- Ajankohtaista
- Kuulutukset ja ilmoitukset
- Yleistiedoksiannot maantielle jätettyjen ajoneuvojen siirtämiseksi
- Valtion liikenneväylien suunnittelu - kuulutukset
- Ympäristö ja luonnonvarat -vastuualueen valtakunnalliset ja useampaa aluetta koskevat kuulutukset, yleistiedoksiannot ja päätökset
- Meille töihin
- RSS-palvelu
- Tapahtumat ja koulutukset
- Tarjouspyynnöt ja haut
- Tiedotteet
- Tiedotteet 2021
- Tiedotteet 2020
- Tiedotteet 2019
- Tiedotteet 2018
- Tiedotteet 2017
- Tiedotteet 2016
- Tiedotteet 2015
- Tiedotteet 2014
- Tiedotteet 2013
- Tiedotearkisto
- Tilaa tiedotteita
- Uutiset
- Uutiset 2024
- Uutiset 2023
- Uutiset 2022
- Uutiset 2021
- Uutiset 2020
- Uutiset 2019
- Uutiset 2018
- Uutiset 2017
- Uutiset 2016
- Uutiset 2015
- Uutiset 2014
- Uutiset 2013
- Uutiskirjeet
- Viestintä
Tiedotteet 2016
Valtatie 12 parantaminen välillä Alasjärvi-Huutijärvi -hankkeen YVA-menettely on saatu päätökseen (Pirkanmaa)
Pirkanmaan ELY-keskus ympäristö ja luonnonvarat -vastuualue on antanut lausuntonsa hankkeen Valtatie 12 parantaminen välillä Alasjärvi-Huutijärvi ympäristövaikutusten arviointiselostuksesta. YVA-menettely päättyy tähän yhteysviranomaisen lausuntoon.
YVA-menettelyssä arvioitu hanke sijoittuu Tampereen Alasjärven ja Kangasalan Huutijärven välille nykyisen valtatie 12 linjan molemmin puolin 15 kilometrin pituiselle alueelle. Valtatien kaupunkijakso ulottuu Tampereen Alasjärven eritasoliittymästä Tampereen ja Kangasalan rajalle, josta alkaa kehittyvän uuden taajaman jakso ja joka käsittää Lamminrahkan tulevan uuden asutuksen. Lentolan jaksoon Vatialan eritasoliittymästä eteenpäin kuuluu Lentolan parannettavan eritasoliittymän alue ja Kangasalan taajama. Kangasalan taajaman ja peltoaukeiden jakso jakautuu kahteen osuuteen Kirkkojärven osuuden molemmin puolin. Kirkkojärven jaksossa valtatie sijoittuu Natura-alueen tuntumaan ja taajama-asutuksen lähelle.
Pirkanmaan ELY-keskuksen liikenne ja infrastruktuuri -vastuualueen hankkeessa arvioitujen kolmen tievaihtoehdon mukaan valtatie 12 säilyy pääosin nykyisellään kaksikaistaisena tai levennetään nelikaistaiseksi koko matkalle. Tievaihtoehtojen lisäksi arvioitiin kahdeksan eritasoliittymän vaihtoehtojen ympäristövaikutukset. Kirkkojärven Natura-alueen kohdalla on viisi vaihtoehtoa tien leventämiselle ja Kangasalan liittymälle.
Arvioinnissa painottuivat maankäytön erityispiirteet
Yhteysviranomaisen lausunnossa todetaan, että arviointiselostus on kokonaisuutena riittävä ottaen huomioon tiehankkeen alustavan yleissuunnitteluvaiheen.
Arviointiselostuksen riittävyyden tarkistamisessa painottui Tampereen kaupunkiseudun maankäytön erityispiirteet Tampereella ja Kangasalalla. Hanketta suunnitellaan keskelle kasvavaa taajamarakennetta Tampereella ja Kangasalalla. Arviointitehtävä oli siten vaativa, vaikka valtatien parantamista suunnitellaan olemassa olevan tielinjan ympäristössä.
