- Aktuellt
- Kungörelser och anmälningar
- Allmän anmälan om flyttning av fordon som lämnats på landsväg
- Planering av statens trafikleder - kungörelser
- De kungörelser, offentliga delgivningar och beslut inom ansvarsområdet för miljö och naturresurser som är riksomfattande eller omfattar flera regioner
- Jobba hos oss
- RSS-feed
- Evenemang och utbildningar
- Anbudsförfrågningar och projektutlysningar
- Pressmeddelanden
- Tiedotteet 2021
- Pressmeddelanden 2020
- Pressmeddelanden 2019
- Pressmeddelanden 2018
- Pressmeddelanden 2017
- Pressmeddelanden 2016
- Pressmeddelanden 2015
- Pressmeddelanden 2014
- Pressmeddelanden 2013
- Pressmeddelanden arkiv
- Beställ meddelanden
- Aktuellt
- Nyheter 2024
- Nyheter 2023
- Nyheter 2022
- Nyheter 2021
- Nyheter 2020
- Nyheter 2019
- Nyheter 2018
- Nyheter 2017
- Nyheter 2016
- Nyheter 2015
- Nyheter 2014
- Nyheter 2013
- Nyhetsbrev
- Kommunikation
Nyheter 2022
Regional information
Kävelyn ja pyöräilyn väyliin satsataan
Valtion kävely- ja pyöräilyväylien päällystysmäärät ovat kasvaneet viime vuosina, mutta kilometrit jäävät silti reilusti maanteiden lukemista. Eri väylätyyppejä ei kuitenkaan kannata suoraan verrata keskenään, sillä monet suuremmat ja pienemmät yksityiskohdat niiden päällystämisessä eroavat merkittävästi toisistaan.
Tärkeä osa mahdollisimman häiriötöntä liikenneinfraa ovat myös kävelyn ja pyöräilyn väylät. Valtion kävely- ja pyöräilyväyliä on yhteensä noin 6 000 kilometriä, joista yli 98 prosenttia on päällystetty. Väylävirasto ja ELY-keskukset tekevät niillä liikkumisesta sujuvampaa sekä uusia rakentamalla että nykyisiä uudelleen päällystämällä.
Kävely- ja pyöräilyväylien päällystysmäärät olivat aiemmin selvästi nykyistä pienempiä. Esimerkiksi vuosina 2015–2019 valtion ”käpyväyliä” päällystettiin keskimäärin hieman yli 50 kilometriä vuodessa. Tuon jälkeen päällystämiseen on kuitenkin aktiivisesti panostettu, ja uutta pintaa on vuosittain tehty yli 150 kilometriä.
Liikenteen rasituksesta merkittävin ero eri väylien päällysteisiin
Milloin kävely- ja pyöräilyväylä sitten päällystetään uudelleen? Vaurioiden määrä on usein ratkaiseva tekijä, mutta väylän kuntoa arvioidaan osana alueen kokonaisuutta. Merkittävimpien yhteysväliväylien painoarvo on suurempi, eli väylän käyttöaste ja esimerkiksi mahdollinen työmatkapyöräily otetaan huomioon, kun kohteita päällystysohjelmaan valitaan. Kävely- ja pyöräilyväyliä päällystetään uudelleen useimmiten selvästi harvemmin kuin vilkasliikenteisiä maanteitä.
Suora vertailu eri väylätyyppien välillä ei kannata
Vaikka kilometrejä on viime vuosina saatu enemmän, jäävät lukemat silti pieniksi verrattuna maanteiden vuosittaisiin päällystysmääriin. Eri väylätyyppien päällystäminen on kuitenkin niin erilaista, ettei suoran vertailun tekeminen kannata. Kävelyn ja pyöräilyn väyliä on ensinnäkin selvästi vähemmän kuin päällystettyjä maanteitä, joita on noin 50 700 kilometriä. Lisäksi monet yksityiskohdat päällysteen suunnittelussa, toteutuksessa ja ominaisuuksissa eroavat merkittävästi toisistaan.
Päällysteiden kuntoa seurataan aktiivisesti
Valtion kävely- ja pyöräilyväylien kuntotaso on kokonaisuudessaan maantieverkkoa vastaavalla tasolla. 6 000 kilometristä huonokuntoiseksi on luokiteltu noin 750. Päällysteiden kuntoa ja vaurioita seurataan aktiivisesti kunkin ELY-keskuksen alueen hoitourakoissa sekä erillisissä päällysteiden paikkausurakoissa. Myös tienkäyttäjiltä saatua palautetta seurataan jatkuvasti.
Lue lisää
- Publiceringsdatum
- 2022-09-16