- Ajankohtaista
- Kuulutukset ja ilmoitukset
- Yleistiedoksiannot maantielle jätettyjen ajoneuvojen siirtämiseksi
- Valtion liikenneväylien suunnittelu - kuulutukset
- Ympäristö ja luonnonvarat -vastuualueen valtakunnalliset ja useampaa aluetta koskevat kuulutukset, yleistiedoksiannot ja päätökset
- Meille töihin
- RSS-palvelu
- Tapahtumat ja koulutukset
- Tarjouspyynnöt ja haut
- Tiedotteet
- Tiedotteet 2021
- Tiedotteet 2020
- Tiedotteet 2019
- Tiedotteet 2018
- Tiedotteet 2017
- Tiedotteet 2016
- Tiedotteet 2015
- Tiedotteet 2014
- Tiedotteet 2013
- Tiedotearkisto
- Tilaa tiedotteita
- Uutiset
- Uutiset 2024
- Uutiset 2023
- Uutiset 2022
- Uutiset 2021
- Uutiset 2020
- Uutiset 2019
- Uutiset 2018
- Uutiset 2017
- Uutiset 2016
- Uutiset 2015
- Uutiset 2014
- Uutiset 2013
- Uutiskirjeet
- Viestintä
Tiedotteet 2013
Sivulla on ELY-keskusten uusimmat tiedotteet, alkaen huhtikuusta 2013. Vanhemmat tiedotteet löytyvät vasemmalta kohdasta Tiedotearkisto.
Vaasan ja Oulun yhteysvälille toimiva palvelutaso (Etelä-Pohjanmaan ELY-keskus)
Vientiteollisuus on Pohjanmaan rannikon elinkeinoelämän tukipilari. Alueella kansainvälisesti toimivat metsä-, vene-, elintarvike-, energia- ja matkailualan yritykset tarvitsevat monipuolisia matka- ja kuljetuspalveluja. Toimivat ja turvalliset yhteydet rannikon yritysalueille ja satamiin ovat olennainen osa Vaasa-Oulu -yhteysvälin palvelutasoa. Etelä-Pohjanmaan ja Pohjois-Pohjanmaan ELY –keskusten sekä Liikenneviraston yhteinen näkemys Pohjanmaan rannikkoseudun yhteyksien kehittämistarpeista ja kiireellisimmistä toimenpiteistä on valmistunut.
Vaasan ja Oulun yhteysväliä ovat pohtineet Etelä-Pohjanmaan ja Pohjois-Pohjanmaan ELY –keskukset sekä Liikennevirasto yhdessä elinkeinoelämän, kuntien ja muiden sidosryhmätahojen edustajien kanssa. Hankkeen ympärillä on järjestetty työpajoja, haastatteluita, kyselyitä ja kokeiluja. Selvityksen lähtökohtana olivat käyttäjien tarpeet ja tarpeisiin vastaavien toimenpiteiden löytäminen.
Valtatie 8 on alueen elinkeinoelämän runkoväylä, joka yhdessä poikittaisten yhteyksien kanssa palvelee työmatkaliikennettä, raaka-ainekuljetuksia ja alihankintatuotteita niin kotimaan kuin vientiteollisuuden tarpeisiin. Rautatie- ja meriliikenne ovat tieliikenteen ohella merkittävässä roolissa matka- ja kuljetusketjujen palvelutasoa määriteltäessä. Päärataa Helsinki-Oulu kehitetään osana Euroopan ydinverkkoa. Pohjanlahden tiivis satamaverkosto yhdistää alueen ympärivuotisesti kansainvälisen kauppamerenkulun piiriin. Vaasa- Oulu - yhteysväliselvitys painottaa yhteisten kehittämistoimien määrittelyä sekä vaikuttavuuden ja toteuttamiskelpoisuuden jatkuvaa arviointia. Tavoitteena on yhä tarkemmin kohdistaa toimenpiteet nopeimmin vaikuttaviin ja kustannustehokkaimpiin kohteisiin.
