- Aktuellt
- Kungörelser och anmälningar
- Allmän anmälan om flyttning av fordon som lämnats på landsväg
- Planering av statens trafikleder - kungörelser
- De kungörelser, offentliga delgivningar och beslut inom ansvarsområdet för miljö och naturresurser som är riksomfattande eller omfattar flera regioner
- Jobba hos oss
- RSS-feed
- Evenemang och utbildningar
- Anbudsförfrågningar och projektutlysningar
- Pressmeddelanden
- Tiedotteet 2021
- Pressmeddelanden 2020
- Pressmeddelanden 2019
- Pressmeddelanden 2018
- Pressmeddelanden 2017
- Pressmeddelanden 2016
- Pressmeddelanden 2015
- Pressmeddelanden 2014
- Pressmeddelanden 2013
- Pressmeddelanden arkiv
- Beställ meddelanden
- Aktuellt
- Nyheter 2024
- Nyheter 2023
- Nyheter 2022
- Nyheter 2021
- Nyheter 2020
- Nyheter 2019
- Nyheter 2018
- Nyheter 2017
- Nyheter 2016
- Nyheter 2015
- Nyheter 2014
- Nyheter 2013
- Nyhetsbrev
- Kommunikation
Regional information
Missä päin oltiin tyytyväisimpiä maanteiden talvihoitoon? Entä missä puolestaan parannettiin eniten?
Väylävirasto selvitti jälleen tienkäyttäjätyytyväisyystutkimuksen avulla, missä päin Suomea olivat tyytyväisimmät tienkäyttäjät viime talven aikana sekä missä tienkäyttäjien tyytyväisyys parantui eniten. Tutkimus antaa arvokasta tietoa niin urakoitsijoille kuin myös Väylävirastolle, mahdollistaen toiminnan kehittämisen. Laajempi tutkimusraportti talven tutkimuksen tuloksista julkaistaan vielä myöhemmin toukokuussa.
Väylävirasto asettaa maanteiden talvihoidolle tietyn palvelutason, jonka toteutumisesta vastaa ELY-keskusten liikenne- ja infrastruktuuri –vastuualueet teiden kunnossapidon tilaajina. Maanteiden hoitourakat kilpailutetaan alueellisesta tienpidosta vastaavien ELY-liikennevastuualueiden toimesta laatuvaatimuksilla. Urakoita on 79 ja niistä vastaa palveluntuottajat yleensä noin viisivuotisen sopimuskauden ajan.
Väylävirasto selvittää vuosittain tienkäyttäjätyytyväisyystutkimuksen perusteella tienkäyttäjien palvelussa parhaiten onnistuneet ja asiakastyytyväisyydessä eniten parantaneet maanteiden hoitourakat talven aikana. Tuloksia hyödynnetään toiminnan kehittämisessä ja urakoiden kannustimissa.
Urakoitsijoilla mahdollisuus vaikuttaa tienkäyttäjien tyytyväisyyteen
Urakoitsijat voivat omalla toiminnallaan vaikuttaa monin eri tavoin asiakkaiden tyytyväisyyteen Esimerkiksi työkoneiden- ja laitteiden valinnalla, henkilöstöllä ja työskentelytavoilla urakoitsijoilla on mahdollisuus vaikuttaa työssään onnistumiseen. Lisäksi ennakoimalla sääolosuhteita, ajoittamalla työt oikea-aikaisesti ja hyödyntämällä aluetuntemusta voivat urakoitsijat optimoida työssään onnistuminen.
Maanteiden talvihoito kattaa monenlaisia tehtäviä, kuten lumenpoiston, liukkauden torjunnan ja polanteiden tasaamisen. Kaikki hoitourakat eivät kuitenkaan ole samanlaisia, vaan niissä on eroja liittyen esimerkiksi liikennemäärään ja ympäristöön. Hoitourakat jaetaankin kolmeen eri kategoriaan: erittäin vaativiin urakoihin, vaativiin urakoihin ja perusurakoihin.
Tienkäyttäjät olivat tällä kertaa tyytyväisimpiä talvihoitoon seuraavien urakoiden alueilla:
Erittäin vaativissa hoitourakoissa tyytyväisimpiä oltiin Oulussa (Destia). Vaativissa urakoissa sen sijaan tyytyväisimpiä oltiin Mäntsälässä (Työyhteenliittymä Yli-Hyrylä MHU) ja Kuopiossa (Savon Kuljetus Oy). Perusurakoissa tyytyväisimpiä oltiin Iissä (Destia), toisiksi tyytyväisimpiä Ivalossa (Destia) ja kolmanneksi tyytyväisimpiä Vetelissä (YIT).
Tienkäyttäjien tyytyväisyys oli parantunut eniten seuraavissa urakoissa:
Erittäin vaativissa urakoissa tienkäyttäjien tyytyväisyys oli parantunut eniten Oulussa (Destia), vaativissa puolestaan Kemissä (Terranor Oy) ja Mäntsälässä (Työyhteenliittymä Yli-Hyrylä MHU). Perusurakoissa eniten tyytyväisyys oli parantunut Iissä (Destia), toisiksi eniten Pellossa (YIT) ja kolmanneksi eniten Pudasjärvellä (YIT).
Maanteiden hoidon urakkamallin painopisteet
Maanteiden hoidon urakkamallissa on pyritty kustannustehokkuuden lisäksi korostamaan tienkäyttäjien saamaa palvelutasoa, tilaajan ja palveluntuottajan yhteistyötä sekä tuomaan joustoa vaihtelevien vuosien hoidon tarpeisiin siten, että myös pitkinä ja runsaslumisina talvina pystytään takaamaan tienkäyttäjille turvallinen liikkuminen päivittäin.
Lue lisää
- Publiceringsdatum
- 2024-05-15