Navigeringsmeny

Nyheter 2020

Regional information

Nyheter 2020

Rekrytoiva Satakunta -palvelussa positiivinen suunta

Rekrytoiva Satakunta eli tehostetun työnvälityksen palvelu käynnistyi vuosi sitten syksyllä 2019. Sen tarkoituksena on nopeuttaa työnhakijoiden työllistymistä joko suoraan tai koulutuksen kautta sekä auttaa alueen yrityksiä löytämään osaajia tehokkaammin. Palvelua toteutetaan yhteistyössä yksityisen palveluntuottajan, TE-toimiston sekä ELY-keskuksen kanssa. Kohderyhmänä on TE-toimiston asiakkaat, joilla on mahdollisuus sijoittua työmarkkinoille joko suoraan tai lyhyen RekryKoulutuksen jälkeen. RekryKoulutukset auttavat löytämään osaajia, sillä koulutusta hyödyntämällä työnantaja voi kouluttaa itselleen uusia työntekijöitä nopeasti ja kustannustehokkaasti. Tällöin työnantaja yhdessä TE-toimiston sekä ELY-keskuksen kanssa räätälöi yrityksen tarpeisiin sopivan koulutuspolun.

Palvelun Työnvälityspiste sijaitsee Porin BePOPissa, mutta sen tehtävänä on palvella koko maakunnassa niin työnhakijoita kuin työnantajiakin. Työnhakijat saavat apua mm. työ- ja koulutuspaikkojen etsimiseen, uuden uran löytämiseen, hakupapereiden tekemiseen, työhaastatteluun valmistautumiseen sekä sosiaalisen median hyödyntämiseen työnhaussa. Työnantajat voivat puolestaan hyödyntää työnvälityspisteen asiantuntijoita sopivien työntekijöiden löytämisessä, RekryKoulutuksen aloittamisessa sekä palkkatukien ja työkokeilumahdollisuuksien käyttämisessä. Palvelu on maksutonta sekä työnhakijoille että työnantajille. Työnvälityspiste lisää työnantajien tietoisuutta RekryKoulutuksista ja on tarvittaessa apuna koulutusten käynnistämisessä sekä sopivien työntekijöiden löytämisessä.

Työnvälityspisteen henkilöstöön kuuluva Jouni Myllymaa kertoo palvelun auttavan asiakkaita monipuolisesti.

- TE-toimisto antaa meille asiakkaat. Me haastattelemme jokaisen ja kartoitamme, että mitä he haluavat työelämältä ja millaista apua he tarvitsevat. Katsomme yhdessä työnhaun asiakirjat kuntoon, että siitä ei sitten jää kenelläkään työpaikan saaminen kiinni. Tarvittaessa myös neuvomme, että mistä työpaikkoja kannattaa etsiä. Usein työ on myös asiakkaiden tsemppaamista, jotta saamme heidät uskomaan omiin mahdollisuuksiinsa, Myllymaa kertoo Työnvälityspisteeltä.

Rekrytoiva Satakunta -palvelun tavoitteena oli saavuttaa 1000 asiakasta ja ohjattuja oli kertynyt elokuun 2020 loppuun mennessä 1015. Yhteensä työpaikkatarjouksia oli tehty 1 308.

"Yhteistyö toimii saumattomasti"

- Keväällä päästiin jo hyvään vauhtiin palvelun kanssa ja suunta oli oikea. Sitten tuli korona, joka mullisti maailmaa ja laittoi koko työnhaun sekaisin. Meilläkin oli siinä parin kuukauden lomautukset, eikä kukaan oikein tiennyt, että mitä saa tehdä ja pystymmekö tapaamaan ihmisiä. Kesäkuun alussa palattiin hommiin osittain etänä niin, että tehtiin puhelinhaastatteluja ja toimittiin sähköisesti. Sitten lähti niin hyvin menemään, että heinä- ja elokuu ovat olleet parhaita kuukausia koko hankkeen aikana, Myllymaa kertoo tyytyväisenä.

- Meillä on tosi hyvä ja positiivinen fiilis. Jos viikoittain tulee noin 30 asiakasta sisään, niin melkein puolet heistä lähtevät töihin. Suunta on siis hyvä, hän jatkaa.

Syksyn suunnitelmissa palvelun osalta onkin siis jatkaa kesällä vauhtiin saatua suuntaa. Myllymaa myös kehuu muita yhteistyökumppaneita sujuvasta yhteistyöstä.

- Meillä on ELY-keskuksen ja TE-toimiston kanssa hyvät kemiat. Yhteistyö toimii saumattomasti ja parasta on se, että täällä meillä on hyvä meininki. Tänne on joka päivä kiva tulla ja vaikka olisi vähän kiirettäkin, niin kääritään hihat ja annetaan palaa, Myllymaa toteaa.

teksti: Milja Sinnemäki, viestinnän korkeakouluharjoittelija