- Ajankohtaista
- Kuulutukset ja ilmoitukset
- Yleistiedoksiannot maantielle jätettyjen ajoneuvojen siirtämiseksi
- Valtion liikenneväylien suunnittelu - kuulutukset
- Ympäristö ja luonnonvarat -vastuualueen valtakunnalliset ja useampaa aluetta koskevat kuulutukset, yleistiedoksiannot ja päätökset
- Meille töihin
- RSS-palvelu
- Tapahtumat ja koulutukset
- Tarjouspyynnöt ja haut
- Tiedotteet
- Tiedotteet 2021
- Tiedotteet 2020
- Tiedotteet 2019
- Tiedotteet 2018
- Tiedotteet 2017
- Tiedotteet 2016
- Tiedotteet 2015
- Tiedotteet 2014
- Tiedotteet 2013
- Tiedotearkisto
- Tilaa tiedotteita
- Uutiset
- Uutiset 2025
- Uutiset 2024
- Uutiset 2023
- Uutiset 2018
- Uutiset 2022
- Uutiset 2021
- Uutiset 2020
- Uutiset 2019
- Uutiset 2017
- Uutiset 2016
- Uutiset 2015
- Uutiset 2014
- Uutiset 2013
- Uutiskirjeet
- Viestintä
Tiedotearkisto
Tiedotearkistossa on vanhasta ely-keskus.fi-järjestelmästä siirretyt kaikkien virastojen tiedotteet (1.1.2010-16.4.2013). Näissä arkistotiedotteissa aluevalinta ja tiedotteissa olevat liitetiedostolinkit eivät toimi.
Kaakkois-Suomen tiepiiri käynnisti valtatien 13 välin Ristiina – Lappeenranta toimenpidesuunnittelun kesällä 2009. Tarkasteltavan osuuden pituus on noin 78 kilometriä ja se kulkee reittiä Ristiina – Suomenniemi – Savitaipale – Lemi - Lappeenranta. Nyt valmistuneessa toimenpidesuunnitelmassa on määritelty toimenpiteet, joiden kaikkien toteutumisen jälkeen koko tieosuus Ristiina - Lappeenranta on liikennekysyntää vastaava.
Toimenpidesuunnitelma on laajan yhteistyön tulos. Suunnittelua on ohjannut eri sidosryhmistä koostunut hankeryhmä. Suunnittelukonsulttina on toiminut Ramboll Finland Oy. Valtatien varren kunnat ja maakuntaliitot (Etelä-Savon ja Etelä-Karjalan liitto) ovat hankeryhmän lisäksi toimineet myös merkittävinä suunnittelun rahoittajina. Vauhtia hankkeen etenemiselle on antanut erityisesti valtatien parantamista ajava PRO Vt 13 -ryhmä.
Nykyisen tien ongelmat
Nykyisessä valtatiessä on runsaasti osuuksia, jotka eivät täytä valtatielle asetettuja vaatimuksia. Tie on linjaukseltaan ja tasaukseltaan mutkainen ja mäkinen. Tie on erityisesti raskaan liikenteen määrään nähden kapea leveyden vaihdellessa pääosalla matkaa 8 – 10 metrin välillä. Yleisten ja yksityisten teiden liittymiä on runsaasti ja ne ovat jäsentymättömiä.
Valtatieosuuden liikenneonnettomuustilanne on ollut huono: vuosina 2005 – 2009 on tapahtunut yhteensä 40 henkilövahinkoihin johtanutta onnettomuutta, joista kaksi on kuolemaan johtanutta onnettomuutta. Tien onnettomuusaste eli riski joutua henkilövahinkoon johtavaan onnettomuuteen on paikoin moninkertainen Kaakkois-Suomen tiepiirin alueen vastaavien teiden keskimääräiseen onnettomuusasteeseen verrattuna.
