- Aktuellt
- Kungörelser och anmälningar
- Allmän anmälan om flyttning av fordon som lämnats på landsväg
- Planering av statens trafikleder - kungörelser
- De kungörelser, offentliga delgivningar och beslut inom ansvarsområdet för miljö och naturresurser som är riksomfattande eller omfattar flera regioner
- Jobba hos oss
- RSS-feed
- Evenemang och utbildningar
- Anbudsförfrågningar och projektutlysningar
- Pressmeddelanden
- Tiedotteet 2021
- Pressmeddelanden 2020
- Pressmeddelanden 2019
- Pressmeddelanden 2018
- Pressmeddelanden 2017
- Pressmeddelanden 2016
- Pressmeddelanden 2015
- Pressmeddelanden 2014
- Pressmeddelanden 2013
- Pressmeddelanden arkiv
- Beställ meddelanden
- Aktuellt
- Nyheter 2024
- Nyheter 2023
- Nyheter 2022
- Nyheter 2021
- Nyheter 2020
- Nyheter 2019
- Nyheter 2018
- Nyheter 2017
- Nyheter 2016
- Nyheter 2015
- Nyheter 2014
- Nyheter 2013
- Nyhetsbrev
- Kommunikation
Nyheter 2022
Regional information
Miksi teitä suolataan? (Kaakkois-Suomi)
Maanteillä voi joskus olla todella haastava keli. Tämä lumipyrykuva on valtatieltä 7 Pyhtään kohdalta. Kuva: Minna Niukkanen.
Maanteiden suolaus on aihe, joka herättää voimakkaita tunteita tienkäyttäjissä. Maanteitä suolataan, jotta tien pinta olisi talviolosuhteissakin tarpeeksi pitävä ja liikennöinti olisi turvallista. Vilkkailla, korkean hoitoluokan teillä pienikin liukkaus saattaa johtaa vakaviin seurauksiin.
Liukkautta torjutaan yleensä suolaamalla tai hiekoittamalla. Vilkasliikenteisillä teillä, noin 9600 kilometrillä Suomen koko tiestöstä, liukkauden torjunta tehdään suolaamalla ja muilla teillä hiekoittamalla. Suolauksen ansiosta päätiet pysyvät paljaana lumesta läpi talvihoitokauden.
Liikenteen vilkkaudesta johtuen hiekka ei pysy ajoradalla, ja liikenne kiillottaa tien pinnan ja lumipinta kuluu uraiseksi. - Suolaa käytetään lähinnä silloin, kun lämpötila on -6 astetta tai sen yläpuolella. Kylmemmissä olosuhteissa suolan vaikutus saattaa kostautua, koska tällöin vaarana on, että suolan vaikutuksesta sulanut vesi jäätyy tienpintaan uudestaan, kertoo kunnossapitovastaava Henri Aaltonen. - Kun lämpötila on talvella muutaman asteen pakkasen puolella ja sateisia päiviä riittää, myös suolan kulutus on huomattavasti suurempaa, kuin ajanjaksoina, jolloin sää on kirkas ja pakkasta reilummin, Aaltonen selventää.
Suolaus aloitetaan jo ennen kuin tie muuttuu liukkaaksi
Kaakkois-Suomen ELY-keskuksen hoitourakoitsijat seuraavat jatkuvasti muuttuvia sää- ja kelitietoja sekä ennusteita siitä, mihin suuntaan sääolosuhteiden odotetaan muuttuvan. - Jos luvassa on erittäin liukkaaksi muuttuvaa keliä, esim. runsaat sateet, tai äkillinen lauhtuminen, aloitetaan suolaus jo hyvissä ajoin, Henri Aaltonen kertoo. Sen sijaan kunnon pakkastalvesta kiittää niin luonto kuin tienpitäjäkin!
- Minna Niukkanen
viestintäasiantuntija
- Publiceringsdatum
- 2022-02-11