null Käyttökatko Ruokaviraston asiointi- ja viranomaispalveluissa 10.–14.11.2023

Käyttökatko Ruokaviraston asiointi- ja viranomaispalveluissa 10.–14.11.2023


Ruokaviraston asiointi- ja viranomaispalveluissa on tietojärjestelmien huollosta johtuva käyttökatko perjantaista 10.11. alkaen. Asiointipalvelut ovat käytettävissä katkon jälkeen keskiviikosta 15.11. alkaen. Palveluissa voi esiintyä lyhyitä katkoja vielä muutaman päivän ajan huoltokatkon jälkeen.

Viranomaissovellusten lisäksi käyttökatko estää pääsyn seuraaviin asiointipalveluihin:

  • Avoin tieto
  • eCert
  • Eläinlääkärirekisteri
  • Eläintenpitäjärekisterin asiointipalvelu
  • Eläinrekisteri (nauta-, lammas-, vuohi- ja sikarekisteri). Myös puhelinasiakaspalvelu on katkon aikana suljettu.
  • Hyrrä
  • Ilppa
  • Koirarekisteri
  • Lupanet
  • Maitorekisteri
  • Nekka
  • Oivahymy (hakutoiminto)
  • Touko
  • Tuonti- ja vientitodistusten hakupalvelu
  • Vetportti
  • Vipu
  • Vipu-mobiili (mobiilisovellus)

Käyttökatko koskee lisäksi sellaisia maa- ja metsätalousministeriön hallinnonalan asiointi- ja viranomaispalveluja, jotka Ruokavirasto tuottaa, kuten esimerkiksi:

  • eLogbook
  • Kaju
  • Kalastuskiintiötilanne
  • Kalastusrajoitus.fi
  • Kananmunien tuotantomäärien ja tuottajahintojen tilastokysely (Kamu)
  • LIS-asiointipalvelu
  • Metsänhoito- ja metsänparannustöiden kysely
  • Miitti
  • Pesä
  • Puun markkinahakkuut (Hakkuut)
  • Puupelletit-kysely
  • Puutarhatilastokysely (Pure)
  • Riistavahingot.fi
  • Ruokaperunan tuottajahintojen tilastokysely (Ruhi)
  • Ruokaperunan varastotilakysely (Ruva)
  • Sähi
  • Vaka
  • Viljan yrityskyselyt (Viljo)

Lisätietoa käyttökatkosta Käyttökatko Ruokaviraston asiointi- ja viranomaispalveluissa 10.–14.11.2023 - Ruokavirasto (Ruokavirasto.fi)

null Työvoimabarometri 2024 julkaistaan lokakuussa - Tervetuloa mukaan Pirkanmaan ennakointitilaisuuksiin

Työvoimabarometri 2024 julkaistaan lokakuussa – Tervetuloa mukaan Pirkanmaan ennakointitilaisuuksiin

Työ- ja elinkeinoministeriö julkaisee vuosittaisen Työvoimabarometrin jälleen syksyllä. Työvoimabarometri tuottaa tietoa lyhyen aikavälin työvoima- ja osaamistarpeista. Barometri palvelee niin päätöksentekijöitä, kuin omaa urapolkuaan suunnittelevia kansalaisia.

Työvoimabarometrin tiedon keruusta ja raportoinnista vastaavat ELY-keskukset, kukin omalla toimialueellaan. Barometri julkaistaan kerran vuodessa ja tänä vuonna julkaisu ajoittuu lokakuun loppupuolelle.

Pirkanmaalla ammatti- ja alakohtaiseen tarkasteluun on valittu sotealan, teknologiateollisuuden ja rakennetun ympäristön työvoima- ja osaamistarpeet. Lisäksi analysoidaan yleisesti elinkeinoelämän ja työllisyyden nykytilaa Pirkanmaalla. Keskusteluissa nostetaan esiin alueen vahvuuksia ja haasteita, sekä pohditaan mahdollisia ratkaisuehdotuksia.