Parantamistoimenpiteet
Suunnitelman sisältämien toimenpiteiden kehittämisessä on sovellettu ns. neliporrasperiaatetta, jonka keskeinen lähtökohta on, että ensin selvitetään tarve ja sen jälkeen luodaan keinot vastata tarpeeseen. Toimenpidesuunnitelma sisältää neliporrasperiaatteen mukaisten 1.-3. portaan toimenpiteitä. Suunnitelmassa ei ole esitetty viimeisen eli 4. portaan suurinvestointia, mikä olisi esim. kokonaan uusi valtatie Ristiinan ja Lappeenrannan välille.
Suunnitelma sisältää lukuisia 1. ja 2. portaan ns. pikaparannustoimia, jotka voidaan toteuttaa kunnossapidon määrärahoilla nopeallakin aikataululla.
Lisäksi suunnitelma sisältää 3. portaan eli nykyisen tien parantamistoimenpiteitä 36 eri kohteessa. Näiden yhteenlaskettu alustava rakentamiskustannus on 67 miljoonaa euroa. Toimenpiteet vaihtelevat kevyen liikenteen tien rakentamisesta muutaman kilometrin pituiseen valtatien oikaisuun. Uusia ohituskaistoja rakennetaan yhteensä kymmenen. Tällä hetkellä parantamistoimenpiteitä ei ole mukana ELY-keskusten vuoteen 2014 ulottuvissa toiminta- ja taloussuunnitelmissa.
Valtatien 13 yhteysvälin sujuvuuden ja turvallisuuden kannalta tavoitteiden mukainen merkittävä parantaminen edellyttää puuttumista mahdollisimman nopeasti useampaan ongelmakohteeseen.
Sen takia toimenpidesuunnitelmassa esitetään kiireellisesti toteutettavaksi jokin suunnitelmaan kirjatusta kolmesta 20,5 - 35,5 miljoonaa euroa maksavasta hankepaketista. Hankepaketteihin sisältyvät laajimmat yksittäiset kohteet ovat valtatien oikaisu ja eritasoliittymän rakentaminen Ristiinan kohdalle (14 M€) sekä valtatien oikaisut Myttiönmäen kohdalla Savitaipaleella (5,7 M€) ja Uskin kohdalla Lemillä (7,6 M€).
Toimenpidesuunnitelman käsittely ja suunnittelun jatkuminen
Toimenpidesuunnitelma ei ole maantielain mukaisesti käsiteltävä suunnitelma. Se on tarkkuudeltaan lähinnä suuntaa antava.
Toimenpidesuunnitelma lähetetään lausunnolle kuntiin ja maakuntien liitoille. Suunnittelun aikana on sovittu, että kunnat asettavat sen nähtäville. Suunnitelman nähtävilläolon aikana mahdollisesti saatavat kannanotot otetaan huomioon toimenpiteiden jatkosuunnittelun yhteydessä.
Varsinainen maantielain mukainen laaja vuoropuhelu kiinteistön omistajien ja muiden hakkeesta kiinnostuneiden kanssa tapahtuu tiesuunnitelman laatimisen yhteydessä. Tiesuunnitelma asetetaan maantielain mukaisesti yleisesti nähtäville, jolloin asiasta kiinnostuneilla on mahdollisuus tehdä suunnitelmaa koskevat muistutukset. Ensimmäisen tiesuunnitelman laatiminen aloitetaan jo tänä vuonna Myttiönmäen oikaisusta.
Vuoden vaihteessa tapahtuneen aluehallinnon muutoksen myötä toimenpidesuunnitelma vietiin loppuun Pohjois-Savon ja Kaakkois-Suomen ELY-keskusten yhteistyönä. ELY-keskusten Liikenne- ja infrastruktuuri -vastuualueet käsittelevät toimenpidesuunnitelmasta saadut lausunnot, joiden perusteella ne tekevät Liikennevirastolle hyväksymispäätösesityksen.
Lisätietoja
Pekka Hämäläinen, Pohjois-Savon ELY-keskus,
Liikenne- infrastruktuuri – vastuualue
Gsm: 0400 173 148
[email protected]
Liitteet: Esite_VT13 toimenpidesuunnitelmasta.pdf
- Julkaisupäivä
- 28.6.2010
- Luokitukset