Navigeringsmeny
Tiedotteet 2014

Pressmeddelanden 2014

Pressmeddelanden 2014

Joukkoliikenteessä suurin muutos vuosikymmeniin 1.7.2014 alkaen (Varsinais-Suomen ELY-keskus)

Joukkoliikenteen järjestämistapa on muuttumassa EU:n palvelusopimusasetuksen ja kansallisen joukkoliikennelain myötä vaiheittain 1.7.2014 alkaen ja ala on sen seurauksena osittain uudistumassa. Uudistuksen päätarkoitus on avata joukkoliikennemarkkinoita. Uudistuksen vaikutuksia on ollut jo näkyvissä kilpailutetun liikenteen hintatason alenemisella. Uudistus ei kuitenkaan muuta sitä tosiasiaa, että joukkoliikenteen rahoitus ei ole seurannut alan kustannuskehitystä, joten pienentyneen ostovoiman seurauksena hiljaisimpia vuoroja on jouduttu lakkauttamaan viime vuosina. Joukkoliikenteen asiakkaan kannalta näkyvin muutos Varsinais-Suomessa ja Satakunnassa on tulossa muutaman vuoden viiveellä, jolloin siirrytään uuteen valtakunnalliseen Waltti lippu- ja maksujärjestelmään. Nyt alkuvaiheessa muutos näkyy voimakkaimmin Turun ydinkaupunkiseudulla, jossa käynnistyy 1.7.2014 alkaen seudullinen joukkoliikenne.

Jatkossa tuettu joukkoliikenne kilpailutetaan ja muu liikenne hoidetaan markkinaehtoisesti 

Joukkoliikenteessä tapahtuu heinäkuun alusta alkaen uudistuksia valtakunnallisesti. Uudistusten päälinjat juontuvat EU:n palvelusopimuksen ja kansallisen joukkoliikennelain voimaansaattamisesta. Nyt eletään vuonna 2009 alkanutta siirtymäaikaa, joka päättyy vaiheittain sopimuskohtaisesti. Ensimmäiset siirtymäajan sopimukset päättyvät kesäkuussa 2014. Täysimääräisesti uusi laki astuu voimaan 2019 mennessä.  

Uudistuksen päätarkoitus on avata joukkoliikennemarkkinoita. Jatkossa julkista tukea voi maksaa vain kilpailutettuun liikenteeseen. Kilpailutettavan liikenteen osalta ELY-keskus ja kunnat määrittelevät liikenteen reitit, vuorotiheyden ja aikataulut sekä lippujen hinnat. Näin pyritään tarjoamaan joukkoliikenteeseen parempaa palvelua ja edullisempia lipun hintoja kuin markkinaehtoisesti olisi mahdollista. Uudistuksen vaikutuksia on ollut jo näkyvissä kilpailutetun liikenteen hintatason alenemisella. Todelliset kokonaisvaikutukset markkinoiden avaamisesta tulevat todennäköisesti näkyviin vasta siirtymäajan jälkeen. Osa liikenteestä, pääasiassa pikavuoroliikenne, jää kuitenkin markkinaehtoiseksi. Viranomainen myöntää markkinaehtoiseen liikenteeseen reittiliikenneluvan, mutta ei muuten säätele toimintaa. Liikennöitsijä voi itse määritellä lippujen hinnoittelun ja kaluston sekä reitit ja vuorotiheyden. Jatkuvuutta entiseen tapaan markkinaehtoisessa liikenteessä ei voida kuitenkaan taata.

Ongelmana rahoituksen vähyys

Joukkoliikenteen rahoitus on pysynyt suurin piirtein samalla tasolla viime vuodet. Samalla joukkoliikenteen kustannukset ovat nousseet merkittävästi. Ostovoima joukkoliikenteen hankkimisessa on siis vähentynyt. Tämän johdosta hiljaisimpia maaseutuvuoroja on jouduttu lakkauttamaan myös Varsinais-Suomen ja Satakunnan alueella. Tästä huolimatta maaseudulla pyritään säilyttämään peruspalvelutasoinen liikenne. Joukkoliikenteen hankintaa joudutaan kuitenkin jatkossa painottamaan yhteysväleille, jossa joukkoliikenteen kehittymiselle on potentiaalia. Tavoitteena on lisätä säännöllistä joukkoliikenteen käyttöä. Varsinais-Suomen ELY-keskuksen joukkoliikennemääräraha vuonna 2014 on n. 2,5 miljoona euroa. Vuonna 2015 määräraha pienenee hieman kehysriihen päätösten johdosta. Joukkoliikenteen valtionrahoitus pienenee valtakunnallisesti 5 miljoonaa euroa.

Alueemme erityispiirre on useat merkittävät kuntakeskukset ja liikkuminen niiden välillä. Tämä lisää erilaisten reittien tarvetta ja vähentää mahdollisuuksia tiheisiin vuoroväleihin. Alueemme monisuuntainen liikkuminen lisääkin rahoituksen niukkuuden haastetta.

Muutos näkyy käyttäjille eri tavoin maakuntien alueella

Varsinais-Suomessa muutos näkyy voimakkaimmin Turun ydinkaupunkiseudulla, jossa käynnistyy 1.7.2014 alkaen Turun, Kaarinan, Liedon, Ruskon, Raision ja Naantalin yhteinen seutuliikenne "Föli". Kunnat muodostavat oman seudullisen viranomaisalueen ja jatkossa yhtenäisen kokonaisuuden yhtenäisine lippuineen.

Muualla maakuntien alueella muutos ei ole yhtä näkyvä. Varsinais-Suomen osalta suurin osa siirtymäajan sopimuksista päättyy kesällä 2016. Satakunnassa suuri osa siirtymäajansopimuksista päättyy vasta 2018. Liikenteiden järjestämistä suunnitellaan yhteistyössä kuntien kanssa. Tarkoituksena on turvata keskeiset työ-, opiskelu- ja asiointimatkojen vuorot.

Joukkoliikenteen asiakkaan kannalta näkyvin muutos Varsinais-Suomessa ja Satakunnassa on tulossa muutaman vuoden viiveellä, jolloin siirrytään uuteen valtakunnalliseen Waltti lippu- ja maksujärjestelmään. Se tarjoaa kuluttajille mm. mahdollisuuden käyttää joukkoliikenteen matkakorttiin ladattua rahaa ja siten edullisempia bussilippuja ympäri Suomea. Lisäksi järjestelmästä saatava nykyistä täsmällisempi matkustajatieto auttaa reittien suunnittelussa ja tarvetta vastaavan palvelutason järjestämisessä. Muutoksen yhteydessä lippuihin ja hinnoitteluun voi tulla muutoksia.

Joukkoliikenteen järjestäjät Varsinais-Suomessa ja Satakunnassa

Varsinais-Suomen ELY-keskus vastaa joukkoliikenteen järjestämisestä kaupunkiseudut ylittävillä joukkoliikennereiteillä Varsinais-Suomessa ja Satakunnassa. Turun ja Porin kaupunkiseudut vastaavat kaupunkiseudun sisäisen joukkoliikenteen järjestämisestä. Lisäksi Salo ja Rauma vastaavat kumpikin kaupunkiensa sisäisestä joukkoliikenteestä.

Lisätietoja: Varsinais-Suomen ELY-keskus, joukkoliikenneasiantuntija Pertti Postinen, p. 040 828 5815

Lisää tietoa joukkoliikenteen uudistuksesta joukkoliikenteen sivuilla.


Regional information