Tule mukaan ja anna oma asiantuntijapanoksesi ennakointityöhön

Työvoimabarometrin koostamiseen liittyen järjestämme syyskuun aikana neljä eri tilaisuutta:

Alueellinen ennakointitilaisuus
tiistai 3.9. klo 8.30−11.00, Kohtaamisia.-tila, Finlayson

Tilaisuudessa tehdään analyysi Pirkanmaan maakunnan elinkeinoelämän ja työllisyyden nykytilasta sekä suuntaviivoista vuoden päähän mm. alustuspuheenvuorojen ja paneelikeskustelun avulla.
Ilmoittautuminen: https://link.webropolsurveys.com/EP/26961DB8AA812F5C

Sosiaali- ja terveysalan ennakointityöpaja
torstai 5.9. klo 9.00–10.30, Teams

Työpajassa selvitetään sekä ammatti- että toimialakohtaista tietoa työvoima- ja osaamistarpeista vuoden päähän arvioinnista.
Ilmoittautuminen: https://link.webropolsurveys.com/EP/4DED0325BBC3AA1E

Teknologiateollisuuden- ja palveluiden ennakointityöpaja
perjantaina 13.9. klo 9.00–10.30, Teams

Työpajassa selvitetään sekä ammatti- että toimialakohtaista tietoa työvoima- ja osaamistarpeista vuoden päähän arvioinnista.
Ilmoittautuminen: https://link.webropolsurveys.com/EP/8D62857212AFD2DF

Rakennetun ympäristön ennakointityöpaja
torstaina 19.9. klo 8.30−12.00 Kohtaamisia.-tila, Finlayson

Työpajassa selvitetään sekä ammatti- että toimialakohtaista tietoa työvoima- ja osaamistarpeista vuoden päähän arvioinnista.
Ilmoittautuminen: https://link.webropolsurveys.com/EP/597086E10A206C42

Tervetuloa mukaan!

Pirkanmaan ELY-keskus

Lisätiedot:

  • Kehittämisasiantuntija Tero Salminen, tero.salminen(at)ely-keskus.fi
  • Ennakointiasiantuntija Juha Salminen, juha.salminen(at)ely-keskus.fi

Työvoimabarometrin verkkosivut: https://tyovoimabarometri.fi/

null Uutisrysä: Aluehallinto uudistuu - kalatalouden palvelut jatkuvat

Uutisrysä: Aluehallinto uudistuu. Kalatalouden  palvelut jatkuvat

 

Valtion aluehallinnon uudistuksessa muodostetaan uusi valtakunnallinen lupa-, ohjaus- ja valvontavirasto sekä uudet alueelliset elinvoimakeskukset. Uudistuksen tavoitteena on yhdenmukaistaa lupa- ja valvontakäytäntöä sekä sujuvoittaa palveluja kansalaisille ja yrityksille.

tyyni kesäinen järvi, jossa verkkomerkki kelluu järven pinnalla


Elinvoimakeskukset hoitavat jatkossa elinkeinoihin, työllisyyteen, maatalouteen, liikenteeseen,vesitalouteen, luonnon monimuotoisuuden suojelun ja vesien hyvän tilan edistämiseen sekä kalatalouteen liittyviä tehtäviä alueillaan. Valtakunnallisen lupa-, ohjaus- ja valvontaviraston tehtävänä on ympäristö- ja vesitalouslupien hakemuskäsittely sekä niiden valvonta.


Hallitusohjelmaan kirjattiin myös, että edelleen mahdollistetaan elinvoimakeskusten erikoistuminen ja keskinäinen työnjako. Kalatalous jatkaa lähes nykyisellään Kalatalouden aluehallinnon palveluita ja tehtäviä ELY-keskuksissa on hoidettu juuri erikoistumisen pohjalta vuodesta 2015 alkaen kolmelle suuralueella. Toimialuejaon valmistelu etenee siihen suuntaan, että kalatalouden palvelut jatkuvat nykyisenkaltaisena kolmella alueella pienin muutoksin toimialueiden rajoihin. Aluejako perustuu alueellisiin erityispiirteisiin. Järvi-Suomi on keskeistä sisävesialuetta keskittyen sisävesien kalatalouteen, Rannikko-Suomessa korostuu merialue ja EU-asiat, Pohjois-Suomessa erityisesti rajajokiasiat naapurivaltioiden kanssa.


