- Ajankohtaista
- Kuulutukset ja ilmoitukset
- Yleistiedoksiannot maantielle jätettyjen ajoneuvojen siirtämiseksi
- Valtion liikenneväylien suunnittelu - kuulutukset
- Ympäristö ja luonnonvarat -vastuualueen valtakunnalliset ja useampaa aluetta koskevat kuulutukset, yleistiedoksiannot ja päätökset
- Meille töihin
- RSS-palvelu
- Tapahtumat ja koulutukset
- Tarjouspyynnöt ja haut
- Tiedotteet
- Tiedotteet 2021
- Tiedotteet 2020
- Tiedotteet 2019
- Tiedotteet 2018
- Tiedotteet 2017
- Tiedotteet 2016
- Tiedotteet 2015
- Tiedotteet 2014
- Tiedotteet 2013
- Tiedotearkisto
- Tilaa tiedotteita
- Uutiset
- Uutiset 2024
- Uutiset 2023
- Uutiset 2022
- Uutiset 2021
- Uutiset 2020
- Uutiset 2019
- Uutiset 2018
- Uutiset 2017
- Uutiset 2016
- Uutiset 2015
- Uutiset 2014
- Uutiset 2013
- Uutiskirjeet
- Viestintä
Tiedotteet 2016
Moottoripyöräilykauden alkaessa turvallisuus on valttia (Keski-Suomen ELY-keskus)
Suomessa oli vuonna 2013 noin 250 000 moottoripyörää. Kanta on lähes kolminkertaistunut 2000-luvun aikana. Samaan aikaan kuolemaan johtaneiden onnettomuuksien kasvu on onneksi taittunut. Silti paljon on vielä tekemistä – niin asenteissa kuin osaamisessakin. Vapauden tunteesta voi nauttia turvallisestikin.
Keski-Suomen ELY-keskuksen liikenneturvallisuusinsinööri, itsekin motoristi, Anne-Maria Pesonen muistuttaa kaksipyöräisellä liikkuvia siitä, että pienillä konsteilla tien päällä on paljon turvallisempaa.
– Turvaliiviä käyttämällä autoilijat havaitsevat moottoripyörän paljon paremmin. Ajovarusteiden ja erityisesti kypärän tulee olla sellaisia, että ne antavat onnettomuustilanteessa mahdollisimman paljon suojaa. Ennakoiva rauhallinen ajo ehkäisee tehokkaasti vaaratilanteiden syntymistä. Oma asenne on yksi motoristin tärkeimmistä turvavarusteista!
Talven jälkeen tien pinnat ovat paikoitellen huonossa kunnossa. Tiellä voi olla keväisin myös hiekkaa ja liukkautta.
– Moottoripyöräilyssä on tärkeää sovittaa oma nopeus tie- ja liikenneolosuhteisiin. Pyörän ympärillä ei ole suojaavaa koria kuten autoissa. Kokeneenkin kuljettajan on tärkeää opetella tuntemaan oman pyöränsä ominaisuudet, Pesonen muistuttaa.
Autoilijoiden on syytä muistaa pitää riittävä turvaväli motoristeihin peräänajojen välttämiseksi, sillä pyörän saa pysähtymään autoa huomattavasti nopeammin.
Nuorten onnettomuudet piikkinä tilastoissa
Liikenneturvan tilastojen mukaan viimeisen kolmen vuoden aikana on kuollut keskimäärin 20 ja loukkaantunut 500 moottoripyöräilijää vuodessa. Kuolonkolareista keskimäärin vain 27 prosenttia on sellaisia, jotka ovat johtuneet yksinkertaisesti vahingosta tai joissa vika ei ole ollut motoristissa.
Erityisen ikävää on, että kaikista moottoripyörällä kuolleista joka viides ja loukkaantuneista 42 prosenttia oli 15-24-vuotiaita. Yleisimmät syyt motoristin aiheuttamiin kuolemaan johtaneisiin onnettomuuksiin ovat olleet suistuminen yleensä kaarteessa, suistuminen tai törmääminen päihtyneenä sekä motoristin toimiminen jollain poikkeavalla tavalla, esimerkiksi huomattavaa ylinopeutta ajamalla. Viimeksi mainitussa syyssä noin puolessa kuljettajana on ollut kokenut motoristi.
Pyöräilykauden alkaessa
Kokeneenkin motoristin on aiheellista kauden alkaessa verestää taitojaan ennen vaativille ajomatkoille lähtöä. Kevään viileät säät kannattaa huomioida pyörän säädöissä. Rengaspaineen tulee olla optimaalisen pidon vuoksi 0,2 baria tavallista suurempi. Alipaineinen rengas myös kuluu tavallista nopeammin. Tarkista muutoinkin moottoripyörän kunto, erityisesti jarrujen toimivuus ja renkaiden kulutuspinta.
On hyvä vielä muistaa, että viileällä kelillä ajettaessa kylmänkankeus iskee kuljettajaan salakavalasti. Se heikentää reaktioaikaa ja lisää sitä kautta onnettomuusriskiä.
Turvallisuusnäkökohdat huomioimalla toivotamme kaikille motoristeille nautittavaa pyöräilykautta!
Lisätietoja:
Keski-Suomen ELY-keskus
Liikenneturvallisuusinsinööri Anne-Maria Pesonen
p. 0295 024 709
- Julkaisupäivä
- 2.5.2016