Yhteysvälin Vaasa-Oulu tarkasteluissa tärkeimmiksi asioiksi nousivat erityisesti elinkeinoelämän kuljetusten täsmällisyys, häiriöttömyys ja turvallisuus sekä työmatkojen ja pitkämatkaisen henkilöliikenteen sujuvuus ja turvallisuus. Toisaalta on huolehdittava taajamien ja maaseudun liikkumisen turvallisuudesta ja sujuvuudesta ilman tarpeettomia sekoittumisia pitkämatkaisen liikenteen kanssa. Monet kehittämistoimet edellyttävät usean toimijan yhteistyötä, jatkoselvityksiä sekä sovittujen toimien sisällyttämistä valtion ja kuntien välisiin puitesopimuksiin (MAL-sopimukset) ja suunnittelu- ja toteutusohjelmiin.
Selvityksen mukaan tärkeimmät kehittämiskohteet Vaasa-Oulu –yhteysvälin toimivan palvelutason varmistamisessa ovat:
- meri- ja lentoyhteyksien riittävyyden ja toimivuuden varmistaminen sekä terminaaliyhteyksien toiminnallisten puutteiden poistaminen. Toimenpiteet kohdistuvat pääosin Kokkolan, Pietarsaaren - Pedersören ja Oulun alueille.
- taajamakohtien kehittäminen yhtenäisin periaattein. Taajamien kohdilla huolehditaan pitkämatkaisen liikenteen sujuvuudesta ottaen huomioon maankäytön kehittämistarpeet ja paikallisen liikkumisen turvallisuus. Ratkaisuina esitetään muun muassa tiiviitä taajamakeskuksia, turvallisempia liittymiä ja reuna-alueiden liittymien vähentämistä rinnakkaistieverkkoa kehittämällä. Toimenpiteet painottuvat Vaasan, Pietarsaaren-Pedersören, Kokkolan, Kalajoen, Pyhäjoen ja Raahen taajama-alueita läpäiseville valtatiejaksoille.
- työmatkaliikenteen ja kuljetusten kannalta keskeisten valtatiejaksojen turvallisuuden ja toimintavarmuuden parantaminen. Palvelutaso turvataan säännöllisin ohituskaistajaksoin ja ohituskaistajärjestelyihin sisältyvin liittymäjärjestelyin. Toimenpiteet kohdistuvat pääosin Vaasan ja Kokkolan - Pietarsaaren seuduille sekä Raahe – Liminka -välille.
- valtakunnallisten joukkoliikenneyhteyksien kehittäminen päärataan Helsinki - Oulu tukeutuen. Pohjanmaan radan toimiva palvelutaso edellyttää matka- ja kuljetusketjujen kehittämistä eri toimijoiden yhteistyönä. Jatkoyhteydet pääradalta Pohjanlahden rannikkokaupunkeihin vaativat panostuksia pääradan lisäksi myös rantakaupunkeihin johtavien ratojen kehittämiseen.
Alueen ELY- keskukset ja Liikennevirasto jatkavat kärkitehtävien esisuunnittelua yhdessä kuntien kanssa ja niiden tuloksena käynnistävät sovittavien toteutussuunnitelmien laatimisen. Kärkitehtäviä ovat Kokkolan – Pietarsaaren seudun satama- ja yritysalueiden kuljetusyhteyksien palvelutason parantaminen, Kokkolan - Pedersören - Pietarsaaren, Vaasan ja Raahen taajamakohtien jatkosuunnittelu ja kehittämissopimukset sekä Pyhäjoen ydinvoimalan edellyttämät kehittämistoimet valtatiellä 8.
LIITE
Hankkeen esite (pdf, 800 kt)
Lisätietoja:
-
Jarmo Salo, [email protected],
Etelä-Pohjanmaan ELY-keskus
puhelin 0295 027 754
selvityksen työryhmän puheenjohtaja
-
Risto Leppänen, [email protected]
Pohjois-Pohjanmaan ELY-keskus
puhelin 040 5492 735
Pohjois-Pohjanmaan alueen palvelutaso
-
Teija Snicker-Järvinen, [email protected]
Liikennevirasto
puhelin 020 637 3610
raide-, lento- ja vesiliikenteen palvelutaso
-
Heimo Rintamäki, [email protected]
selvityksen laatineen konsultin projektipäällikkö
- Julkaisupäivä
- 27.6.2013