Alueellinen kalataloushallinto hoitaa pienin resurssein suuren määrän erityyppisiä lakisääteisiä tehtäviä. Erikoistuminen ja tiettyjen tehtävien keskittäminen mahdollistavat hyvän palvelu- ja toimintakyvyn ylläpitämisen alueellisesti. Keskeisimmät ohjaus- ja palvelukokonaisuudet ovat rahoitukset, viranomaispäätökset sekä asiantuntijatyö.


Vaikka hallinnollisesti toimitaan suuralueilla, on alueellisia toimipisteitä jopa lisätty maanlaajuisesti kolmella aiempaan verrattuna. Alueellinen läsnäolo ja tunnettavuus tukee monilta osin paikallislähtöistä työtä, johon perustuu kalavarojen hoidon ja käytön järjestäminen, kalatalousyritysten rahoituspalvelut sekä erityyppisten verkostojen työskentely kalatalouden parissa. Kalavarojen hoidon ja käytön järjestäminen on laajaa verkostoyhteistyötä, johon hallinto osaltaan kuuluu. Yhteistyön tulokset palvelevat välillisesti laajaa joukkoa kalastavia kansalaisia ja alan yrityksiä.

 

Alueellinen yhteistyö tärkeää


Kalavarojen hoidosta ja käytöstä kuuluu suuri vastuu paikalliselle tasolle, jota edustaa vesialueen omistajista sekä alan järjestöistä muodostuvat kalatalousalueet. Kalataloushallinto on kalatalousalueiden tukena monin tavoin. Kalakantojen hoidetaan ensisijaisesti kalastusta säätelemällä, joka lähtee tietoon perustuvasta suunnittelusta ja päätöksenteosta. Kalastuksen säätely alamitoin, solmuvälirajoituksin, rauhoitusaikojen ja -alueiden muodossa esimerkkinä tarvitsee aina hallinnollisen päätöksen, joka kalastuslaissa on määrätty viranomaistehtäväksi. Päättymässä oleva kalatalousalueiden käyttö- ja hoitosuunnitelmien laatiminen sisälsi lukuisia ehdotuksia kalastuksen säätelyksi, joiden pohjalta tehtiin viranomaispäätöksiä. Kalastonhoitomaksuvaroista myönnetään jatkuvaa avustusta kalatalousalueiden toimintaan, käyttö- ja hoitosuunnitelmien toimeenpanoon, kalatalouden edistäminen sekä mm. kalastuksen valvontaan. ELY-keskuksen asiantuntijoiden laaja-alainen osaaminen on jatkuvasti kalatalousalueiden käytössä.

Kalatalouden oma puhevalta merkittävä kalatalouden edun kannalta


Yleisen kalatalousedun valvonta on alusta lähtien kuulunut kalatalouden aluehallinnon tehtäviin: valvotaan, ettei kalakannoille ja kalastukselle kohdistu haittoja sekä pyritään vähentämään niitä. Yleisen kalatalousedun valvonta liittyy kaikkiin tehtävin, mutta näkyvimmin vesilain- ja ympäristönsuojelulain
mukaisiin lupahakemuksiin, joissa kalatalousviranomaisilla on itsenäinen puheoikeus. Nykyisessä monialaisessa ELY-keskuksessa ympäristövastuualueelle kuuluva vastaava yleisen edun valvonta siirtyy tulevaan lupa-, ohjaus- ja valvontavirastoon, jossa tehtävä jouduttaneen eriyttämään itse lupakäsittelystä. Elinvoimakeskukseen jäädessään kalatalousviranomaisen itsenäinen edunvalvonta säilyy selkeänä. Itsenäiseen edunvalvontakokonaisuuteen liittyy muitakin tehtäviä kuten ympäristölupiin sisältyvien kalatalousvelvoitteiden muutoshakemukset.

