Producentansvar

Producentansvar inom avfallshanteringen gäller cirka 50 000 tillverkare, importörer och förpackare.

 

 

Vastuu ulkomaisten verkkokauppojen jätteistä jää usein suomalaisyritysten harteille


Pirkanmaan ELY-keskus ja Kaupan liitto tiedottavat: Suomalaiset kuluttajat ostavat vuosittain yli kahdella miljardilla eurolla tuotteita ulkomaisista verkkokaupoista. Vain osa ulkomaisista etämyyjistä on hoitanut tuottajavastuuvelvoitteensa.

Moni ei pakettia ulkomailta tilatessaan tule ajatelleeksi, että elinkaarensa lopussa tuotteen jätehuolto lankeaa aina jonkun maksettavaksi. Tuottajavastuu on yritysten lakisääteinen velvollisuus, joka merkitsee sitä, että tuotteen kyseisessä maassa markkinoille saattava taho huolehtii myös sen jätehuollosta.

Kaupan liiton selvityksen (20.3.2024) mukaan viime aikoina etenkin EU:n ulkopuoliset halpaverkkokaupat ovat saaneet jalansijaa suomalaisten digiostamisessa. Tilaamaan houkuttelevat erityisesti tuotteiden edulliset hinnat.

− Tällaisten tuotteiden halvat hinnat perustuvat EU:n ulkopuolisten verkkokauppojen ja verkkoalustojen suomalaista kauppaa kevyempään sääntelyyn tai yksinkertaisesti siihen, etteivät EU:n ulkopuoliset verkkokaupat ja -alustat välitä noudattaa sääntelyä, koska yksittäisiä myyjiä on vaikea saada vastuuseen, Kaupan liiton toimitusjohtaja Kari Luoto kertoo.

Moni ei pakettia ulkomailta tilatessaan tule ajatelleeksi, että elinkaarensa lopussa tuotteen jätehuolto lankeaa aina jonkun maksettavaksi.

Tuottajavastuu on yritysten lakisääteinen velvollisuus, joka merkitsee sitä, että tuotteen kyseisessä maassa markkinoille saattava taho huolehtii myös sen jätehuollon järjestämisestä. Tällöin kuluttaja voi kierrättää tuotteensa maksutta, esimerkiksi viemällä pakkausjätteet ekopisteeseen tai käytetyt paristot kauppakeräyspisteeseen. Tuottajavastuu koskee kotimaisten tuottajien lisäksi myös ulkomaisia verkkokauppiaita eli etäkauppiaita, jotka myyvät tuotteitaan suoraan suomalaisille loppukäyttäjille.

Tuottajavastuun piiriin Suomessa kuuluvat pakkaukset, sähkö- ja elektroniikkatuotteet, akut ja paristot, paperi ja paperituotteet, renkaat, ajoneuvot, tietyt kertakäyttöiset muovituotteet sekä muovia sisältävät kalastusvälineet. Myös tekstiilit ja kengät, kosmetiikka ja lääkkeet ovat lähivuosina tulossa tuottajavastuun piiriin. Tuottajavastuuta manner-Suomessa valvoo Pirkanmaan ELY-keskus.

Ongelmana vapaamatkustavat yritykset

Kuluttajille tuotteita myyvä ulkomainen verkkokauppa on tuottajavastuussa Suomeen vähintään pakkausten osalta. Ulkomaisten etämyyjien määrää ei tiedetä tarkkaan, mutta maailmalla lienee tuhansia suomalaisille asiakkaille myyviä verkkokauppoja ja markkinapaikkoja. Vuonna 2022 Suomessa syntyi pelkästään pakkausjätettä 940 000 tonnia, joten vastuun jaossa ei ole kyse pienestä asiasta.

Etäkauppaa Pirkanmaan ELY-keskuksessa valvovan ylitarkastaja Tiina Vermaeten mukaan tuottajavastuuvelvollisuudestaan laistavat yritykset toimivat joko tahallisesti tai heillä ei ole tarpeeksi tietoa velvollisuuden hoitamisesta.

– Eri alojen tuottajayhteisöihin on Suomessa liittynyt vasta noin 600 ulkomaista etämyyjää. Paljon työtä on siis edessä, jotta yritykset saadaan kantamaan vastuunsa. Monessa, varsinkin pienemmän kokoluokan verkkokaupassa, ei yksinkertaisesti tiedetä velvollisuuksista. Joskus verkkokaupan ylläpitäjä saattaa taas tahallaan pakoilla vastuutaan, Vermaete sanoo

Vapaamatkustavien yritysten tuotteiden jätehuolto jää tuottajavastuunsa asianmukaisesti hoitavien, lähinnä suomalaisten yritysten, maksettavaksi. Tämä aiheuttaa epäreilun kilpailutilanteen.

– Kannatamme Kaupan liitossa vahvasti vapaata kauppaa ja kilpailua, joka on myös kuluttajien etu, mutta yrityksillä tulee olla samat lakisääteiset velvoitteet myyntikanavasta huolimatta. Lisäksi tulee varmistaa riittävät viranomaisresurssit tasapuolisen kilpailun mahdollistavan valvonnan ja yritysten ohjeistamisen sekä neuvonnan toteuttamiseen, Luoto sanoo.

Ulkomaiset verkkokaupat ruotuun viestinnällä ja yhteistyöllä

Koska Suomeen toimittavia verkkokauppoja on ympäri maailmaa, on niiden tavoittaminen tärkeää mutta myös haastavaa työtä. Pirkanmaan ELY-keskus panostaakin viestintään etäkauppiaiden valvonnassa. Kuluvana vuonna ELY-keskus toteutti tuottajavastuun viestintäkampanjan ja lisäksi kohdennetun kampanjan suurille ulkomaalaisille verkon markkinapaikoille ja etämyyjille. Näille tahoille luotiin myös omat ohjeistukset, joiden avulla ulkomainen yritys pääsee tuottajavastuun hoitamisessa eteenpäin.

Valtioiden rajat ylittävä viranomaisten yhteistyö on myös tärkeä osa etäkauppiaiden valvontaa:

– Jos etäkauppias ei kehotuksistamme huolimatta hoida tuottajavastuutaan Suomessa, voimme lähettää virka-apupyynnön yrityksen sijaintimaan viranomaiselle. EU:n alueella etäkauppiaat ovat olleet tuottajavastuussa viimeistään vuoden 2023 alusta lähtien. Jatkossa viranomaisyhteistyö varmasti lisääntyy toimintamallien vakiintuessa, Vermaete kertoo.   

– Jokaisen Suomen markkinoilla toimivan yrityksen on tärkeää huolehtia tuotteidensa tuottajavastuusta, sillä se on osa yritysvastuuta ja kiertotalouden edistämistä. Haluamme edistää tasapuolisia kilpailuolosuhteita Suomessa toimivien yritysten ja Suomen maan rajojen ulkopuolelta myyvien yritysten välillä, Luoto toteaa.

Pirkanmaan ELY-keskus ja Kaupan liitto järjestävät yhteistyössä kansainvälisille etämyyjille suunnatun englanninkielisen webinaarin 10.9., jossa kerrotaan mitä tuottajavastuu on ja miten sen saa Suomessa hoidettua. Webinaari (webropolsurveys.com) on kaikille avoin.

Uppdaterad: 30.08.2024