Bilder: Elina Koskipahta, Reetta Harmaja
- Publiceringsdatum
- 2019-08-23