- Aktuellt
- Kungörelser och anmälningar
- Allmän anmälan om flyttning av fordon som lämnats på landsväg
- Planering av statens trafikleder - kungörelser
- De kungörelser, offentliga delgivningar och beslut inom ansvarsområdet för miljö och naturresurser som är riksomfattande eller omfattar flera regioner
- Jobba hos oss
- RSS-feed
- Evenemang och utbildningar
- Anbudsförfrågningar och projektutlysningar
- Pressmeddelanden
- Tiedotteet 2021
- Pressmeddelanden 2020
- Pressmeddelanden 2019
- Pressmeddelanden 2018
- Pressmeddelanden 2017
- Pressmeddelanden 2016
- Pressmeddelanden 2015
- Pressmeddelanden 2014
- Pressmeddelanden 2013
- Pressmeddelanden arkiv
- Beställ meddelanden
- Aktuellt
- Nyheter 2024
- Nyheter 2023
- Nyheter 2022
- Nyheter 2021
- Nyheter 2020
- Nyheter 2019
- Nyheter 2018
- Nyheter 2017
- Nyheter 2016
- Nyheter 2015
- Nyheter 2014
- Nyheter 2013
- Nyhetsbrev
- Kommunikation
Nyheter 2021
Regional information
Uusi julkaisu: Kohtaava asiakastyö ohjauksellisena lähestymistapana ja käytännön työotteena (Kaakkois-Suomi)
Kuva. Kohtaavan asiakastyön portaat kuvallisessa muodossa; empatiavaihe, ohjauksellinen vaihe, neuvonnallinen vaihe, hyvästeleminen. Lähde: Juha Lahti/ Pakolaistaustaisten ohjaus.
Pakolaistaustaisten ohjaus -hankkeen (AMIF 2018-2020) alkumetreillä tehtiin selvitys pakolaistaustaisten asiakkaiden ja asiantuntijoiden näkemyksistä asiakastyön nykytilasta TE-toimistoissa. Molemmissa ryhmissä nousi esiin toive ja tarve yksilöllisemmästä työskentelyotteesta asiakkaan ja TE-asiantuntijan välillä. Kohtaavan asiakastyön ajattelutapa ja työskentelyote pyrkii osaltaan vastaamaan tähän tarpeeseen.
Kohtaava asiakastyö ohjauksellisena lähestymistapana ja käytännön työotteena
Julkaisussaan Pakolaistaustaisten ohjaus -hankkeen asiantuntija ja kulttuurienvälisen ohjauksen kou-luttaja Juha Lahti avaa syvällisesti työotteen syntyä, sen teoriapohjaa ja käyttöönottoa hankkees-sa. Kuinka sekä asiakkaan että asiantuntijan toivomaa yksilöllistä otetta saataisiin lisättyä, vaikka toimenkuvan reunaehdoissa ei tapahtuisikaan muutosta? Kuinka asiantuntijan työtä ja siinä tarvittavaa työotetta tulisi kuvata, jotta se vastaisi osuvammin työnkuvan todellisuutta mahdollisuuksineen ja reunaehtoineen?
Työotteeksi kyky ja valmius kohdata asiakas kokonaisena ihmisenä
Kohtaavan asiakastyön työote rakentuu Peavyn sosiodynaamisen ohjauksen, Ryanin ja Decin itseohjautuvuusteorian sekä hankkeen asiantuntijoiden työkokemukseen perustuvaan ymmärrykseen ohjaus- ja neuvontatyöstä työllisyyspalvelujen kontekstissa. Työote tarkoittaa yksinkertaisimmillaan kykyä ja valmiutta kohdata asiakas kokonaisena ihmisenä ja rakentaa asiakastilanne tälle pohjalle. Kohtaavassa asiakastyössä on kyse sekä TE-toimiston arkeen soveltuvasta asiakastyön lähestymistavasta että käytännön työskentelyotteesta. Se tukee ja rakentaa niin asiakkaan kuin asiantuntijan toimijuutta ja autonomisuuden kasvua.
- Publiceringsdatum
- 2021-02-17