Arviointiselostuksessa on laajasti tietoa hankkeen ympäristövaikutuksista. Lisäksi arviointeja on raportoitu kolmessa erillisraportissa yksityiskohtaisesti. Arviointimenettelyssä ei vielä välttämättä ole tuotettu riittävästi tietoa, miten haitalliset ympäristövaikutukset ovat estettävissä. Haittojen estämisen tehokkuudelle on tarpeen antaa selkeästi enemmän painoarvoa tien tarkemmassa suunnittelussa kuin nyt alustavan yleissuunnittelun yhteydessä on esitetty ja arvioitu.
Haittojen estämisestä ja lieventämisestä erillisselvitys
Terveysriskien arviointi ja hallinta ovat vahvassa vuorovaikutuksessa maankäytön kanssa. Arviointitulosten mukaan erityisesti kaupunkijaksolla ja uuden taajamajakson melulle ja ilmanlaadun epäpuhtauksille altistumisen aiheuttamien terveysriskien hallinta edellyttää sekä VT12:n hankkeesta vastaavalta että kaavoituksesta vastaavalta elinympäristön kannalta tehokkaimpien ja parhaiden ratkaisujen käyttöä.
Yhteysviranomainen suosittelee lisäksi, että estevaikutuksista ja haittojen estämisestä ja lieventämisestä laaditaan erillisselvitys ennen vaihtoehdon valintaa.
Arvioitu hanke ja sen vaihtoehdot olivat YVA-menettelyn aikana alustavassa yleissuunnitteluvaiheessa, joten arviointi sisältää epävarmuutta. Yhteysviranomaisen lausunnossa todetut puutteet arvioinnin laadussa tulee kuitenkin ottaa huomioon hankkeen mahdollisessa jatkosuunnittelussa sekä erityisesti hankkeen ja Tampereen ja Kangasalan sekä Pirkanmaan liiton maankäytön keskinäisessä yhteensovittamisessa.
Valtatien keskenään aivan erilaisten tiejaksojen luonteen ottaminen arviointien lähtökohdaksi on lisännyt merkittävästi YVA-menettelyssä saadun tiedon määrää ja laatua. Tiejaksokohtaisten arviointien hyödyntäminen on edelleen tärkeää tarkemmassa tien suunnittelun ja maankäytön yhteensovittamisessa.
YVA-menettely päättyy tähän viranomaisen lausuntoon. Tulevissa suunnitelmissa hankkeesta vastaavan tulee ottaa huomioon YVA-selostus ja yhteysviranomaisen lausunto hankevaihtoehdon valinnassa ja sen jälkeen edelleen vaihtoehdon maantielain mukaisen yleissuunnitelman viimeistelyssä. Vastaavasti muiden viranomaisten tulee ottaa ne ja lisäksi tarkentuneet ympäristövaikutusten arvioinnit huomioon hyväksymispäätöksissä ja luvissa.
Lausunto on yleisön nähtävillä vähintään kuukauden ajan seuraavissa paikoissa:
- Tampereen palvelupiste Frenckell, Frenckellinaukio 2 B
- Kangasalan kunnanvirasto, Kunnantie 1
- Tampereen pääkirjasto Metso, Pirkankatu 2
- Lukusali Frenckell, Puutarhakatu 1 sekä kirjastoautot
- Kangasalan pääkirjasto, Keskusaukio 2
- Vatialan kirjasto, Vatialantie 2B ja kirjastoauto
- Pirkanmaan ELY-keskus, Yliopistonkatu 38, Tampere
- Internet-sivuilla www.ymparisto.fi/vt12-alasjarvi-huutijarviYVA.
Lisätietoja:
Pirkanmaan ELY-keskus, luonnonvarat ja ympäristö -vastuualue
- Leena Ivalo, p. 0295 036 000, [email protected]
- Julkaisupäivä
- 29.9.2016