- Aktuellt
- Kungörelser och anmälningar
- Allmän anmälan om flyttning av fordon som lämnats på landsväg
- Planering av statens trafikleder - kungörelser
- De kungörelser, offentliga delgivningar och beslut inom ansvarsområdet för miljö och naturresurser som är riksomfattande eller omfattar flera regioner
- Jobba hos oss
- RSS-feed
- Evenemang och utbildningar
- Anbudsförfrågningar och projektutlysningar
- Pressmeddelanden
- Tiedotteet 2021
- Pressmeddelanden 2020
- Pressmeddelanden 2019
- Pressmeddelanden 2018
- Pressmeddelanden 2017
- Pressmeddelanden 2016
- Pressmeddelanden 2015
- Pressmeddelanden 2014
- Pressmeddelanden 2013
- Pressmeddelanden arkiv
- Beställ meddelanden
- Aktuellt
- Nyheter 2024
- Nyheter 2023
- Nyheter 2022
- Nyheter 2021
- Nyheter 2020
- Nyheter 2019
- Nyheter 2018
- Nyheter 2017
- Nyheter 2016
- Nyheter 2015
- Nyheter 2014
- Nyheter 2013
- Nyhetsbrev
- Kommunikation
Pressmeddelanden 2013
Riksomfattande kundservice för miljöfrågor vid ELY-centralerna (ELY-centralerna och miljöministeriet)
Den nya riksomfattande kundservicen för miljöfrågor inledde sin verksamhet den 1 mars 2013. Kundservicecentret betjänar år 2013 närings-, trafik- och miljöcentralernas kunder i frågor som rör tillsynen över vattenlagen samt vattenförsörjning och avlopp. Centret står också till tjänst med allmän rådgivning i miljöfrågor. Målet är att tjänsten från år 2014 ska utvidgas till att också omfatta andra miljöfrågor som ELY-centralerna har hand om.
– Kundservicecentret betjänar medborgare, företag och sammanslutningar på finska och svenska per telefon och e-post. Frågorna kan gälla t.ex. muddring av stränder, anläggande av bryggor eller bildande av vattenandelslag, berättar kundservicechefen Sirkka Lahtinen, som leder centret. – På sommaren svarar vi också på förfrågningar om algblomningen.
Den centraliserade kundservicen genomförs år 2013 som ett pilotprojekt vid ELY-centralerna i Birkaland och Södra Savolax. Det sker inom ramen för ett projekt som miljöministeriet inrättat och vars syfte är att förbättra kundservicen för miljöfrågor vid ELY-centralerna, utveckla arbetsmetoderna och spara kostnader.
– Tanken är att kunderna ska få högklassig och enhetlig information i hela landet som grund för sina val och beslut, framhåller projektchefen Eeva-Riitta Puomio från miljöministeriet.
På två månader har kundservicen kontaktats uppemot 500 gånger. Majoriteten av kunderna har ställt frågor av allmän karaktär. Man har t.ex. velat få svar på frågor om vattenståndet och muddringar och hur dagvatten ska ledas bort från tomten.
Kontaktuppgifter till kundservicen för miljöfrågor
- Tfn 0295 020900 kundservice på finska (mån.–fre. kl. 9–16, 1.–31.7 mån.–fre. kl. 9–15)
- Tfn 0295 020901 kundservice på svenska (mån.–fre. kl. 9–16, 1.–31.7. mån.–fre. kl. 9–15)
- E-post: [email protected]
- www.ely-centralen.fi/respons (välj Miljö som ämne för responsen)
Mer information
- projektchef Eeva-Riitta Puomio, miljöministeriet, miljöförvaltningens projekt för kundservice via flera kanaler, tfn 040-532 87 91, [email protected]
- kundservicechef Sirkka Lahtinen, Kundservicen för miljöfrågor, tfn 0295 036 256, [email protected]
- informatör Anna Vilhula, Kundservicen för miljöfrågor, tfn 0295 036 217, [email protected]
- Publiceringsdatum
- 2013-05-30