- Aktuellt
- Kungörelser och anmälningar
- Allmän anmälan om flyttning av fordon som lämnats på landsväg
- Planering av statens trafikleder - kungörelser
- De kungörelser, offentliga delgivningar och beslut inom ansvarsområdet för miljö och naturresurser som är riksomfattande eller omfattar flera regioner
- Jobba hos oss
- RSS-feed
- Evenemang och utbildningar
- Anbudsförfrågningar och projektutlysningar
- Pressmeddelanden
- Tiedotteet 2021
- Pressmeddelanden 2020
- Pressmeddelanden 2019
- Pressmeddelanden 2018
- Pressmeddelanden 2017
- Pressmeddelanden 2016
- Pressmeddelanden 2015
- Pressmeddelanden 2014
- Pressmeddelanden 2013
- Pressmeddelanden arkiv
- Beställ meddelanden
- Aktuellt
- Nyheter 2024
- Nyheter 2023
- Nyheter 2022
- Nyheter 2021
- Nyheter 2020
- Nyheter 2019
- Nyheter 2018
- Nyheter 2017
- Nyheter 2016
- Nyheter 2015
- Nyheter 2014
- Nyheter 2013
- Nyhetsbrev
- Kommunikation
Regional information
Vägmarkeringsarbete för landsvägar pågår
Vägmarkeringsarbetet på landsvägarna har i inletts nästan överallt i Finland i maj. 20–30 miljoner euro används årligen för nya vägmarkeringar och reparationer av gamla vägmarkeringar. Av säkerhetsskäl har hastighetsbegränsningen sänkts vi beläggningsområdet tills vägmarkeringarna är klara. Man önskar att trafikanterna har tålamod och försiktighet under arbetets gång – på så sätt tryggas säkerheten för både trafikanterna och dem som arbetar på vägen.
I år eftersträvas ett beläggningsprogram på 4 000 kilometer på landsvägarna. Ett år med livliga beläggningsprojekt ökar också mängden vägmarkeringsarbeten och kan ställvis förlänga vägmarkeringsperiodens längd. Således fortsätter markeringsarbetet sannolikt långt in på hösten och vid enskilda beläggningsområden kan man bli tvungen att vänta längre än genomsnittet på nya vägmarkeringar. Vägmarkeringsarbeten på nya beläggningar slutförs i allmänhet senast 2–3 veckor efter att beläggningsarbetena har avslutats. Hastighetsbegränsningarna vid beläggningsområdet kan ofta återställas först efter att vägmarkerings- och kantfyllningsarbetena har slutförts. På livligt trafikerade vägar görs oftast också vibrerande fräsningar efter att beläggningsarbetet slutförts innan vägmarkeringarna för kant- och mittlinjenäten.
Utöver platser med ny beläggning iståndsätts omfattande gamla vägmarkeringar som slitits efter vintersäsongen under sommarsäsongen. På livligt trafikerade vägar förnyas ungefär en tredjedel och på lågtrafikerade vägar rentav två tredjedelar av alla vägmarkeringar. Detta beror huvudsakligen på att den tunna färg som används på lågtrafikerade vägar slits snabbare än den massmärkning som används på livligt trafikerade vägar.
Hur ska trafikanterna beakta vägmarkeringsarbetena?
Särskilt när man rör sig på ett lågt trafikerat vägnät ska man beakta att man varnar för vägmarkeringar med skummagasin. Skummet berättar att vägmarkeringen ännu är våt och att det inte lönar sig att köra på den. Att korsa den våta mållinjen smutsar ner både vägens linjedragning och fordonet. På huvudvägnätet korrigeras vägmärkningarna med massa och den nya markeringen kan köras över nästan genast.
Vägmarkeringsarbetena utförs i allmänhet med mobila lastbilsmaskiner. En del av småmarkeringsarbetena, såsom slussområden och skyddsvägar, kan dock ännu utföras till fots. Vid mindre markeringsarbeten som utförs till fots skyddas den färska märkningen med spärrkoner.
För huvudvägnätets del repareras vägmarkeringarna årligen senast före utgången av augusti. Vägmarkeringarna på det övriga vägnätet står klara senast i slutet av september före den mörkaste årstiden. Dessutom strävar man efter att iståndsätta övergångsställen och förlängningar av cykelvägar före skolstarten.
Läs mer
Vägmarkeringsarbete för landsvägar pågår, Trafikledsverkets meddelande, 14.6.2024 (vayla.fi)
- Publiceringsdatum
- 2024-06-14