- Aktuellt
- Kungörelser och anmälningar
- Allmän anmälan om flyttning av fordon som lämnats på landsväg
- Planering av statens trafikleder - kungörelser
- De kungörelser, offentliga delgivningar och beslut inom ansvarsområdet för miljö och naturresurser som är riksomfattande eller omfattar flera regioner
- Jobba hos oss
- RSS-feed
- Evenemang och utbildningar
- Anbudsförfrågningar och projektutlysningar
- Pressmeddelanden
- Tiedotteet 2021
- Pressmeddelanden 2020
- Pressmeddelanden 2019
- Pressmeddelanden 2018
- Pressmeddelanden 2017
- Pressmeddelanden 2016
- Pressmeddelanden 2015
- Pressmeddelanden 2014
- Pressmeddelanden 2013
- Pressmeddelanden arkiv
- Beställ meddelanden
- Aktuellt
- Nyheter 2024
- Nyheter 2023
- Nyheter 2022
- Nyheter 2021
- Nyheter 2020
- Nyheter 2019
- Nyheter 2018
- Nyheter 2017
- Nyheter 2016
- Nyheter 2015
- Nyheter 2014
- Nyheter 2013
- Nyhetsbrev
- Kommunikation
Pressmeddelanden 2013
MKB-förfarande om naturgasterminal avslutat (Ely-centralen i Nyland)
Gasum Oy planerar bygga en stor naturgasterminal i Finland. Terminalen skulle betjäna den finländska energimarknaden och sjöfartens bränslebehov. Syftet med den miljökonsekvensbedömning (MKB) som nu avslutats har varit att utreda effekterna av import, lagring, annan terminalverksamhet och distribution av flytande naturgas (liquefied natural gas, LNG).
Man planerar terminalbygget antingen i Tolkis i Borgå, i Joddböle i Ingå eller på båda ställena. I alternativen ingår dessutom att bygga anslutningsrör, sprängning, muddring av hamnområdet och sjöleden och deponering av muddermassor.
Nylands ELY-central är kontaktmyndighet i projektet och fick ta emot 17 utlåtanden och åtta synpunkter om konsekvensbeskrivningen. I de flesta utlåtandena konstaterade man att miljökonsekvensbedömningen var omsorgsfullt genomförd och det fanns heller inget att anmärka på konsekvensbeskrivningen. För fortsatta utredningar tog utlåtandena upp bland annat behovet av att precisera natureffekterna, effekterna av muddring, deponering, effekterna på sjöfartsförhållandena, arkeologiska objekt och effekterna av buller. I synpunkterna betonades bland annat olycksriskerna, säkerhetszonerna och miljöeffekterna.
Nylands ELY-central konstaterar att konsekvensbedömningen är tillräcklig och uppfyller de innehållskrav som ställs på den. I fortsättningen ska man dock fästa uppmärksamhet vid följande saker:
I beskrivningen har man konstaterat att en effekt av fartygstrafiken är spridning av potentiellt skadliga främmande arter. I fortsättningen ska man närmare bedöma effekterna av främmande arter och hur skadliga effekter kan lindras.
Man måste precisera de effekter undervattenssprängning har på miljön, för det är fråga om ett stort antal sprängningar. Dessutom ska man närmare bedöma hur terminalens dagvatten påverkar ytvattnet i sprängningsskedet.
På projektområdet i Ingå finns ett betydande naturobjekt, Oxhagens klibbalskog. När planen preciseras ska verksamheten placeras så att en så stor del av naturtillståndet i skogs- och klippområdet i Oxhagen som möjligt bevaras.
I Borgåalternativet når effekterna av deponeringen Naturaområdena i Söderskärs och Långörens skärgård. Om det av kompletterande utredningar framgår att effekterna skulle vara anmärkningsvärt skadliga måste man presentera mindre skadliga alternativ på var deponeringen kan placeras.
Riskbedömningen ska specificeras när de mer detaljerade tekniska planerna för projektet fortskrider. Man måste även närmare bedöma sannolikheterna för och effekterna av mindre olyckssituationer och fartygstrafikens effekter på Naturaområdena.
Vid miljökonsekvensbedömningen tillämpades internationellt förfarande eftersom Estland meddelat att man ville delta i förfarandet.
Ytterligare information:
- Utvecklingschef Satu Pääkkönen, tfn 0295 021 452, fö[email protected]
Bild: Leena Eerola
Havet västerut från Tolkis i Borgå. I högra hörnet på motsatta stranden syns en del av Sköldvik
- Publiceringsdatum
- 2013-09-04