Nyheter 2021

Regional information

Nyheter 2020

Asiakasfoorumit toimivat liikenteen lupa-asioiden tiedonvaihtokanavina (Pirkanmaa)

Sujuva valtakunnallinen liikenteen lupatoiminta edellyttää aktiivista liikennetiedon jakamista niin verkossa, sosiaalisessa mediassa kuin lukuisissa eri asiakas- ja sidosryhmätilaisuuksissakin. Lisäksi Pirkanmaan ELY-keskus on perustanut aktiivista tiedon jakamista varten eri lupatyyppien ympärille asiakasfoorumeita.

– Saamme asiakkailtamme hyvää palautetta osallistumisestamme, sillä aktiivinen tiedon jakaminen ja osaamisen kehittäminen koetaan alalla välttämättömäksi, sanoo Pirkanmaan ELY-keskuksen lupapäällikkö Aleksi Haapavaara.

– On tärkeää, että asiakkaat ymmärtävät toimintamme perusteet – sitä kautta myös väärin ymmärrykset saadaan minimoitua. Se, että asiakas pystyy kitkatta laatimaan hyvän ja kattavan lupahakemuksen säästää kaikkien osapuolten aikaa, hän jatkaa.

Haapavaara kertoo, että sujuva lupa-asiointi edellyttää osaamista ja luonnollisesti myös helposti käytettäviä sähköisiä asiointijärjestelmiä. Kumpaankin osa-alueiseen liikenteen asiakaspalveluyksikössä on panostettu.

Kouluttamiseen käytetty aika ei valu hukkaan  

Pirkanmaan ELY-keskus toimii valtakunnallisesti erilaisten tienpidon lupa-asioiden keskuksena. Niitä käsitellään vuosittain noin 16 500 kappaletta. Lupapalvelun lisäksi valtakunnallinen liikenteen asiakaspalvelukeskus on tärkeä osa toimintaa.  

– Olemme mielellämme mukana erilaisissa liikennealan koulutustilaisuuksissa ja foorumeissa aina, kun lupakäsittelytilanteemme antaa myöten. Koemme niihin käytetyn ajan maksavan itsensä reilusti takaisin!

Kuvituskuva.