- Aktuellt
- Kungörelser och anmälningar
- Allmän anmälan om flyttning av fordon som lämnats på landsväg
- Planering av statens trafikleder - kungörelser
- De kungörelser, offentliga delgivningar och beslut inom ansvarsområdet för miljö och naturresurser som är riksomfattande eller omfattar flera regioner
- Jobba hos oss
- RSS-feed
- Evenemang och utbildningar
- Anbudsförfrågningar och projektutlysningar
- Pressmeddelanden
- Tiedotteet 2021
- Pressmeddelanden 2020
- Pressmeddelanden 2019
- Pressmeddelanden 2018
- Pressmeddelanden 2017
- Pressmeddelanden 2016
- Pressmeddelanden 2015
- Pressmeddelanden 2014
- Pressmeddelanden 2013
- Pressmeddelanden arkiv
- Beställ meddelanden
- Aktuellt
- Nyheter 2024
- Nyheter 2023
- Nyheter 2022
- Nyheter 2021
- Nyheter 2020
- Nyheter 2019
- Nyheter 2018
- Nyheter 2017
- Nyheter 2016
- Nyheter 2015
- Nyheter 2014
- Nyheter 2013
- Nyhetsbrev
- Kommunikation
Regional information
Teiden reikiintymisen haastavin aika on taas käsillä
Sään vaihtelut ja päällysteiden haavoittuvuus näkyvät teiden käyttäjille tieverkon vaurioitumisena. Sateet ja lämpötilan vaihtelut voivat nopeasti aiheuttaa reikiä elinkaarensa päässä oleviin päällysteisiin, erityisesti nollan molemmin puolin vaihtelevissa olosuhteissa. Päällysteiden kunnon seuranta ja korjaus ovat keskeisiä toimenpiteitä liikenneturvallisuuden varmistamisessa teillä.
Kuva Eeva Osa / Pirkanmaan ELY-keskus
Sääolosuhteiden vaikutus päällysteiden reikiintymiseen
Vesisateet ja pakkasesta plussaan vaihtelevat lämpötilat ovat tuhoisa yhdistelmä päällysteille. Säävaihteluiden tulokset ovat nähtävissä myös Pirkanmaalla, kun lumien sulaessa tievauriot paljastuvat ja uusia syntyy. Päällysteeseen syntyy reikiä jäätymisen, veden sulamisen ja liikenteen kuormituksen yhteisvaikutuksesta. Isoin syy teiden reikiintymiseen on kuittenkin päällysteiden vanheneminen, jolloin ne eivät enää kestä jäätymis- ja sulamissyklejä, mikä johtaa vaurioiden muodostumiseen. Pitkään jatkunut tiukka rahoitustilanne on pahentanut tilannetta, sillä tarvittavia kestävyyttä parantavia päällystystöitä ei ole voitu tehdä läheskään riittävästi.
Vaurioitunut kohta voi kasvaa nopeastikin, kun reikiintyminen on alkanut. erityisesti silloin, kun tien pinnalla seisoo vettä ja päällysteessä on verkkomaisia halkeamia. Tämä yhdistelmä edesauttaa palasten irtoamista tien pinnasta.
Vauriot paljastuvat ja syntyvät lumien sulaessa – malttia liikenteeseen
Kevättalvi on haastavaa aikaa reikien paikkaamisen kannalta, sillä kapasiteettia reikien korjaamiseen on vain rajallisesti, ja lumien sulamisen ja lämpötilan vaihteluiden lisäksi vesisateet ja tulvat voivat pidentää paikkauksien toimenpideaikaa.
Kuoppien paikkauksen päätyömenetelmänä käytetään valuasfalttipaikkausta, jota voidaan tehdä koneellisesti vaurion muotoisena tai suorakaiteen muotoisena. Valuasfalttipaikkauksella on mahdollista tehdä ennakoivaa paikkausta, reiän alkujen tai alkavien halkeamien paikkausta. Koneellisen työn etuja ovat tasalaatuisuus ja ripeys, sillä parhaimmillaan yhden työvuoron aikana on mahdollista tehdä 1 000 reikäpaikkausta.
- Pirkanmaalla tehdään vuosittain noin 100 000 paikkausta, joista enää vain 400 on vanhanaikaisia pikapaikkauksia, mikä kertoo huolestuttavasta tilanteesta tieverkon kunnossa, päällystystöiden ylläpitovastaava Tomi Keisala toteaa.
Liikenneturvallisuuden kannalta on tärkeää paikata vaaralliset reiät nopeasti, mutta talvella valuasfalttia ei aina ole saatavilla, jolloin esimerkiksi akuutit paikkaukset tehdään pikapaikkaamisella. Tämä työmenetelmä ei aina tarjoa optimaalista kestoaikaa tien korjauksen pysymiseen. Lisäksi turvallisuuden varmistamiseksi joudutaan paikkaamiseen käyttämään huomattavan paljon rahoitusta, mikä taasen on pois tehokkaammista teiden varsinaisista korjauksista.
Nopeasti etenevä reikiintyminen voi aiheuttaa vaaratilanteita, erityisesti jos päällystevaurioita ei näy veden alla. Tienkäyttäjien tulisi sopeuttaa ajonopeutensa olosuhteisiin ja tarkkailla tienpintaa. Päällystevaurioista pyritään varoittamaan mahdollisimman nopeasti.
Konenäöllä tehokkuutta teiden kunnon seurantaan
Teiden kuntoa tarkkaillaan muun muassa urakoitsijoiden autoissa sijaitsevilla konenäkötyökalulla, jonka avulla saadaan ajantasaista tietoa. Pirkanmaalla käytetään Vaisalan tuottamaa palvelua, joka mahdollistaa teiden reaaliaikaisen automatisoidun kuvanhankinnan ja sen analysoinnin konenäön ja koneoppimisen avulla. Tehokkaat konenäköalgoritmit mahdollistavat muun muassa teiden kuoppien ja halkeamien paikantamisen.
Myös tienkäyttäjiltä toivotaan aktiivista palautetta etenkin liikenneturvallisuutta vaarantavista tien vaurioista. Tienkäyttäjän linjan tavoittaa ympäri vuorokauden numerossa 0200 2100, jonne liikennettä vaarantavista kuopista voi ilmoittaa. Tienkäytön lievempää haittaa aiheuttavissa tilanteissa yhteydenoton voi tehdä https://liikenne.palautevayla.fi tai asiakaspalvelu 0295 020 600 arkisin klo 9–15.
Lisätietoja
Tomi Keisala
Pirkanmaan ELY-keskus
[email protected]
p. 0295 036 289
- Publiceringsdatum
- 2024-03-20