- Aktuellt
- Kungörelser och anmälningar
- Allmän anmälan om flyttning av fordon som lämnats på landsväg
- Planering av statens trafikleder - kungörelser
- De kungörelser, offentliga delgivningar och beslut inom ansvarsområdet för miljö och naturresurser som är riksomfattande eller omfattar flera regioner
- Jobba hos oss
- RSS-feed
- Evenemang och utbildningar
- Anbudsförfrågningar och projektutlysningar
- Pressmeddelanden
- Tiedotteet 2021
- Pressmeddelanden 2020
- Pressmeddelanden 2019
- Pressmeddelanden 2018
- Pressmeddelanden 2017
- Pressmeddelanden 2016
- Pressmeddelanden 2015
- Pressmeddelanden 2014
- Pressmeddelanden 2013
- Pressmeddelanden arkiv
- Beställ meddelanden
- Aktuellt
- Nyheter 2024
- Nyheter 2023
- Nyheter 2022
- Nyheter 2021
- Nyheter 2020
- Nyheter 2019
- Nyheter 2018
- Nyheter 2017
- Nyheter 2016
- Nyheter 2015
- Nyheter 2014
- Nyheter 2013
- Nyhetsbrev
- Kommunikation
Nyheter 2022
Regional information
Trafikledsverket förbereder sig för en partiell släckning av landsvägsbelysningen
Trafikledsverket förbereder sig på att man under vintern kan bli tvungen att tillfälligt släcka en del av belysningen på landsvägarna för att förebygga eventuell elbrist. Målet med att delta i energispartalkot är att undvika elbrist och tvungna elavbrott när elproduktion inte räcker till att motsvara efterfrågan.
Trafikledsverket ansvarar tillsammans med de regionala NTM-centralerna för cirka 78 000 kilometer landsväg, varav cirka 12 000 kilometer är upplysta med sammanlagt 260 000 lampor.Besparingen till följd av partiella släckningar skulle vara mycket ansenlig. Elbehovet för vägbelysning på landsvägarna är uppskattningsvis cirka 43 megawatt. Om hälften av belysningen släcks skulle det täcka cirka fem procent av ett potentiellt effektunderskott på 400 megawatt i hela landets elproduktion.
Trafiksäkerheten upprätthålls
Man strävar efter att minimera konsekvenserna för trafiksäkerheten vid eventuella släckningar.Vid avbrotten försöker man till exempel undvika tätortsområden med mycket gång- och cykeltrafik. Även i korsningsområden och tunnlar vill man hålla belysningen tänd för att garantera säkerheten.
Om elbrist hotar skulle belysningen släckas ungefär klockan 7–9 på morgonen och ungefär klockan 16–19 kvällstid, dvs. under elförbrukningstopparna. Dessutom har man kartlagt omgivningen kring bland annat skolor: släckningen på morgonen skulle undvikas, men kvällssläckningar kunde utföras.
Läs mer:
- Publiceringsdatum
- 2022-12-02