- Ajankohtaista
- Kuulutukset ja ilmoitukset
- Yleistiedoksiannot maantielle jätettyjen ajoneuvojen siirtämiseksi
- Valtion liikenneväylien suunnittelu - kuulutukset
- Ympäristö ja luonnonvarat -vastuualueen valtakunnalliset ja useampaa aluetta koskevat kuulutukset, yleistiedoksiannot ja päätökset
- Meille töihin
- RSS-palvelu
- Tapahtumat ja koulutukset
- Tarjouspyynnöt ja haut
- Tiedotteet
- Tiedotteet 2021
- Tiedotteet 2020
- Tiedotteet 2019
- Tiedotteet 2018
- Tiedotteet 2017
- Tiedotteet 2016
- Tiedotteet 2015
- Tiedotteet 2014
- Tiedotteet 2013
- Tiedotearkisto
- Tilaa tiedotteita
- Uutiset
- Uutiset 2024
- Uutiset 2023
- Uutiset 2022
- Uutiset 2021
- Uutiset 2020
- Uutiset 2019
- Uutiset 2018
- Uutiset 2017
- Uutiset 2016
- Uutiset 2015
- Uutiset 2014
- Uutiset 2013
- Uutiskirjeet
- Viestintä
Tiedotteet 2016
Suojavyöhykkeiden määrä kasvanut Varsinais-Suomessa ja Satakunnassa, mutta kohdentuminen heikkoa (Varsinais-Suomi, Satakunta)
Suojavyöhykkeiden perustaminen ravinnekuormituksen kannalta kriittisille peltolohkoille on tehokas tapa vähentää vesistöjen ravinnekuormitusta. Parhaimmat hyödyt suojavyöhykkeistä saadaan kaltevilla tai tulvaherkillä vesistöihin rajoittuvilla peltolohkoilla. Vuoden 2015 ympäristösitoumuksen ehtojen mukaan suojavyöhykkeen voi perustaa vesistön tai valtaojan varrella sijaitsevalle pellolle. Suojavyöhykkeen leveydeksi on määritelty yli 3 m ja suojavyöhykkeellä on oltava monivuotinen, lannoittamaton ja kasvinsuojeluaineilla käsittelemätön nurmi, joka on niitettävä ja korjattava vuosittain.
Varsinais-Suomi ja Satakunta kuuluvat suojavyöhykkeiden kohdentamisalueeseen, jolla maksetaan korotettua korvausta. Tämän johdosta suojavyöhykkeiden kokonaismäärä on kasvanut huomattavasti, mutta samalla kohdentuminen vesiensuojelun kannalta kriittisimmille alueille maakuntien sisällä on heikentynyt. Vuonna 2015 toteutuneita suojavyöhykkeitä oli Varsinais-Suomen ja Satakunnan alueella yhteensä 5521 peltolohkolla.
Suojavyöhykkeiden yleissuunnitelmia on laadittu 2000-luvun alusta alkaen Varsinais-Suomessa ja Satakunnassa sijaitseville valuma-alueille, joissa korkeusvaihtelut tai tulvariski ovat suuria. Suojavyöhykkeiden yleissuunnitelmat perustuvat kaltevuuden ja tulvariskialueiden tarkasteluun sekä maastokäynteihin kohdealueilla. Suunnitelmissa on määritelty erikseen erittäin tarpeelliset ja tarpeelliset suojavyöhykealueet.
Kartta: Peltolohkokohtainen suojavyöhykesuunnitelma ja suojavyöhykesuunnittelualueet.pdf
Suojavyöhykesuunnitelman toteutumisprosenttien laskemista varten viiva-muotoinen suojavyöhykesuunnitelma on aluksi muutettu peruslohkokohtaiseksi suunnitelmaksi, josta on sitten laskettu toteutumisprosentteja perustuen vuonna 2015 toteutuneisiin suojavyöhykkeisiin. Suojavyöhykesuunnitelman toteutumisprosentteja on laskettu Aurajoen, Eurajoen, Halikonjoen, Hirvijoen, Loimijoen, Paimionjoen ja Ruskonjoen valuma-alueille. Toteutuneet suojavyöhykkeet kattoivat n. 20 % suojavyöhykesuunnitelmassa erittäin tarpeellisiksi määritetyistä lohkoista ja n. 14 % tarpeellisiksi määritetyistä lohkoista. Noin 37 % kaikista toteutuneista suojavyöhykelohkoista sijaitsi suojavyöhykesuunnitelman alueella. Paremmalla suojavyöhykkeiden kohdentamisella nykyinen toteutuneiden suojavyöhykkeiden määrä riittäisi kattamaan kokonaan suunnitelmassa erittäin tarpeelliset suojavyöhykelohkot ja n. 21 % tarpeellisista suojavyöhykelohkoista. Alla olevassa taulukossa arvioita suojavyöhykesuunnitelman valuma-aluekohtaisista toteutumisprosenteista.
Suojavyöhykesuunnitelmaa ei ole nykyisellään otettu riittävästi huomioon suojavyöhykkeiden kohdentamisessa ja suojavyöhykesuunnitelman täydellinen toteuttaminen vaatisi myös suojavyöhykkeiden määrän lisäämistä. Vesienhoidon tavoitteiden saavuttamiseksi kaikille suojavyöhykkeiden yleissuunnitelmissa merkityille kohteille pitäisi perustaa suojavyöhyke.
Lisätietoja
Ylitarkastaja Mikko Jaakkola, [email protected]
- Julkaisupäivä
- 26.8.2016