- Ajankohtaista
- Kuulutukset ja ilmoitukset
- Yleistiedoksiannot maantielle jätettyjen ajoneuvojen siirtämiseksi
- Valtion liikenneväylien suunnittelu - kuulutukset
- Ympäristö ja luonnonvarat -vastuualueen valtakunnalliset ja useampaa aluetta koskevat kuulutukset, yleistiedoksiannot ja päätökset
- Meille töihin
- RSS-palvelu
- Tapahtumat ja koulutukset
- Tarjouspyynnöt ja haut
- Tiedotteet
- Tiedotteet 2021
- Tiedotteet 2020
- Tiedotteet 2019
- Tiedotteet 2018
- Tiedotteet 2017
- Tiedotteet 2016
- Tiedotteet 2015
- Tiedotteet 2014
- Tiedotteet 2013
- Tiedotearkisto
- Tilaa tiedotteita
- Uutiset
- Uutiset 2024
- Uutiset 2023
- Uutiset 2022
- Uutiset 2021
- Uutiset 2020
- Uutiset 2019
- Uutiset 2018
- Uutiset 2017
- Uutiset 2016
- Uutiset 2015
- Uutiset 2014
- Uutiset 2013
- Uutiskirjeet
- Viestintä
Tiedotteet 2014
Hanko-Hyvinkää-radan tasoristeysten turvallisuutta parantavia toimenpiteitä selvitetty (Uudenmaan ELY-keskus)
Uudenmaan ELY-keskuksessa on valmistunut toimenpideselvitys Hanko–Hyvinkää -radan tasoristeysten turvallisuuden parantamisesta. Työn tavoitteena on ollut löytää kustannustehokkaimmat toimet kaikkein turvattomimpiin tasoristeyksiin. Laajempien toimenpiteiden lisäksi etsittiin pieniä kustannustehokkaita järjestelyjä. Tasoristeysten turvallisuuden parantaminen lisää sekä tieliikenteen turvallisuutta että raideliikenteen turvallisuutta ja täsmällisyyttä.
Lähtökohdat
Toimenpideselvityksessä tarkasteltiin Hanko–Hyvinkää -radan tasoristeysten turvallisuuden parantamista. Selvitysalue sijoittuu Hyvinkää, Nurmijärven, Vihdin, Lohjan, Raaseporin ja Hangon alueelle rataosille Hyvinkää–Karjaa ja Karjaa–Hanko. Viimeisen kymmenen vuoden aikana Hanko-Hyvinkää radalla on tapahtunut 14 onnettomuutta. Ilman turvallisuutta parantavia toimenpiteitä radalla ennustetaan tapahtuvan noin 23 onnettomuutta tulevan 20 vuoden aikana.
Hanko–Hyvinkää-radalla tasoristeyksiä on poistettu viime vuosina tasaisesti. Helposti poistettavia tasoristeyksiä ei juurikaan enää ole. Työn tavoitteena oli löytää kustannustehokkaimmat toimet kaikkein turvattomimpiin tasoristeyksiin. Tarkasteluun otettiin VTT:n kehittämän RautaTarvan luokittelun mukaisesti riskialteimpaan 20 %:iin kuuluvat tasoristeykset, joissa on saavutettavissa suurimmat turvallisuushyödyt kustannuksiin nähden. Niiden lisäksi käytiin läpi kaikki maanteiden tasoristeykset, kevyen liikenteen tasoristeykset sekä tasoristeykset, joissa kulkee koulukuljetuksia.
Työn sisältö ja jatkotoimenpiteet
Laajempien toimenpiteiden lisäksi etsittiin pieniä kustannustehokkaita järjestelyjä, joiden toteuttamisen esteenä ei olisi investointikustannus. Toimenpiteet muodostettiin nykytila-analyysin ja aiempien suunnitelmien pohjalta, joita Hanko-Hyvinkää-radan tasoristeyksien parantamiseksi on laadittu useita. Toimenpiteiden kustannustehokkuutta arvioitiin laskemalla vältetyn onnettomuuden hinta.
Pieniä tasoristeysturvallisuutta parantavia toimenpiteitä esitetään 32 tasoristeykseen. Pääosa pienistä toimenpiteistä koskee koulukuljetusten ohjaamista pois tasoristeyksistä sekä nopeusrajoituksen laskua tasoristeyksen kohdalla. Nopeusrajoitusmuutoksilla parannetaan turvallisuutta tasoristeystä laajemmallakin alueella. Pienet toimenpiteet ovat erittäin kustannustehokkaita.
Laajempia toimenpiteitä esitetään 49 tasoristeykseen. Uutta puolipuomilaitosta esitetään yhdeksään tasoristeykseen ja uutta eritasoratkaisua 17 tasoristeykseen. Laajempien toimenpiteiden seurauksena poistuisi 41 tasoristeystä.
Toimenpiteitä voidaan priorisoida eri tavoin. Tärkeintä olisi kuitenkin ensin poistaa vaarallisimmat tasoristeykset. Poistettavien tasoristeysten valintaan vaikuttavat myös samanaikaiset teiden parannustoimet, rataosan nopeuksien noston tarve tai muu parannustarve, vaarallisten aineiden kuljetukset ko. rataosuudella sekä kuntien toiveet. Toimenpiteiden kustannustehokkuus toimii yhtenä näkökulmana hankkeiden toteuttamisen priorisoinnissa.
Toimenpideselvityksessä esitetyille toimenpiteille ei ole varattu erillistä rahoitusta. Tasoristeyksiä pyritään mahdollisuuksien mukaan poistamaan Liikenneviraston tasoristeysten poistoihin varatun budjetin puitteissa. Mikäli Hanko–Hyvinkää -rata sähköistetään, olisi tärkeää, että tässä esiselvityksessä esitettyjä toimenpiteitä harkittaisiin toteutettavaksi samassa yhteydessä. Pieniä kustannustehokkaita toimenpiteitä ELY-keskus ja kunnat voivat edistää halutessaan nopeallakin aikataululla. Laajojen toimenpiteiden eteneminen edellyttää suunnitelmien tarkentamista ELY-keskuksen, kuntien ja Liikenneviraston yhteistyönä.
Lisätietoja
Lisätietoja toimenpideselvityksestä antavat Uudenmaan ELY-keskuksessa Mari Ahonen, puh. 0295 021 265, suunnitelmaa laatineessa konsulttitoimistossa Sito Oy:ssä Maija Ketola, puh. 020 747 6131 (vaihde 020 747 6000).
- Julkaisupäivä
- 23.6.2014