- Aktuellt
- Kungörelser och anmälningar
- Allmän anmälan om flyttning av fordon som lämnats på landsväg
- Planering av statens trafikleder - kungörelser
- De kungörelser, offentliga delgivningar och beslut inom ansvarsområdet för miljö och naturresurser som är riksomfattande eller omfattar flera regioner
- Jobba hos oss
- RSS-feed
- Evenemang och utbildningar
- Anbudsförfrågningar och projektutlysningar
- Pressmeddelanden
- Tiedotteet 2021
- Pressmeddelanden 2020
- Pressmeddelanden 2019
- Pressmeddelanden 2018
- Pressmeddelanden 2017
- Pressmeddelanden 2016
- Pressmeddelanden 2015
- Pressmeddelanden 2014
- Pressmeddelanden 2013
- Pressmeddelanden arkiv
- Beställ meddelanden
- Aktuellt
- Nyheter 2024
- Nyheter 2023
- Nyheter 2022
- Nyheter 2021
- Nyheter 2020
- Nyheter 2019
- Nyheter 2018
- Nyheter 2017
- Nyheter 2016
- Nyheter 2015
- Nyheter 2014
- Nyheter 2013
- Nyhetsbrev
- Kommunikation
Regional information
Harri Vitikka: Yläketju kireälle ja matkaan!
Pyöräily liittyy moneen asiaan elämässäni. Se on liikkumista paikasta toiseen eli perinteistä liikennettä, mutta myös liikkumista samasta paikasta samaan paikkaan vain liikkumisen ilosta.
Viime viikollakin päätin lähteä Hervantaan kokoukseen sähköpyörällä. Sää suosi ja aurinko paistoi, joten auto sai jäädä kotipihaan. Matka sujui rauhallisesti ja mieli virkistyi maisemia ihaillessa. Kevätpyöräilyn ihan parhaita puolia on lähes päivittäin muuttuvat maisemat, ja talvihorroksen alta puskevat erilaiset tuoksut. On ihan erilainen fiilis aloittaa palaverit, kun on saanut kunnolla liikettä kehoon ja ajatukset ovat virkistyneet hapesta.
Vuosittain pyöräilen noin 4 000 kilometriä, joka kertyy työmatkapyöräilystä sekä maastossa ja maantiellä ajamisesta. Usein pyörälenkille maastoon mukaani pääse kaksi lapinporokoiraamme, joiden kanssa väistelemme metsäpoluilla juurakoita ja kivenmurikoita. Välillä taas kiidän menemään asfaltilla treenipyörän kanssa mamil-meiningillä, eli middle-aged man in lycra.
Polkupyöriä minulla on käytössä neljä ja välillä pitää mennä myös perheen pinkillä jopolla, ihan vaan sen takia, kun se on niin kiva. Polkupyöriähän on aina N-1, jos N on se tarpeellinen määrä.
Liikennejärjestelmän kannalta pyöräilyyn satsaaminen on erityisen tärkeää niillä lyhyillä matkoilla, jotka usein tehdään vielä autolla. Talvi koetaan pyöräilijän painajaiseksi, mutta sekin on vain varustelukysymys. Sähköpyörät ovat laajentaneet pyöräilyn mahdollisuuksia ja innostaneet uusia käyttäjiä.
Toivon, että työsuhdepyöräetu saataisiin käyttöön myös ELY-keskuksessa. Se kannustaisi henkilökuntaa pyöräilemään ja tukisi samalla kestävää liikkumista sekä hyvinvointia. Innokkaita pyöräilijöitä meiltä Pirkanmaan ELY-keskukselta toki jo löytyy, sillä osallistumme joukolla taas tänä vuonna Kilometrikisaan, joka on yritysten, työyhteisöjen, seurojen tai minkä tahansa joukkueiden välinen leikkimielinen kilpailu.
Tämän kesän tavoitteenani on käydä ajamassa Sappeen Bike Park -alamäkipyöräilykeskuksessa, eli hissillä ylös ja vauhdilla alas (hallitusti)!
Harri Vitikka
Liikennejärjestelmäyksikön päällikkö
Pirkanmaan ELY-keskus
Kuva Harri Vitikka
Lue myös: Mikä ihmisiä liikuttaa? Katsaus Tampereen Teiskontien pyöräilyn mahdollisuuksien parantamiseen
- Publiceringsdatum
- 2024-05-20