- Aktuellt
- Kungörelser och anmälningar
- Allmän anmälan om flyttning av fordon som lämnats på landsväg
- Planering av statens trafikleder - kungörelser
- De kungörelser, offentliga delgivningar och beslut inom ansvarsområdet för miljö och naturresurser som är riksomfattande eller omfattar flera regioner
- Jobba hos oss
- RSS-feed
- Evenemang och utbildningar
- Anbudsförfrågningar och projektutlysningar
- Pressmeddelanden
- Tiedotteet 2021
- Pressmeddelanden 2020
- Pressmeddelanden 2019
- Pressmeddelanden 2018
- Pressmeddelanden 2017
- Pressmeddelanden 2016
- Pressmeddelanden 2015
- Pressmeddelanden 2014
- Pressmeddelanden 2013
- Pressmeddelanden arkiv
- Beställ meddelanden
- Aktuellt
- Nyheter 2024
- Nyheter 2023
- Nyheter 2022
- Nyheter 2021
- Nyheter 2020
- Nyheter 2019
- Nyheter 2018
- Nyheter 2017
- Nyheter 2016
- Nyheter 2015
- Nyheter 2014
- Nyheter 2013
- Nyhetsbrev
- Kommunikation
Regional information
NTM-centralernas finansiering av kollektivtrafiken återgår till nivån före coronapandemin
NTM-centralernas anslag för kollektivtrafiken börjar återgå till samma nivå som år 2019. Enligt regeringsprogrammet blir det inte längre någon tilläggsfinansiering för kollektivtrafiken som beviljades i statens tilläggsbudgeter under coronapandemin. NTM-centralernas behov av upphandlad trafik har ökat under de senaste åren och kostnadsnivån på branschen har ökat avsevärt och därför är besparingsåtgärderna nu nödvändiga.
Efter det att coronapandemin ändrade resebeteendet och att Rysslands anfallskrig ökade kostnaderna inom branschen har busstrafiken på marknadsvillkor minskat. Förbindelser har tryggats med NTM-centralernas upphandlade trafik som finansierats med tilläggsanslag som beviljats i tilläggsbudgeterna åren 2020–2022. Åren 2020–2024 har NTM-centralerna en kvot på cirka 40 miljoner euro per år.
Fr.o.m. år 2025 förväntas statsbudgeten återgå till finansieringsnivån år 2019 som är cirka 30 miljoner euro. Detta kräver att de årliga kostnaderna för NTM-centralernas kollektivtrafik ska skäras ned i genomsnitt med 10 miljoner euro, alltså med 25 procent.
Dessutom har kostnaderna inom bussbranschen ökat avsevärt under de senaste åren. Busstrafikens kostnadsindex har ökat från år 2020 till år 2023 med cirka 20 procent. I och med detta har kostnaderna för avtalstrafiken ökat och köpkraften för den tillgängliga finansieringen minskat.
Traficom riktar de tillgängliga anslagen till NTM-centralerna
Traficom begär att NTM-centralerna lämnar in uppgifterna om sina anslagsbehov innan de årliga anslagen kvoteras per NTM-central. Hittills har Traficom ganska väl kunnat beakta de finansieringsbehov som NTM-centralerna anmält. Läget kommer dock nu att förändras.
Traficom styr användningen av NTM-centralernas anslag i första hand ur lagstiftningens perspektiv och NTM-centralerna fattar de slutliga besluten om den trafik som upphandlas och om de statsunderstöd som beviljas kommuner. Traficom producerar information till stöd för beslutsfattandet och samordnar samarbetet inom kollektivtrafiken på riksomfattande nivå. Dessutom förs regelbundna diskussioner med varje NTM-central om situationen och åtgärderna för kollektivtrafiken.
Läs mer:
- Publiceringsdatum
- 2024-03-19