Navigeringsmeny
Nyheter 2019

Team Finland USA Road Shown kiertueella valotettiin Yhdysvaltain markkinoiden mahdollisuuksia (Uusimaa)

Osallistujia Team Finland USA Roadshow -tapahtumassa.Bisnekset Yhdysvalloissa kiinnostivat yrittäjiä: kuusi paikkakuntaa ja tapahtumien yhteenlaskettu osallistujamäärä kolmisen sataa. Viimeisen kerran keräännyttiin Helsingissä, Pasilan virastokeskuksessa. Tilaisuuden järjestivät Yhdysvaltojen suurlähetystö, Ulkoministeriö ja Team Finland -verkosto.

 

Yhdysvalloissa suomalaisille yrittäjille avautuvat suuret ja potentiaaliset markkinat, korosti kehitysyhteistyö- ja ulkomaankauppaministeri Ville Skinnari tilaisuuden avauspuheessa. Täällä ei ole niiden suhteen tehty vielä kaikkea, voisimme tehdä enemmänkin, hän totesi.

- Yhdysvaltojen ja Suomen diplomaattisten suhteiden solmimisesta on kulunut sata vuotta, se toimi kiertueen järjestämisen sytykkeenä, Team Finland -koordinaattori Henri Molander Uudenmaan ELY-keskuksesta kertoi.

Myös tämän päivän näkökulmat ovat tärkeitä: Kiertueen oli tarkoitus kannustaa yrittäjiä kaupankäyntiin, sillä Yhdysvallat muodostaa tärkeän vientimarkkina-alueen:

- Vienti Yhdysvaltoihin on kasvanut vuosittain vuodesta 2016 lähtien ja tämän vuoden tammi-heinäkuussa kasvu oli 18 prosenttia viime vuoden vastaavaan ajanjaksoon verrattuna. Suomalaisten yhteenlaskettu vienti on tällä hetkellä 400 miljoonaa kuukaudessa, mutta vuosittainen tavaroiden  vientikauppa on tullin mukaan 4,3 mrd euroa.

Molander tähdensi Yhdysvaltojen markkinoiden luovan hienoja mahdollisuuksia myös heille, jotka eivät ole sinne vielä lähteneet.

USA:n Suomen suurlähettiläs Robert Pence.USA:n Suomen suurlähettiläs Robert Pence avasi puheensa selvällä suomen kielellä: hyvää huomenta! Hän kertoi tulleensa tilaisuuteen mielellään. Pence muistutti saapuneensa Suomeen kuusi kuukautta sitten. Hän on tutustunut maahan matkustellessaan niin etelästä pohjoiseen kuin idästä länteen. Suurlähettiläs huomautti yrittämisen olevan tuttua myös hänelle ja sanoi siksi ymmärtävänsä yrittäjiä.

 


 


Huolellinen valmistautuminen tärkeää

US Road Show -tilaisuuksissa on tarjottu konkreettisia vinkkejä ja tietoa USA:n markkinoille menemisestä. Paikallistuntemus ja brändin selkiyttäminen nousivat puheissa esille useita kertoja. USA on markkina-alueena valtava, sieltä löytyy monenlaisia mahdollisuuksia. Valtaosa maan asukkaista on keskittynyt harvoille maantieteellisille alueille, joten yrittäjän on etsittävä juuri omalle tuotteelleen tai palvelulleen sopivimmat markkina-alueet ja asiakkaat, Business Finlandin maajohtajana Yhdysvalloissa toimiva Mailiina Turanlahti korosti.

Lähetystösihteeri Aaron Held Yhdysvaltain Helsingin lähetystön kaupalliselta osastolta muistutti netistä löytyvästä U.S. Cluster Mapping -sivustosta. Sieltä voi etsiä alueellisia talouskeskittymiä ja vaikkapa yhteistyökumppaneita. Yritykset saavat suurlähetystöstä apua muun muassa kauppakumppaneiden löytämiseksi. Ellei halua itse ottaa heihin yhteyttä, I´ll introduce you, kuului tarjous.

Myös Yhdysvaltoihin lähtemisen riskeistä puhuttiin. Esimerkiksi työntekijöitä palkatessa kannattaa huomioida, että maassa vaikuttaa kolme eritasoista työlainsäädäntöä. Myös suurimmilla kaupungeilla on omansa. Oikeudellisten riskien hallintaa avannut oikeustieteen tohtori ja US Legal Councel Sari Laitinen kehotti yrittäjiä laittamaan fyysisiin tuotteisiinsa liittyvät manuaalit, ohjeet ja nettisivut kuntoon.

Kuvassa paneelikeskustelun keskustelijat Joni Kukkohovi, Heidi Kellia ja Martin Isegar sekä puhetta johtanut Juha Markkanen.Tilaisuuden paneelikeskustelua johti Juha Markkanen, Team Finland –suurlähettiläs ulkoministeriöstä (reunassa). Keskustelijoina olivat (vas.) Joni Kukkohovi Supermood Oy:stä, Heidi Kellia Secto Design Oy:stä ja Martin Isegar M-Files Oy:stä.
   Yhdysvaltojen markkinoille lähdettäessä on tiedettävä, mitä on myymässä ja kenelle se on suunnattu, panelistit tiesivät. Kukkohovi painotti brändäyksen selkeyttämisen merkitystä: Menestyminen voi joskus olla kiinni siitä, eikä niinkään tuotteesta.

   Heidi Kellian mielestä Yhdysvalloissa jo toimivilta suomalaisyrittäjiltä saa korvaamatonta apua, kannattaa olla yhteydessä heihin ja myös Team Finland auttaa, hän neuvoi.
   Martin Isegar huomautti sikäläisen työelämän eroavan suomalaisesta; on oltava joustava, kuukauden loma kesäkuussa oudoksuttaisi, samoin aamukahvin juominen ilman työhön liittyviä keskusteluja.

Teksti ja kuvat: Memmi Ojantola


Regional information