 

Pääkirjoitus on alunperin julkaistu: UUTISRYSÄ | Kalatalousyksikön tiedotuslehti 1/ 2024

Teksti: Timo Takkunen
Kuvat: Hannu Salo

 

Pohjois-Savon ELY-keskus vastaa Järvi-Suomen kalatalousasioista Pohjois-Savon, Etelä-Savon, Pohjois-Karjalan, Keski-Suomen, Pirkanmaan ja Hämeen alueilla.

null Työvoimapalveluiden rahoitustilanne Varsinais-Suomessa

Työvoimapalveluiden rahoitustilanne Varsinais-Suomessa

Varsinais-Suomelle on myönnetty työ- ja elinkeinoministeriöstä 25,9 miljoonaa euroa työvoimapalveluiden hankintaan vuodelle 2024. Määräraha on selvästi edellisvuotta niukempi ja tässä vaiheessa lähes 95 % määrärahasta on sidottu eli varattu jonkin palvelun järjestämiseen tai tuen maksamiseen.

Harkinnanvaraisia palveluita ja tukia eli palkkatukea, starttirahaa, valmennuksia, koulutusta tms. voidaan tarjota vain alueen määrärahojen puitteissa. Vuonna 2024 käytössä olevan määrärahan niukkuus rajoittaa palvelujen ja tukien tarjontaa. Osa palveluista ja tuista pysyy palveluvalikoimassa supistetulla tarjonnalla vuoden 2024 ajan, mutta osa palveluista ja tuista jää pois, kun ao. käyttötarkoitukseen varattu määräraha on loppuun sidottu. Palvelujen ja tukien kysyntä vaikuttavat määrärahan riittävyyteen ja kysynnän vaihteluja on vaikea ennakoida, niinpä palvelujen tai tukien riittävyyttä ei pystytä kaikilta osin tarkkaan arvioimaan.

Varsinais-Suomessa pyritään määrärahojen puitteissa turvaamaan kotoutujien palvelut siten, että kotoutumispalveluja on saatavilla koko vuoden ajan. Myös rekrytointikoulutuksia on tavoitteena järjestää vuoden 2024 ajan, tosin koulutusmäärät joudutaan pitämään aiempia vuosia pienempinä. Valmennuspalveluita on pienimuotoisesti tarjolla eri ryhmille (työnhaku- ja uravalmennusryhmät) koko vuoden ajan, mutta uusien asiakkaiden ohjaaminen työhönvalmennukseen joudutaan lopettamaan kesäkuussa. Palkkatukeen ja starttirahaan varattu määräraha tulee käytetyksi kesän aikana, jonka jälkeen em. tukia ei enää Varsinais-Suomessa ole mahdollista myöntää.

Kaikkia TE-toimiston ja kuntakokeilun palveluja ja tukia määrärahan niukkuus ei koske, sillä osa niistä kustannetaan eri määrärahoista. Palveluja ja tukia, jotka jatkossakin ovat käytössä ovat: tutkintoon tai sen osiin valmistava työvoimakoulutus, palkkatuki velvoitetyöllistämiseen ja työllistämistuki 55-vuotta täyttäneille. Työttömille työnhakijoille myönnettävä starttiraha maksetaan STM:n työttömyysetuusmäärärahoista ja työttömien starttien osalta määrärahatilanne on tällä hetkellä selvitettävänä.

Määrärahan käyttöä seurataan tiiviisti. Mikäli yksittäinen palvelu ei toteudu alkuperäisen suunnitelman suuruisena ja kuluta kokonaan siihen sidottua määrärahaa, määräraha kohdennetaan välittömästi uudelleen.

Varsinais-Suomi ei ole ainoa alue, joka kamppailee määrärahojen riittävyyden kanssa. Määrärahatilanne on tiukka myös muualla Suomessa.