YLVA
Övervakningsdelen i datasystemet för miljövårdsinformation
- ELY-keskus
- Startsidan
- Vanliga frågor
- Kommunanvändare
Kommunanvändare
Vanliga frågor
-
Hur loggar jag in på Y-plattformen?
Inloggning i tjänsten sker via webbplatsen https://ylva.ahtp.fi.
För inloggningen används endast de koder som skickats från Valtori. Användarnamnen har formen [email protected] (stor U-bokstav och sex siffror).
Kommunanvändare loggar tills vidare in med knappen Y-plattform Virtu. I statens identifieringstjänst väljer man Regionförvaltningsverket (NTM-TET-KEHA) som organisation. U-koden och lösenordet matas in i regionförvaltningens identifieringstjänst. Inloggningen har formen [email protected].
Anvisning med bilder för inloggning till Y-plattformen (pdf)
Kommuner kan använda Suomi.fi-identifikation vid inloggningen först efter att de har ansökt om fullmakter i Suomi.fi-fullmaktstjänsten. Anvisningar om hur man ansöker om fullmakter ges senare.
Vid tekniska problem, kontakta [email protected].
-
Varför kan jag inte logga in på Y-plattformen?
Inloggning till Y-plattformen sker på: https://ylva.ahtp.fi
Logga in till plattformen med din U-kod på följande sätt: ange användarnamnet [email protected] (stor U-bokstav och sex siffror – inte bokstaven O). Ange därefter lösenordet. Valtori har skickat dig ett lösenord till din U-kod i ett separat krypterat e-postmeddelande.
Vi rekommenderar att du använder webbläsaren Mozilla Firefox, Microsoft Edge eller Google Chrome.
Om inloggningen inte lyckas i den vanliga webbläsarvyn, försök logga in i InPrivate-fönstret (inkognitoläget). I alla webbläsare kan du öppna InPrivate eller motsvarande utrymme uppe till höger i webbläsarfönstret.
Även om du sedan tidigare har en U-kod t.ex. för Notto-systemet kan du inte logga in på Y-plattformen utan att ansöka om användarrätt till YLVA. Användarrättigheter till YLVA ansöks med Ansökningsblankett för U-kod (docx). När du har fått användarrätt kan du logga in i YLVA med ditt gamla användarnamn och lösenord.
I problemsituationer, se Checklista för inloggning med U-koder (pdf).
Vid tekniska problem, kontakta [email protected].
-
Jag kan inte välja att logga in på Y-plattformen med en U-kod, min dator erbjuder endast inloggning med kommunens e-post. Finns det hjälp?
Töm webbläsarens cacheminne. Observera att förutom enbart sidhistoria ska även lösenord och inloggningsuppgifter tömmas. Alternativt kan du prova att logga in i InPrivate-fönstret (inkognitoläget). I alla webbläsare kan du öppna InPrivate eller motsvarande utrymme uppe till höger i webbläsarfönstret.
Vid tekniska problem, kontakta [email protected].
-
Jag har glömt lösenordet till min U-kod. Hur får jag ett nytt lösenord?
Skicka en supportbegäran från e-posten för din organisation (t.ex. [email protected]) till YLVA-postlådan [email protected].
Du får ett lösenord snabbare genom att ringa till Valtori tfn 0295 504 200. Servicestället är öppet vardagar kl. 8–16.15. Vid frågan om organisation ska du välja NTM.
-
Måste varje kommunal tjänsteinnehavare ansöka om egna användarnamn eller är det möjligt att de anställda har en gemensam kod?
U-koderna är personliga och det är inte tillåtet att använda andras U-koder. Varje användare ska ansöka om personliga U-koder med blanketten. Fyll i och underteckna blanketten och skicka den skannad till [email protected].
Ansökningsblankett för U-kod (docx)
-
Kan man använda Notto-systemets kod på Y-plattformen?
Ja, det kan man. Om du redan har en U-kod kan du ansöka om användarrätt till YLVA för samma kod med en blankett. När du fått den nya rättigheten fungerar samma U-kod och lösenord i YLVA och Notto. Det kan ta några veckor att få användarrättigheter. Fyll i och underteckna blanketten och skicka den skannad till [email protected].
Ansökningsblankett för U-kod (docx)
-
Min arbetsplats/e-post/mitt namn/telefonnummer har ändrats, beställer jag en ny U-kod?
Du behöver inte beställa en ny kod. Du kan använda din gamla U-kod och lösenord, eftersom U-koden är personlig och inte kommunspecifik. Vänligen meddela dina nya uppgifter till adressen [email protected] (t.ex. namn, e-postadress, telefonnummer, nya kommuner som ska övervakas samt kommuner där du inte längre är övervakare).
-
Vår organisation verkar i flera kommuner. Är det möjligt att vi får tillgång till tillsynsuppgifterna för alla kommuner med en enda kod?
Varje övervakare kan med en personlig kod administrera objekten i alla kommuner som hen övervakar.
-
Vilken rapporteringsblankett ska kopplas till YLVA-objektet?
Rapporteringsblanketterna bestäms utifrån miljötillståndet, beslutet om anmälan eller förordningen om registrering. I YLVA finns cirka 40 blanketter. Blanketterna är strukturerade för att man ska kunna producera de rapporter som behövs utifrån dem. Rapporteringsblanketterna för basuppgifter kopplas automatiskt till objektets huvuddel. Luftvårds-, vattenskydds- och avfallsblanketterna kopplas till punkten för sektorn i fråga, om miljötillståndet eller bestämmelsen förutsätter att dessa uppgifter rapporteras. I YLVA finns också några strukturella branschspecifika rapporteringsblanketter: skjutbana, djurstall, avstjälpningsplats, fiskodling, pälsproduktion och torvproduktion. Övriga uppgifter som behövs för tillsynen rapporteras som bilagor.
-
En felaktig huvudbransch har angetts för YLVA-objektet. Kan jag ändra det?
Övervakaren kan ändra huvudbranschen om objektets del saknar klassificeringsuppgifter. När man lägger till uppgifter om tillståndsplikt eller andra klassificeringsuppgifter för objektet, t.ex. antalet djurplatser, låses möjligheten att byta huvudbransch. Möjligheten att byta huvudbransch låses också när uppgifter har rapporterats till punkten i delen Om möjligheten att byta huvudbransch redan är låst, skicka en stödbegäran till ärendepostlådan [email protected].
-
Hur kan jag beställa material från datasystemet YLVA?
Begäran om material skickas till Finlands miljöcentral: [email protected]
-
Hur ska man agera med sekretessbelagda uppgifter?
YLVA-systemets skyddsnivå och övriga egenskaper möjliggör inte hanteringen av sekretessbelagd information. NTM-centralerna hanterar sekretessbelagda uppgifter i ärendehanteringssystemet USPA. Kontakta NTM-centralens ansvariga övervakare om du har frågor om sekretessbelagd information. Verksamhetens utsläpps- och kontrolluppgifter samt miljökvalitetsuppgifter är inte sekretessbelagda.
Miljöskyddslagen (527/2014) 210 § (finlex.fi/sv)
-
Hur fungerar karttjänsten Oskari som YLVA använder?
Lantmäteriverket har utvecklat karttjänsten Oskari. Mer information om tjänsten:
Lantmäteriverkets suomi.fi-kartor (maanmittauslaitos.fi/sv)
-
Hittade du inget svar på din fråga?
Kontakta: [email protected].
Beskriv ditt problem i YLVA så noggrant som möjligt och ta en skärmdump av det. På så sätt kan vi så snabbt som möjligt lösa problemsituationen.
Uppdaterad: 14.02.2024